بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ برد پیت

17 March 2021 - 19:00

برد پیت، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌های مطرح زیادی چون باشگاه مبارزه، هفت، بنجامین باتن و تروی بازی کرده است و ۱ بار نیز برنده اسکار شده است.

ویلیام بردلی پیتر (William Bradley Pitt) ملقب به برد پیت، زاده ۱۸ دسامبر ۱۹۶۳ در کشور آمریکا می‌باشد. پیت در جوانی و در حالی که در حال تحصیل در رشته خبرنگاری در دانشگاه بود، چند هفته مانده به پایان تحصیل و گرفتن مدرک خود، ترک تحصیل کرد تا بتواند بازیگر شود.

برد پیت که تحت تاثیر بازیگرانی چون گری اولدمن (Gary Oldman)، شان پن (Sean Penn) و میکی رورک (Mickey Rourke) قرار داشت، به کلاس‌های بازیگری رفت تا بتواند وارد حرفه بازیگری شود.

پیت از سال ۱۹۸۷ و با نقش‌هایی کوتاه در چندین فیلم و سریال، وارد بازیگری شد اما با بازی در دو فیلم تلما و لوییز (Thelma & Louise) محصول ۱۹۹۱ و رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد (A River Runs Through It‎) محصول ۱۹۹۲، توانست توجهات را به خود جلب کند.

برد پیت در کنار جینا دیویس و سوزان ساراندون در فیلم موفق تلما و لوییز.

در سال ۱۹۹۴ پیت در فیلم افسانه‌های خزان (Legends of the Fall) بازی کرد و توانست برای اولین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود. در سال ۱۹۹۵ برد پیت در فیلم موفق هفت (Seven) به هنرنمایی پرداخت که این فیلم به فروش ۳۲۷ میلیون دلاری در گیشه رسید.

پیت در سال ۱۹۹۵ در فیلم ۱۲ میمون (۱۲ Monkeys) به ایفای نقش پرداخت و توانست برای نخستین بار، نامزد جایزه اسکار شود. پیت همچنین برای این فیلم نخستین جایزه گلدن گلوب خود را نیز کسب کرد.

برد پیت در سال ۱۹۹۶ در فیلم هفت سال در تبت (Seven Years in Tibet) و در سال ۱۹۹۷ در فیلم با جو بلک آشنا شوید (Meet Joe Black) بازی کرد.

در سال ۱۹۹۹، برد پیت در فیلم باشگاه مبارزه (Fight Club) بازی کرد که دومین همکاری وی با دیوید فینچر (David Fincher) پس از فیلم موفق هفت بود. این فیلم در ابتدا عملکردی ناامید کننده در باکس آفیس داشت اما پس از انتشار نسخه دیجیتال، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد.

برد پیت در کنار ادوارد نورتون در فیلم باشگاه مبارزه. این دو از دوستان یکدیگر می‌باشند.

پیت در سال ۲۰۰۰ در فیلم قاپ‌زنی (Snatch) بازی کرد و در سال ۲۰۰۱ در دو فیلم جاسوس‌بازی (Spy Game) و مکزیکی (The Mexican‎) بازی کرد که هر دو فیلم در گیشه به فروش ۱۴۵ میلیون دلاری دست پیدا کردند.

پیت در این سال به عنوان بازیگر مهمان در یک قسمت از سریال محبوب دوستان یا فرندز (Friends) بازی کرد و به خاطر آن نامزد جایزه اِمی نیز شد. برد پیت در آن سال در فیلم موفق یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) نیز بازی کرد که این فیلم به فروش ۴۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

پیت در سال ۲۰۰۳ در انیمیشن سندباد: افسانه هفت دریا (Sinbad: Legend of the Seven Seas‎) به بازی پرداخت و در سال ۲۰۰۴ در فیلم موفق تروی (Troy) بازی کرد که به فروش ۴۸۳ میلیون دلاری رسید. وی همچنین در قسمت دوم یاران اوشن با نام (Ocean’s Twelve) بازی کرد که این فیلم نیز ۳۶۲ میلیون دلار فروش داشت.

برد پیت در سال ۲۰۰۵ در فیلم آقا و خانم اسمیت (Mr. and Mrs. Smith) همبازی آنجلینا جولی (Angelina Jolie) شد که این فیلم با فروش ۴۸۵ میلیون دلاری خود، تا سال‌ها، موفق‌ترین فیلم پیت در گیشه بود.

پیت در سال ۲۰۰۶ در فیلم موفق بابل (Babel) بازی کرد تا پس از ۱۱ سال، مجددا نامزد جایزه گلدن گلوب شود. پیت در این سال در سومین قسمت یاران اوشن نیز بازی کرد که این فیلم فروش ۳۱۱ میلیون دلاری را تجربه کرد.

برد پیت در کنار دیمون و کلونی در فیلم سیزده یار اوشن. این سه رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

در سال ۲۰۰۷ وی در فیلم قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) بازی کرد که پیت آن را فیلم محبوب خود از بین فیلم‌های خودش می‌داند. برد پیت در سال ۲۰۰۸ در ابتدا در فیلم بخوان و بسوزان (Burn After Reading) ساخته برادران کوئن (Coen brothers) بازی کرد.

سپس در فیلم موفق مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) برای سومین بار با فینچر همکاری کرد و توانست چهارمین نامزدی گلدن گلوب و دومین نامزدی اسکار خود را کسب کند. این فیلم علاوه بر نامزدی در ۱۳ رشته اسکار، در گیشه نیز به فروش ۳۲۹ میلیون دلار رسید.

پیت در کنار کیت بلانشت در فیلم بنجامین باتن. این دو در فیلم بابل نیز همبازی بودند.

برد پیت در سال ۲۰۰۹ در فیلم حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) بازی کرد تا برای اولین بار با کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) همکاری کرده باشد. این فیلم نیز نامزد ۸ جایزه اسکار شد و ۳۱۱ میلیون دلار فروش داشت.

پیت در سال ۲۰۱۱ در دو فیلم موفق درخت زندگی (The Tree of Life) و مانیبال (Moneyball) بازی کرد. هر دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال شدند و پیت نیز برای بازی در فیلم مانیبال، برای سومین بار نامزد اسکار و برای پنجمین بار نامزد گلدن گلوب شد.

پیت در سال ۲۰۱۳ در فیلم جنگ جهانی زد (World War Z) بازی کرد که این فیلم با فروش ۵۳۱ میلیون دلاری، در بین فیلم‌هایی که پیت در نقش اصلی در آن بازی کرده است، موفق‌ترین فیلم در گیشه است. در سال ۲۰۱۴ نیز وی در فیلم خشم (Fury) بازی کرد که این فیلم به فروش ۲۱۰ میلیون دلاری در گیشه دست یافت.

پیت در سال ۲۰۱۸ یک نقش افتخاری و بسیار کوتاه در فیلم ددپول ۲ (Deadpool 2‎) داشت که این فیلم به فروش ۷۸۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد که در مجموع پرفروش‌ترین فیلم پرونده کاری وی می‌باشد.

برد پیت در سال ۲۰۱۹ برای دومین بار در فیلمی ساخته شده توسط تارانتینو بازی کرد و در فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood‎) با لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) همبازی شد. پیت برای هنرنمایی خود در این فیلم، توانست برای نخستین بار، جایزه اسکار در رشته‌های بازیگری را کسب کند.

برد پیت در کنار دی‌کاپریو در فیلم روزی روزگاری در هالیوود. پیت برای بازی در این فیلم، سرانجام برنده اسکار شد …

پیت در این سال در فیلم به‌سوی ستارگان (Ad Astra) نیز بازی کرد که این فیلم در گیشه ۱۳۲ میلیون دلار فروش کرد. برد پیت در حال حاضر در حال بازی در فیلم قطار سریع‌السیر (Bullet Train) می‌باشد که این فیلم در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.

برد پیت زندگی شخصی بسیار پر سروصدایی داشته است. وی در سال ۲۰۰۰ با جنیفر آنیستون (Jennifer Aniston) ازدواج کرد اما وقتی در سال ۲۰۰۵ با آنجلینا جولی همبازی شد، از آنیستون جدا شد تا با جولی باشد.

پیت در سال ۲۰۰۵ به همراه جولی حضانت یک کودک را به عهده گرفت. در سال ۲۰۰۶ وی به عنوان پدر فرزندی که جولی پیشتر حضانت آن را به عهده گرفته بود انتخاب شد و سپس نیز این دو صاحب نخستین فرزند خود شدند. این دو، عکس فرزند خود را به چند مجله فروختند و حدود ۱۰ میلیون دلار کسب شده را به بنیادهای خیره اهدا کردند.

پیت و جولی در سال ۲۰۰۷ حضانت یک کودک ویتنامی را به عهده گرفتند و در سال ۲۰۰۸ نیز صاحب فرزندانی دوقلو شدند. مجله پیپل مبلغ ۱۴ میلیون دلار به این دو داد تا بتواند اولین عکس را از آنها منتشر کند. پیت و جولی این مبلغ را نیز به بنیاد خیریه اهدا کردند. این دو سرانجام در سال ۲۰۱۴ با یکدیگر ازدواج کردند، هرچند جولی در سال ۲۰۱۶، تقاضای طلاق کرد و در سال ۲۰۱۹، این دو از یکدیگر جدا شدند.

برد پیت در کنار همسر سابق خود، آنجلینا جولی و شش فرزندشان.

پیت در کارهای خیریه زیادی شرکت کرده و تاکنون مبالغ زیادی به بنیادهای خیریه کمک کرده است. وی در سال ۲۰۰۶ بنیاد جولی-پیت را در کنار همسر وقت خود تاسیس کرد که این سازمان تاکنون چند میلیون دلار به بنیادهای خیریه مختلف کمک کرده است.

برد پیت از طریق شرکت فیلم‌سازی خود، تهیه‌کننده چندین فیلم بسیار موفق بوده است. از جمله آنها می‌توان به رفتگان (The Departed)، ۱۲ سال بردگی (۱۲ Years a Slave) و مهتاب (Moonlight‎) اشاره کرد که هر سه برنده اسکار بهترین فیلم سال شدند. همچنین سه فیلم رکود بزرگ (The Big Short‎)، معاون (Vice‎) و مانیبال نیز نامزد اسکار بهترین فیلم سال شده‌اند.

برد پیت با جرج کلونی (George Clooney) دوستی بسیار نزدیکی دارد. وی همچنین با مت دیمون (Matt Damon) و جولیا رابرتز (Julia Roberts) نیز رابطه نزدیکی دارد.

پیت که دارای یک برادر و خواهر کوچک‌تر است، علاقه زیادی به گیتار زدن دارد. پیت که به راحتی به فرانسوی صحبت می‌کند، بخاطر بازی در فیلم هفت سال در تبت، حق ورود به کشور چین را ندارد!

فیلم‌های تب شب یکشنبه (Saturday Night Fever) محصول ۱۹۷۷، بازسازی (Remake) محصول ۲۰۰۳ و سیاره میمون‌ها (Planet of the Apes) محصول ۱۹۶۸، فیلم‌های محبوب برد پیت می باشند.

پیت به مجموعه تلویزیونی کله‌خر (Jackass) نیز علاقه زیادی دارد و در یک قسمت از آن نیز حضور داشته است. وی همچنین دایان ویست (Dianne Wiest) را به عنوان بازیگر زن محبوب خود معرفی کرده است.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.