بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ کریستوفر نولان

1 March 2021 - 19:00

کریستوفر نولان یکی از بهترین و محبوب‌ترین کارگردانان دنیا می‌باشد که فیلم‌های موفقی چون تلقین، میان‌ستاره‌ای، یادگاری و سه‌گانه بتمن را کارگردانی کرده است.

نولان تاکنون ۱ بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و ۲ بار نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه شده است.

کریستوفر ادوارد نولان (Christopher Edward Nolan) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده مطرح انگلیسی می‌باشد که در ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰ در لندن به دنیا آمد. پدر کریستوفر در کار تبلیغات بود و به همین خاطر وی از همان سنین کودکی با هنر هفتم در ارتباط بود و علاقه زیادی به سینما و ساخت فیلم داشت.

نولان که دارای ۲ برادر می‌باشد، در هفت سالگی و با کمک برادر کوچکتر خود، جاناتان (Jonathan) و با استفاده از دوربین پدرش و با اسباب بازی‌های خود، شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه کرد.

کریستوفر در کنار برادرش، جاناتان. جاناتان فیلم‌نامه اکثر فیلم‌های نولان را نوشته است.

نولان که تحت تاثیر فیلم‌های ریدلی اسکات (Ridley Scott) قرار گرفته بود، به ژانر علمی تخیلی و فیلم‌هایی چون ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey) و جنگ ستارگان (Star Wars) علاقه بسیاری داشت و به همین خاطر از ۱۱ سالگی، تصمیم گرفت که تبدیل به یک کارگردان شود.

کریستوفر که در ۱۹ سالگی، یک فیلم کوتاه ساخته بود، در دانشگاه رشته ادبیات انگلیسی خواند چرا که می‌خواست در هنگام ساخت فیلم‌هایش، دید متفاوتی داشته باشد. وی رئیس انجمن فیلم در دانشگاه خود بود و برای دانشجویان فیلم پخش می‌کرد و با استفاده از درآمد به دست آمده، فیلم‌های خود را می‌ساخت. نولان این کار را با کمک شخصی به نام اِما توماس (Emma Thomas) انجام می‌داد.

نولان در کنار اما توماس. این دو در جوانی با یکدیگر ازدواج کردند.

نولان پس از پایان تحصیل، مشغول انجام کارهایی چون تصویربرداری بود و در سال ۱۹۹۵، دومین فیلم کوتاه خود را نیز ساخت. کریس نولان همچنین در این دوران قصد داشت اولین فیلم سینمایی خود را بسازد اما چون هیچ کمپانی به ساخت آن علاقه نداشت، وی از ساخت این فیلم منصرف شد. نولان بعدها اعلام کرد که انجمن فیلم بریتانیا، کوچک‌ترین کمکی به وی برای ساخت فیلم‌هایش نکرده است.

کریستوفر نولان سرانجام در سال ۱۹۹۸ بود که اولین فیلم سینمایی خود را با نام تعقیب (Following) ساخت. نولان علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کننده و فیلم‌بردار این فیلم نیز بود و تدوین آن را هم خود انجام داده بود. نولان این فیلم را بودجه ۳ هزار دلاری ساخت!

جاناتان نولان در آن زمان ایده ساخت یک فیلم درباره اختلال حافظه کوتاه مدت را به کریستوفر داد و نولان بعد از نوشتن فیلم‌نامه‌ای برای آن، در سال ۲۰۰۰ فیلم یادگاری (Memento) را با بازی بازیگرانی چون گای پیرس (Guy Pearce) و کری-ان ماس (Carrie-Anne Moss) ساخت. نبوغ نولان در ساخت این فیلم کاملا به چشم می‌آمد و وی علاوه بر کسب اولین نامزدی اسکار خود برای نوشتن فیلم‌نامه آن، تبدیل به یک کارگردان مطرح شد.

نولان در حال صحبت با گای پیرس در پشت صحنه فیلم ممنتو.

نولان در سال ۲۰۰۲ فیلم بی‌خوابی (Insomnia) را با بازی آل پاچینو (Al Pacino) و رابین ویلیامز (Robin Williams) ساخت که البته به اندازه فیلم قبلی وی موفقیت آمیز نبود. این فیلم تنها اثر در پرونده کاری نولان است که وی نقشی در نوشتن فیلم‌نامه آن نداشته است.

پس از این فیلم، نولان فیلم‌نامه فیلمی براساس زندگی هوارد هیوز (Howard Hughes) را نوشت که به گفته خودش، بهترین فیلم‌نامه وی بوده است. نولان قصد داشت این فیلم را با بازی جیم کری (Jim Carrey) بسازد اما وقتی متوجه شد که مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) نیز در حال ساخت فیلمی درباره هیوز است (فیلم هوانورد با بازی دی‌کاپریو)، از ساخت این فیلم دست کشید.

پس از این اتفاق و در سال ۲۰۰۳، نولان به کمپانی برادران وارنر، پیشنهاد ساخت یک فیلم درباره نحوه به وجود آمدن شخصیت بتمن را داد و در سال ۲۰۰۵ فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) را با بازی کریستین بیل (Christian Bale) در نقش بتمن، به نمایش درآورد. این فیلم یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های دهه اول هزاره سوم است که ژانر فیلم‌های ابرقهرمانی را دچار تغییرات زیادی کرد.

کریس نولان در سال ۲۰۰۶ فیلم پرستیژ (The Prestige) را ساخت. جاناتان نوشتن فیلم‌نامه این اثر را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده بود و علاوه بر همکاری مجدد نولان با بیل، هیو جکمن (Hugh Jackman) نیز دیگر بازیگر این فیلم بود.

نولان در سال ۲۰۰۸ قسمت دوم فیلم بتمن را با نام شوالیه تاریکی (The Dark Knight) ساخت که بسیاری از منتقدین آن را بهترین فیلم نولان و البته یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ می‌دانند.

انتخاب هیث لجر (Heath Ledger) برای بازی در نقش جوکر، در ابتدا با انتقادات فراوانی همراه شد اما کسب اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای لجر، نشان داد که حق با نولان بوده است. البته لجر قبل از دریافت این جایزه، درگذشت.

نولان در کنار لجر فقید. انتخاب لجر برای نقش جوکر با حاشیه‌های زیادی همراه بود اما لجر با کمک نولان، بهترین جوکر تاریخ سینما را رقم زد …

در سال ۲۰۱۰، نولان فیلم تلقین (Inception) را با بازی لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) ساخت که این فیلم موفق به کسب ۸ نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم‌نامه برای نولان شد. نولان بیش از ۱۰ سال برای نوشتن فیلم‌نامه این فیلم وقت گذاشته بود. عدم نامزدی نولان در رشته بهترین کارگردانی برای این فیلم، عجیب‌ترین اتفاق لیست نامزدان آن سال اسکار لقب گرفت.

نولان در سال ۲۰۱۲، سه‌گانه بتمن خود را با ساخت شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) تکمیل کرد. این فیلم با فروش بیش از ۱ میلیارد دلاری خود، پرفروش‌ترین فیلم پرونده کاری نولان می‌باشد.

در سال ۲۰۱۴، نولان یک فیلم‌نامه دیگر که توسط برادرش نوشته شده بود را تبدیل به یک فیلم کرد و فیلم موفق میان‌ستاره‌ای (Interstellar) را با بازی بازیگرانی چون متیو مک‌کانهی (Matthew McConaughey) و ان هتوی (Anne Hathaway) ساخت.

نولان در کنار مک‌کانهی. نولان ساخت فیلم میان‌ستاره‌ای را به حقیقت پیوستن رویای کودکی خود قلمداد کرده است.

کریستوفر نولان در ادامه به تهیه‌کنندگی چند فیلم پرداخت تا آن‌که در سال ۲۰۱۷ و با ساخت فیلم درام دانکرک (Dunkirk)، سرانجام و برای اولین بار، نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شد. این فیلم موفق به فروش ۵۲۶ میلیون دلاری شد تا پرفروش‌ترین فیلم مربوط به جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما شود.

کریستوفر نولان در نهایت در سال ۲۰۲۰، فیلم تنت (Tenet) را کارگردانی کرد که بیش از ۵ سال بر روی نوشتن فیلم‌نامه آن وقت گذاشته بود. وی هنوز فیلمی را به عنوان فیلم بعدی خود انتخاب نکرده است.

نولان در حالی‌که تنها ۱۹ سال داشت، با اِما توماس ازدواج کرد و این دو اکنون صاحب ۴ فرزند می‌باشند. از آن زمان، توماس تهیه‌کننده تمام فیلم‌های نولان بوده است. البته توماس تنها شخصی نبوده که در اکثر فیلم‌های نولان با وی همکاری کرده است.

برای مثال، هانس زیمر (Hans Zimmer) آهنگساز اکثر فیلم‌‌های نولان بوده است و والی فیستر (Wally Pfister‎) نیز تصویربرداری بسیاری از فیلم‌های وی را عهده‌دار بوده است. در رده بازیگران نیز، مایکل کین (Michael Caine) به جز دو فیلم نخست نولان، در سایر فیلم‌های وی حضور داشته است.

نولان همچنین علاقه بسیار کمی به استفاده از جلوه‌های ویژه دارد و فقط در موارد خاص، از جلوه‌های کامپیوتری استفاده می‌کند. برخلاف جلوه‌های ویژه، نولان علاقه زیادی به خوردن چایی در زمان فیلم‌برداری دارد و همیشه یک فلاسک چایی همراه خود دارد.

نولان در کنار کین و در حالی که فلاسک چایی معروف خود را در دست دارد …

کریستوفر همچنین علاقه زیادی به شخصیت جیمز باند دارد و فیلم در خدمت سرویس مخفی ملکه (On Her Majesty’s Secret Service) این شخصیت، از فیلم‌های محبوب وی می‌باشد.

از دیگر فیلم‌های محبوب نولان، می‌توان به بلید رانر (Blade Runner) و محله چینی‌ها (Chinatown) اشاره کرد. البته وی گفته است که هر فیلمی که استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) ساخته است، جزو فیلم‌های محبوب وی می‌باشد! نولان به گروه موسیقی ریدیوهد (Radiohead) نیز علاقه زیادی دارد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.