شروع یک پایان عاشقانه؛ نقد و بررسی فصل دوم انیمه Bakuman

14 January 2021 - 22:00

مدتی پیش بود که نقد و بررسی فصل اول انیمه Bakuman را در وبسایت سینما فارس قرار دادم و در پایان مقاله هم گفته بودم که نقد و بررسی فصل دوم را هم قرار خواهیم داد و بالاخره نوبت به نقد و بررسی فصل دوم انیمه Bakuman رسید و در این مقاله، قرار است که در مورد نکات قوت و ضعف فصل دوم Bakuman نسبت به فصل اول آن، سخن بگوییم. اگر نقد و بررسی فصل اول انیمه Bakuman را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا از طریق این لینک، به مطالعه‌ی آن بپردازید، سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

در اینجا به طور مختصر شرح کوچکی از داستان را برای شما می‌نویسم تا با نگاهی بهتر و بازتر، به ادامه‌ی خواندن این مقاله بپردازید. داستان انیمه‌ی Bakuman از یک عشق و رویا شروع می‌شود. ماشیرو که شخصیت اصلی داستان می‌باشد، با دختری به نام میهو آشنا می‌شود که هر کدام یک رویای بزرگ را در سر خود می‌پرورانند.

داستان انیمه‌ی Bakuman از یک عشق و رویا شروع می‌شود. ماشیرو که شخصیت اصلی داستان می‌باشد، با دختری به نام میهو آشنا می‌شود که هر کدام یک رویای بزرگ را در سر خود می‌پرورانند. ماشیرو می‌خواهد یکی از بزرگترین مانگاکاها (برای اطلاع کسانی که نمی‌دانند مانگاکا چیست: مانگاکا به کسانی گفته می‌شود که یکی از وظایف ساخت یک مانگا و یا تمامی وظایف آن را به تنهایی به دوش می‌کشند تا یک مانگا بسازند) و میهو هم می‌خواهد که گوینده‌ی انیمه‌ها شود. اصل قضیه‌ی داستان از اینجا شروع می‌شود که ماشیرو و میهو عاشق همدیگر می‌شوند و به همدیگر قول می‌دهند تا زمانی که آرزوهایشان برآورده نشود، با همدیگر ازدواج نکنند. در این میان، ماشیرو با شخص دیگری با نام تاکاگی آشنا می‌شود که قوه‌ی داستان پردازی قوی‌ای دارد و بعد از کمی مناقشه، او هم به تیم ماشیرو می‌پیوندد و وظیفه‌ی داستان‌سرایی مانگاها را بر عهده می‌گیرد.

به طور خلاصه، داستان انیمه Bakuman در مورد سختی‌های شغل مانگاکایی می‌باشد و تلاش افرادی را برای تصاحب برترین مقام به نمایش می‌گذارد. اما این متنی که خواندید فقط خلاصه‌ای بود از داستان فصل اول Bakuman و در فصل دوم، تغییرات زیادی در داستان پدید می‌آید که در ادامه، به صورت موشکافانه، همگی آنها را بررسی خواهیم کرد.

کل داستان فصل دوم انیمه Bakuman، راوی رقابت مانگاکاهای نوجوان و تازه به دوران رسیده‌ای است که با شور و شوق فراوان، هر کدام برای رسیدن به اهداف خود، تلاش‌های فراوانی را انجام می‌دهند.

فصل دوم؛ شروع یک رقابت

در فصل دوم انیمه Bakuman، یک سطح جدید به سطوح قبلی داستان افزوده می‌شود و آن هم، رقابت مانگاکاهای مختلف برای تصاحب مقام اول مانگانویسی می‌باشد. به طور جد می‌توان گفت که کل داستان فصل دوم انیمه Bakuman، راوی رقابت مانگاکاهای نوجوان و تازه به دوران رسیده‌ای است که با شور و شوق فراوان، هر کدام برای رسیدن به اهداف خود، تلاش‌های فراوانی را انجام می‌دهند. در ابتدای فصل دوم، تمامی مانگاکای حاضر در انیمه، با یکدیگر رقابت می‌کنند و نمی‌توان آنچنان همکاری‌ای را در میان آنان مشاهده کرد و بیشتر آنها سعی دارند که با تلاش و سخت کوشی خود، به مقام‌های رفیع دست پیدا کنند. اما همین‌که به اواسط انیمه می‌رسد، بیشتر مانگاکاها با یکدیگر همکاری می‌کنند و سعی بر این دارند که از تجربیات و دانش همدیگر استفاده کنند و همین هم موجب می‌شود که همه‌ی آنها پیشرفت کنند و پا به پای همدیگر جلو بروند؛ اما همچنان رقیب هم می‌مانند!

شاید این متونی که در ادامه بیان می‌شود، موجب اسپویل بخشی از داستان شود، پس اگر هنوز انیمه را ندیده‌اید، به نوشته‌ی بعد از تصویر زیر بروید و این متن را نخوانید.

یکی از شخصیت‌های مهم و سازنده در انیمه Bakuman، نیزوما اجی (Eiji Nizuma) می‌باشد که یک نابغه‌ی دیوانه‌خو می‌باشد و همیشه مورد احترام و تمجید گروه ویراستاری قرار می‌گیرد و از همان کودکی در این حرفه به فعالیت پرداخته است و توانسته که از این راه، به شهرت و ثروت زیادی دست پیدا کند. از این متن ممکن است چنان برداشت شود که نیزوما، یک شخصیت کراواتی و سفت و سخت است، اما اصلا و ابدا این‌گونه نیست و یک شخصیت درون‌گرا و تا حدودی غیراجتماعی دارد. او ماشیرو و تیم او را حریف خود در نظر می‌گیرد و هر بار سعی می‌کند که بتواند کار او بهتر از کارهای ماشیرو باشد و هر بار که ماشیرو، یک مانگای جدید را منتشر می‌کند، نیزوما به مطالعه‌ی آن می‌پردازد و از داستان پردازی قوی تاکاگی و طراحی بی‌نظیر ماشیرو حیرت زده می‌شود. البته این حس نیزوما نسبت به تیم ماشیرو، یک طرفه نیست، بلکه ماشیرو و تاکاگی هم همچین حسی نسبت به نیزوما اجی دارند و آنها هم هر بار مانگاهای او را مطالعه می‌کنند و سعی می‌کنند بهتر از او باشند. این حس متقابل دو حریف نسبت به همدیگر، یکی از نکات قوتی است که باید در نقد داستان سرایی انیمه ثبت گردد.

حال که در مورد یکی از شخصیت‌های سازنده و مهم انیمه صحبت کردیم، بهتر است که مقداری عمیق‌تر به داستان نگاه کنیم و به روابط بین شخصیت‌ها و همچنین نحوه‌ی تعامل آنها با یکدیگر، بپردازیم. اگر از کسانی باشید که انیمه را دیده‌اند، حتما به این نکته پی برده‌اید که شیوه‎‌ی روایت داستان انیمه Bakuman یک روند خیزان و افتان را طی می‌کند و نمی‌توان به طور قطعی در مورد افت کیفیت داستان در فلان قسمت یا فلان قسمت اظهار نظر کرد، اما می‌توان گفت که در کدامین بخش انیمه، کم‌کاری به عمل آمده و می‌توانست بهتر باشد. در نحوه‌ی برقراری روابط بین شخصیت‌ها، کارگردان خیلی خوب توانسته است عمل کند و این صحنه‌ها را به تصویر بکشد. البته باز هم کلیشه‌ها دامن‌گیر داستان شده‌ و موجی عظیم را در داستان به وجود آورده‌اند. روابط بین شخصیت‌ها از این جهت خوب کار شده است که تمامی آنان با یکدیگر در رقابت هستند، اما برای اینکه بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، در چندین قسمت با یکدیگر همکار می‌شوند و همگی برای نیزوما اجی کار می‌کنند و در کنار اینکه برای او کار می‌کنند، برای ایده‌های خودشان نیز وقت می‌گذارند. این همکاری در عین رقابت، موجب پدید آمدن یک تناقض و پارادوکس می‌شود که بر زیبایی روایت داستان تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود مخاطب را بیشتر در خود درگیر کند. 

اگر از کسانی باشید که انیمه را دیده‌اند، حتما به این نکته پی برده‌اید که شیوه‎‌ی روایت داستان انیمه Bakuman یک روند خیزان و افتان را طی می‌کند و نمی‌توان به طور قطعی در مورد افت کیفیت داستان در فلان قسمت یا فلان قسمت اظهار نظر کرد، اما می‌توان گفت که در کدامین بخش انیمه، کم‌کاری به عمل آمده و می‌توانست بهتر می‌بود.

داستان فصل دوم انیمه Bakuman پر است از اتفاق و رویدادهای جذاب که هر کسی را که عاشق این سبک از انیمه‌ها باشد، به خود جذب می‌کند. وجود پارادوکس‌ها و تناقضات و همچنین تصویر جذابی که از روابط بین کاراکترها به نمایش گذاشته می‌شود، موجب می‌گردد که خود به خود مخاطب مجذوب انیمه شود. البته در کنار این نکات مثبت، لازم است که به نکات منفی آن هم نگاهی بیندازیم. در همین اولین قدمی که می‌خواهیم شاقول خودمان را بر روی انیمه بکشیم، وجود کلیشه‌های متعدد به چشم می‌آیند و موجب می‌شوند که مخاطب در بعضی از قسمت‌ها دچار خستگی شود و انگیزه‌ی تماشای قسمت‌های بعدی را از دست بدهد. نکته‌ی منفی دیگری هم که در انیمه بسیار مشهود است، تاکید بیش از حد شخصیت اصلی بر روی هدف اصلی انیمه که همان ساخت یک انیمه می‌باشد، است و کارگردان سعی نکرده‌ که یکسری از اهداف فرعی را هم برای شخصیت اصلی تعریف کند تا بتواند تفکرات مخاطب را بهتر و بیشتر درگیر کند. به طور خلاصه، داستان فصل دوم نسبت به فصل اول تغییر آنچنانی نکرده‌است و فقط یکسری از شخصیت‌هایی که قبلا در داستان نبودند و یا اینکه بودند و ارتباط آنچنانی با داستان انیمه نداشتند، در فصل دوم حضور پر رنگ‌تری دارند و به روابط بین آنها هم اشاره کردیم که تا چه حدودی پیشرفت کرده است.

طراحی محیط و کاراکترهای فصل دوم انیمه Bakuman تغییری نسبت به فصل اول آن نداشته است و همان طراحی فصل اول در این فصل نیز دخیل می‌باشد و فضاسازی و تم حاکم بر فصل دوم هم همانند فصل اول دارای یک تم شاد و براق، تا حدودی هم ترکیب شده با حال و هوای انیمه‌های قهرمانی و شونن می‌باشد و می‌توان آن را متناسب با ژانر اصلی انیمه در نظر گرفت.

در مورد داستان پردازی و صحنه‌سازی انیمه به طور مفصل حرف زدیم و حال نوبت آن رسیده است که در مورد طراحی و فضاسازی انیمه به بحث بپردازیم. طراحی محیط و کاراکترهای فصل دوم انیمه Bakuman تغییری نسبت به فصل اول آن نداشته است و همان طراحی فصل اول در این فصل نیز دخیل می‌باشد و فضاسازی و تم حاکم بر فصل دوم هم همانند فصل اول دارای یک تم شاد و براق، تا حدودی هم ترکیب شده با حال و هوای انیمه‌های قهرمانی و شونن می‌باشد و می‌توان آن را متناسب با ژانر اصلی انیمه در نظر گرفت. طراحی کاراکترها و شخصیت پردازی انیمه Bakuman بسیار مبتکرانه کار شده است و ممکن نیست که در میان شخصیت‌های موجود در انیمه، کسانی را پیدا کنید که چهره‌های مشابهی داشته باشند. در همین راستا اگر نگاهی هم به طراحی محیط انیمه داشته باشیم، می‌توانیم همین درست‌کاری را در این بخش هم مشاهده کنیم. به طور کلی هیچ‌گونه افت و یا پیشرفتی در طراحی محیط و یا کاراکترها وجود ندارد و باز هم تاکید می‌شود که این تعریفات و تمجیدات از طراحی این انیمه، در مقایسه با انیمه‌های این سبک و منتشر شده در همان سالی است که انیمه Bakuman منتشر شده است و قرار نیست که با انیمه‌های امروزی آن را مقایسه کنیم.

دو مهره‌ی اصلی و گرداننده‌ی داستان انیمه Bakuman در یک قاب

در فصل دوم انیمه Bakuman مشکلات صداگذاری که در نقد و بررسی فصل اول بدان‌ها پرداختیم، تا حدودی حل شده‌اند و به غیر از یکسری از مشکلات جزئی، هیچ نکته‌ی منفی دیگری را نمی‌توان در صداگذاری آن یافت. اپنینگ (ویدیو موزیک شروع انیمه) و اندینگ (ویدیو موزیک پایانی انیمه) انیمه هم تا حد زیادی با حال و هوای انیمه ادغام شده‌اند و تفاوت آنچنانی با حال و هوای انیمه ندارند. در کل صداگذاری فصل دوم Bakuman پیشرفتی چشمگیر را نسبت به فصل اول داشته است.

Bakuman

سایکو

این بود از نقد و بررسی فصل دوم انیمه Bakuman و هنوز نقد و بررسی فصل سوم Bakuman هم مانده است که در روزهای آتی، آن را هم منتشر خواهیم کرد. اگر از کسانی هستید که به انیمه‌های ژانر کمدی و برش از زندگی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مجموعه‌ی Bakuman را تماشا کنید. همچنین اگر انیمه را دیده‌اید، حتما نظر خود را در بخش نظرات بیان کنید و همچنین اگر انتقاد یا پیشنهادی در مورد مقاله دارید، خوشحال می‌شویم که درج کنید.

 

[poll id=”117″]

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.