کمتر از سه روز پیش فستیوال فیلم ساندنس ۲۰۲۱ در سوم فوریه بهپایان رسید. اکنون مجلهی هالیوود ریپورتر نگاهی به ۱۵ فیلم موردعلاقهی منتقدانش در این جشنوارهی مجازی انداخته است. در این لیست آثاری وجود دارند که هرکدام به نحوی متفاوت قادر به راضی کردن مخاطبان هستند؛ از اثری در مورد یک خانواده با اکثریتی ناشنوا تا یک درام نژادی که در محلهی هارلم دههی ۲۰ میلادی رخ میدهد.
ALL LIGHT, EVERYWHERE
مستند جدید و گیرای کارگردانی شده توسط تئو آنتونی (Theo Anthony) به نظارتی که بر تمام مردم در جوامع امروزی میشود و جنبههای غلط و خطرناک آن میپردازد. این فیلم همزمان که بر روی موضوعات حساسیتبرانگیزی دست میگذارد، اطلاعات تاریخی مفیدی نیز ارائه میکند و در کل بهصورت همزمان بر روی چهار خط داستانی تمرکز میکند؛ یک گروه عصبشناس که دستگاههایی با قابلیت ردیابی را آزمایش میکنند، شرکتی دولتی که دوربینهای بدنی تولید میکند، یک مرکز آموزش پلیس در بالتیمور که برای استفاده از آن دوربینها آموزش میبیند و کمپانی که تخصصش نظارت هوایی است. نتیجه درخشان و ترسناک است. منتقد: شری لیندن (Sheri Linden)
BRING YOUR OWN BRIGADE
مستند هوشمندان و خیرهکنندهی لوسی واکر (Lucy Walker) بر روی آتشی سوزیهایی که موجب نابودی پارادایسِ کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸ و مالیبو در همان زمان شد، تمرکز میکند. این مستند توانسته است به خوبی روایت ماجرا را از دید بازماندگان، ناظران و کسانی که به آن پاسخ دادند (تیمهای امدادی نظیر آتشنشانها و…) مدیریت کند و به یک تعادل ایده آل برسد و درعینحال نگاهی نیز به عوامل علمی پیچیدهای که باعث ایجاد چنین رخدادهایی میشود، انداخته است. منتقد: لزلی فلپرین (Leslie Felperin)
CODA
این اثر بازسازی از یک فیلم فرانسوی محصول سال ۲۰۱۴ در مورد یک نوجوان شنوا است که علاقهاش به آواز خواندن او را از والدین و برادر ناشنوایش دور میکند. داستان بسیار عمیق، راضیکننده و دلگرمکننده است. این فیلم که اکنون با مبلغ ۲۵ میلیون دلار توسط Apple خریداری شده است، توسط شان هدر فلاؤنتز (Sian Heder flaunts) نویسندگی و کارگردانی شده است. این عنوان دید شما را به زندگی تغییر خواهد داد. منتقد: جان فراش (Jon Frosch)
HOMEROOM
داستان در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰ در دبیرستانی در اوکلند اتفاق میافتد که وقتی کوید-۱۹ شیوع پیدا میکند، مدارس بسته شده و دانشآموزان به اتاقهایشان در خانه فرستاده میشوند. این مسئله باعث محدود شدن تعامل آنها با یکدیگر به پیامهای متنی و رسانههای اجتماعی میشود. مستند پیتر نیکز (Peter Nicks) اثری الهامبخش در مورد وفق پیدا کردن با شرایطی است که قبلاً هرگز مانند آن وجود نداشته. منتقد: دنیل فاینبرگ (Daniel Fienberg)
FLEE
نویسنده و کارگردان دانمارکی جوناس پوهر رزموسن (Jonas Poher Rasmussen) داستانی عاشقانه، قدرتمند و شاعرانه خلق کرده است؛ او برای این کار انیمیشنی که فریمهای آن با دست کشیده شدهاند را با تصاویر و فیلمهای آرشیوی ترکیب کرده است. داستان این اثر در مورد مرد افغانی است که برای دو دهه تلاش کرده تا گذشتهاش را پنهان کند، گذشتهای که آسیبهایی روحی و روانی را برای او به همراه داشته است. ریز احمد (Riz Ahmed) و نیکلای کاستر-والدو (Nikolaj Coster-Waldau) بهتازگی قراردادی را برای تهیهکنندگی اجرایی و صداپیشگی در نسخهی انگلیسیزبان پیشِ روی این اثر به امضا رساندهاند. منتقد: دیوید رونی (David Rooney)
I WAS A SIMPLE MAN
این فیلم به کارگردانی کریستوفر ماکاتو یوگی (Christopher Makoto Yogi) یک درام خانوادگی با بازی کنستنس وو (Constance Wu) است. او نقش روح زنی را ایفا میکند که درحالیکه همسرش به مرگ نزدیک میشود بازمیگردد تا مایهی تسلی او شود. این فیلم داستانی احساسی از پایان زندگی مردی تنها و افکار درونیاش را روایت میکند. منتقد: دیوید رونی
IN THE SAME BREATH
این مستند به کارگردانی نانفو وانگ (Nanfu Wang) در نیمهی اولش به هرجومرجی که هنگام آغاز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان به راه افتاد میپردازد و در نیمهی دومش، رسیدن کوید-۱۹ به آمریکا را بررسی میکند. درحالیکه گزارشهای متعددی از شهروند خبرنگارها و خبرگزاریهای رسمی وجود داشت و دارد، وانگ به طرز ماهرانهای تلاش کرده است تا گزارشها و تجربیاتی دستاول را از هزینههای روحی که بر خانوادههایی که عضوی از آنها در خط مقدم مبارزه با این ویروس کار میکند، متحمل شده، ارائه دهد. منتقد: دیوید رونی
این فیلم به کارگردانی شاکا کینگ (Shaka King) بر ماجرای قتل رهبر حزب پلنگ سیاه، فرد همپتون در سال ۱۹۶۹ تمرکز دارد. دنیل کالویا (Daniel Kaluuya) و لاکیت استنفیلد (LaKeith Stanfield) بازیهای قابللمسی را در این اثر ارائه دادهاند. این فیلم قدم روبهجلوی تحسینبرانگیزی برای کینگ است. منتقد: دیوید رونی
JOCKEY
چیزی که این اثر را از تمام فیلمهایی که بر اساس مسابقههای اسبسواری ساخته شدهاند متفاوت میکند، تمرکزش بر روی زندگی واقعی سوارکاران، مربیان و تیمارکنندگان اسبها است. کلینت بنتلی (Clint Bentley) که نویسندگی و کارگردانی این فیلم را انجام داده است، خودش پسر یک سوارکار است که با چنین فضایی آشنایی دارد. کلیفتون کالینز جونیور (Clifton Collins Jr) و مالی پارکر (Molly Parker) نیز بازیهای خوبی را ارائه دادهاند. منتقد: شری لیندن
LAND
رابین رایت (Robin Wright) که نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد در اولین تجربهی کارگردانیاش نقش زنی آسیبدیده را ایفا میکند که خودش را از هر چیزی که برایش در زندگی شهری باقیمانده است جدا میکند تا در یک کلبهی کوهستانی زندگی کند و باور دارد که برای زندگی در چنین محیطی آماده است. داستان تحسینبرانگیز است و پیچشهای تأثیرگذاری دارد. منتقد: شری لیندن
MASS
اولین اثر نویسنده و کارگردان فرن کرنز (Fran Kranz) اثری قدرتمند با بازی جیسون آیزاکس (Jason Isaacs)، مارتا پلیمپتون (Martha Plimpton)، ان داود (Ann Dowd) و رید برنی (Reed Birney) است. داستان در مورد پدر و مادرهایی است که پس از ۶ سال در یک کلیسا گرد هم جمع میشوند تا در مورد تیراندازی در مدرسهای صحبت کنند که موجب مرگ فرزندانشان شده است. منتقد: دیوید رونی
نقشآفرینی بینظیر از تسا تامپسون (Tessa Thompson) و روث نگا (Ruth Negga) در درامی احساسی به کارگردانی ربکا هال (Rebecca Hall) که اقتباسی از رمانی به همین نام، چاپشده در سال ۱۹۲۹ به قلم نویسندهی روشنفکر مقیم هارلم نلا لارسن (Nella Larsen) است. این اثر به طرز رؤیایی اتمسفر نیویورک دههی ۱۹۲۰ را زنده میکند. منتقد: دیوید رونی
PLAYING WITH SHARKS
سالی ایتکین (Sally Aitken) مستندی خلق کرده است که ادای احترامی خیرهکننده ازلحاظ بصری به غواص و حامی محیطزیست والری تیلور (Valerie Taylor) است، کسی که شجاعانه در زیرآب تصویربرداری میکرد و به خاطر فیلم Jaws و گسترش درک انسان از شکارچیان درجهی یک اقیانوس به شهرت رسید. منتقد: دیوید رونی
SUMMER OF SOUL
امیر تامپسون ملقب به کوئستلاو (Ahmir “Questlove” Thompson) به مستندی پرمایه راجع به فستیوال فرهنگی هارلم جان بخشیده است که طی ۶ آخر هفتهی تابستان ۱۹۶۹ در آن دهها هنرمند حضور پیدا کردند و ۳۰۰,۰۰۰ نفر بدون هیچ هزینهای موفق به تماشای اجرای مشاهیری ازجمله نینا سیمون (Nina Simone)، استیوی واندر (Stevie Wonder)، بی.بی. کینگ (B.B. King)، گلدیس نایت (Gladys Knight) و … شدند. این مستند شامل تصاویر و فیلمهای خیرهکنندهای از آن فستیوال که نقطهی عطفی در هویت سیاهپوستان بهحساب میآید، است که میتوانند برای کسانی که در آن حضور داشتند حس نوستالژی را به همراه بیاورد. منتقد: شری لیندن
WE’RE ALL GOING TO THE WORLD’S FAIR
یک بازی نقشآفرینی آنلاین، نوجوانی را به سفری برای شناخت خودش در اولین اثری که جین شوئنبران (Jane Schoenbrun) کارگردانی کرده است، میبرد. کارگردانی درخشان است؛ او تعمداً دوربین را درجایی قرار میدهد که تنهایی شخصیت را پررنگ جلوه دهد. نتیجه فیلمی خاص و در عین قابل همزادپنداری برای عموم است که برههای از زندگی را به تصویر میکشد که ذهن در آن سرشار از احساسات متناقض و عجیب است. منتقد: جوردین سرلز (Jourdain Searles)
منبع: Hollywood Reporter
نظرات