امپراطوری رویا؛ سیری در انیمیشن (قسمت سوم)

16 May 2021 - 18:00

همانطور که در قسمت قبلی پرونده اشاره کردم، زحمت‌های دیزنی باعث شد تا صنعت انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند. انیمیشن سازان، دیگر فقط به آثار کوتاهی که در میان فیلم‌های زنده پخش می‌شد راضی نبودند و روی به ساخت فیلم‌های سینمایی و حتی مجموعه‌های تلویزیونی موفق آوردند. یکی از موفق‌ترین زوج‌های دنیای انیمیشن، جوزف باربرا و ویلیام هانا بوده‌اند. این دو در کمپانی ام.جی.ام شروع به ساخت مجموعه بسیار موفق Tom and Jerry تام و جری کردند که که از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۷ آن را ادامه دادند و توانستند تنها در دوسال هفت جایزه اسکار برای اپیزودهای درخشان این مجموعه کسب کنند. تام و جری توانست تحسین و توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان  را به خود جلب کند. ویلیام هانا در سمت کارگردان و داستان نویس و باربرا با کار کردن بر روی هرچه بهتر اجرای طنز شخصیت‌ها دو شمایل بزرگ و به یاد ماندنی در انیمیشن و به کل دنیای سینما را خلق کردند. هانا و باربرا در بسیاری دیگر از آثار ام.جی.ام چون لنگرهارا بکشید (۱۹۴۴)، دعوت به رقص (۱۹۵۵) و…. همکاری کردند. اما در سال ۱۹۵۷ ام.جی.ام بخش انیمیشن  خود را تعطیل کرد و این دو به همراه جورج سیدنی کمپانی «هانا_باربرا» را در استدیوی هالیوودی خودشان تاسیس کردند. هانا و باربرا همچنین جزو پیش‌گامان انتقال انیمیشن از پرده‌ی بزرگ سینما به صحنه کوچک تلویزیون بودند و جان تازه‌ای به صنعتی که با به وجود آمدن تلویزیون در ستیز بود، بخشیدند. درواقع استدیوی هانا باربرا همان رنسانسی را در شوی تلویزیونی انیمیشن انجام دادند که والت دیزنی در آثار سینمایی انجام داده بود. تقریبا اکثر مخاطبان سراسر جهان کارها یا حداقل یکی از کارهای هانا و باربرا را دیده‌اند، آثاری چون: هاکلبری هاند (برنده اولین جایزه امی کارتون)(۱۹۵۸-۶۲)، اسمارف‌ها (۱۹۸۱-۹۰)، خانواده فلینتستون (از اولین کارتون‌های هفتگی پر بیننده) (۱۹۶۱-۹۰)، تاپ کت (۱۹۶۱) جت سانز (۱۹۶۲)، جانی کوئیست (۱۹۶۴)، یوگی خرسه و اسکوبی دو و کلی از آثار دیگری که ذکر نام همه‌شان نیاز به یک لیست بلند بالا دارد.

انیمیشن

 

هانا و باربرا با امپراطوری نزدیک به هشتصد کارمند نه تنها به آثار تلویزیونی می‌پرداختند بلکه هم‌زمان روی تعدادی پروژه عروسکی نیز کار می‌کردند که می‌توان به آثاری چون:  لوپی د لوپ، مردی به نام فلینستون(۱۹۶۶)،  شارلوت وب (۱۹۷۲)، آوای هایدی (۱۹۸۲) وهی، یوگی خرسه اینجاست (۱۹۶۴) اشاره کرد. در سال ۱۹۶۴ آن‌ها استدیوی خود را (با حفظ سمت کارگردانی آن) به کمپانی تفت فروختند و بخشی از کمپانی سرگرمی‌سازی تفت شدند. حتی بعد از فروش، استدیوی این دو همچنان در عرصه انیمیشن فعال بود و تا دهه ۱۹۹۰ ادامه داشت. یکی از کارتون‌هایی که باهمکاری و راهنمایی کمپانی هانا و باربرا در اوایل دهه ۹۰ ساخته شد کارتون مینا بود. این کارتون با همکاری یونیسف در پاسخ به لزوم مواجهه با تبعیض‌های زیادی که برای دختران جنوب آسیا وجود دارد ساخته شد. ویلیام هانا سال ۲۰۰۱ در نود سالگی درگذشت. جوز باربرا سال ۲۰۰۰ در تهیه دو کارتون ویدیویی و مجموعه تلویزیونی همکاری داشت. در سال ۲۰۰۵ کارنامه‌ی پربار کارتونی‌اش را با کارگردانی فیلم هشت دقیقه‌ای گارد کاراته با همکاری اسپایک برانت سیت به پایان رساند. این شخصیت خلاق هنری درحالی که ۲۲۱ اثر کارتونی ثبت شده از خود به جای گذاشت، درسال ۲۰۰۶ درگذشت. آن‌ها شانزده بار کاندید دریافت جایزه اسکار شدند که در هفت بار از این موارد موفق به دریافتش شدند.

 

تام و جری

 

در ادامه جا دارد به یکی از افراد کلیدی که هانا و باربرا او را به عنوان انیماتور استخدام کردند اشاره کنم. کارلو وینچی تا زمان بسته شدن استدیوی ام.جی.ام به متحرک سازی مشغول بود، سپس جو باربرا کاری برای وی در استدیوی دیزنی دست و پا کرد. اما پس از آنکه در ۱۹۵۷ استدیوی هانا باربرا تاسیس شد، باربرا بلافاصله کارلو را به عنوان یکی از سه انیماتو اصلی‌اش استخدام کرد. چند سال بعد در ۱۹۶۰ مجموعه فلینت استون‌ها برای اولین بار از تلویزیون پخش شد که کارلو اولین قسمت آن را متحرک سازی نمود. کارلو در طول سالیان زیادی که به عنوان انیماتور فعایت کرد جوایز بسیاری را دریافت کرد. او که در زمینه کمیک  فعال بود، در دوران بازنشستگی نیز دست از نقاشی و طراحی نکشید و حتی به نقاشی پرتره روی آورد. شیوه خاص متحرک سازی او چنان بود که گویی از هیچ قانونی که پیش از آن انیماتورهای دیگر بنا کرده بودند پیروی نمی‌کرد. یکی از مشخصه‌های بارز کار او حس طنز خاص و فوق‌العاده‌اش بود.

 

 

کارلو وینچی با نام اصلی ونیچی گوئرا همچون جوزف باربرا و ویلیام هانا از پیشگامان صنعت انیمیشن بود. او در طول فعالیت حرفه‌ای خود صدها شخصیت را خلق و متحرک سازی کرد، که از جمله کارهایش می‌توان به موش قدرتمند، تام و جری، دانلد داک، اسکوبی دو و خانواده فلینت استون اشاره کرد. وی به استاد مجموعه فلینت استون‌ها شهرت پیدا کرد و از ویژگی‌های کاری‌اش انجام کاری عالی با سرعتی مثال زدنی بود. کارلو وینچی بی‌شک یکی از انیماتورهای افسانه‌‌ای دنیای انیمیشن بود که در پنجاه سال زندگی حرفه‌ای خود توانست، هم از نظر کمیت و هم کیفیت جایگاه رفیعی را پیدا کند.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • عارف says:

    درود بر تو محمد جان 👏👏
    واقعا تام و جری هنوز هم زنده و پرقدرته 👍👍

    • محمد علی مترنم says:

      مخلصم عارف جان
      تام و جری واقعا تکرار نشدنی هست