از دنیل کریگ تا دوئین جانسون | نگاهی به دستمزد بزرگترین بازیگران هالیوودی

11 September 2021 - 10:00
نگاهی به دستمزد بزرگترین بازیگران هالیوودی

در این مقاله به بیشترین دستمزدی که تا به حال به بازیگران بزرگ هالیوودی برای بازی در یک فیلم پرداخت شده، خواهیم پرداخت.

حدود یک دهه پیش، بازیگران بزرگ هالیوودی می‌دانستند که با قرار گرفتن فیلم‌هایشان در صدر فیلم‌های پرفروش باکس آفیس، جایگاهشان در میان بازیگران بزرگ امن است ولی اکنون با ظهور و گسترش شبکه‌های اینترنتی‌ای مانند نتفلیکس و HBO Max، میزان موفقیت یک فیلم از نظر تعداد بینندگان یا میزان محبوبیت آن سنجیده می‌شود.

درست است که انقلاب دیجیتالی رخ داده در چند دهه اخیر، بسیاری از چیز‌ها را به طور چشمگیری تغییر داده ولی با این حال در کل میزان درآمد بازیگران مورد علاقه‌تان در هالیوود، تغییر خاصی نکرده چرا که همچنان به ستاره‌های هالیوودی جهت انجام دادن وظایفشان در فیلم‌ها، دستمزد بسیار سخاوتمندانه‌ای پرداخته می‌شود و حتی بیشتر اوقات، آن‌ها قادر هستند که با همکاری با شبکه‌های اینترنتی بزرگ، درآمدشان را به شکل قابل توجه‌ای افزایش دهند.

The Cable Guy

از سال ۱۹۹۶ تا به حال، دستمزد ۲۰ میلیون دلاری بازیگران بزرگ هالیوودی برای بازی در فیلم‌ها، تبدیل به استانداردی در صنعت سینما شده است. این رویه با فیلم The Cable Guy در سال ۱۹۹۶ آغاز شده چرا که جیم کری (Jim Carrey) برای بازی در این فیلم، مبلغی بالغ‌بر ۲۰ میلیون دلار را به عنوان دستمزد از طرف کمپانی سونی دریافت کرده است.

به هر حال برخلاف انتظار‌ات، دستمزد بازیگران بزرگ هالیوودی جهت بازی در فیلم‌هایی که برای پخش در سینماها برنامه‌ریزی شده‌اند، تغییر خاصی نکرده و مانند گذشته مبلغ ۲۰ میلیون دلاری حقوق آن‌ها، به قوت خود باقی مانده است.

در این زمینه می‌توان به دستمزد ۲۰ میلیون دلاری ساندرا بولاک (Sandra Bullock) برای بازی در فیلم‌ آینده کمپانی پارامونت با نام The Lost City of D، برد پیت (Brad Pitt) برای نقش‌آفرینی در فیلم آینده کمپانی سونی با نام Bullet Train و حتی کریس همسورث (Chris Hemsworth) برای بازی در فیلم بزرگ و مورد انتظار دنیای سینمایی مارول با عنوان Thor: Love and Thunder اشاره کرد.

البته باید گفت که میزان درآمد بازیگران بزرگ هالیوودی در فیلم‌ها، با مقیاس خاصی سنجیده می‌شود و این مقیاس به شرایط مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال کمپانی بزرگی مانند پارامونت برای استفاده از کریس پاین (Chris Pine) در فیلم آینده‌شان با عنوان Dungeons and Dragons، مبلغی بالغ بر ۱۱.۵ میلیون دلار را به این بازیگر پرداخت خواهد کرد در حالی که رابرت پتینسون (Robert Pattinson) برای بازی در فیلم مورد انتظار The Batman، مبلغی به میزان ۳ میلیون دلار را از طرف کمپانی برادران وارنر به عنوان دستمزد دریافت کرده است.

حدود پنج سال پیش، میزان موفقیت بازیگران بزرگ هالیوودی با پرداخت مبالغی این‌چنینی سنجیده می‌شد ولی اکنون این مبالغ در مقایسه با پیشنهاد‌اتی که شبکه‌های اینترنتی بزرگی مانند نتفلیکس و آمازون برای بازی در پروژه‌هایشان به این بازیگران می‌دهند، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

Knives Out

به عنوان مثال کمپانی نتفلیکس به بازیگر بزرگی مانند دنیل کریگ (Daniel Craig) برای بازی در دو قسمت آینده فرنچایز Knives Out، مبلغ هنگفتی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان دستمزد پرداخت خواهد کرد.

علت پرداخت مبالغی این‌چنینی به این‌گونه بازیگر‌ها را می‌توان پخش نشدن این‌ فیلم‌ها در سینماها دانست چرا که معمولاً براساس میزان موفقیت یک فیلم در باکس آفیس، به بازیگران بزرگ سهمی از فروش آن به عنوان پاداش پرداخت می‌شود و از آنجا که فیلم‌های شبکه‌های اینترنتی‌ای مانند نتفلیکس به صورت انحصاری در این شبکه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، این کمپانی‌ها مجبور به جبران پاداش این بازیگر‌ها هستند.

معادله‌ی جدید به وجود آمده در صنعت سینما، پرداخت‌های اولیه به بازیگران بزرگ هالیوودی را نیز به طور چشمگیری افزایش داده چرا که به عنوان مثال می‌توان به دستمزد اولیه ۳۰ میلیون دلاری کمپانی آمازون به دوئین جانسون (Dwayne Johnson) برای بازی در فیلم ماجراجویی Red One اشاره کرد و حتی احتمال آن نیز وجود دارد که دستمزد این بازیگر در پایان این پروژه، به مبلغ هنگفتی بالغ‌بر ۵۰ میلیون نیز دلار برسد.

Don't Look Up

از دیگر دستمزد‌های این‌چنینی که کمپانی نتفلیکس تا به حال به بازیگران بزرگ خود پرداخت کرده می‌توان به دستمزد ۳۰ میلیون دلاری لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) و ۲۵ میلیون دلاری جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) برای بازی در فیلم مورد انتظار Don’t Look Up، دستمزد ۲۵ میلیون دلاری جولیا رابرتس (Julia Roberts) برای بازی در فیلم مهیج Leave the World Behind و در نهایت دستمزد حدوداً ۲۰ میلیون دلاری رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) برای بازی در فیلم جاسوسی The Gray Man اشاره کرد.

معادله‌ی جدید به وجود آمده در نحوه پرداخت دستمزد بازیگران بزرگ هالیوودی، مشکلاتی را نیز برای برخی کمپانی‌ها از جمله برادران وارنر به وجود آورده چرا که تصمیم یک‌باره این کمپانی مبنی بر پخش کردن تمام فیلم‌های سال ‌۲۰۲۱‌ خود به صورت هم‌زمان در سینماها و شبکه اینترنتی HBO Max، اعتراضاتی را در میان بازیگران بزرگ به وجود آورده است.

علت اعتراض این بازیگر‌ها را می‌توان این موضوع دانست که با پخش شدن این فیلم‌ها به صورت هم‌زمان در شبکه اینترنتی HBO Max، قطعاً میزان فروش آنها در باکس آفیس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به تبع پاداش آنها نیز که براساس میزان موفقیت این فیلم‌ها در باکس آفیس سنجیده می‌شود، از بین خواهد رفت.

به گفته‌ی منابع داخلی، کمپانی برادران وارنر نیز مجبور بوده که جهت جبران کردن پاداش آن‌ها، به بازیگران بزرگ ‌خود از جمله دنزل واشنگتن (Denzel Washington) و ویل اسمیت (Will Smith) به ترتیب برای بازی در فیلم‌های The Little Things و King Richard، مبلغی بالغ‌بر ۴۰ میلیون دلار (۲۰ میلیون دلار بیشتر از عرف) را به هرکدام از آن‌ها پرداخت کند.

Matrix 4

علاوه بر این بازیگر‌ها، کیانو ریوز (Keanu Reeves) نیز قرار است برای نقش‌آفرینی در فیلم Matrix 4 علاوه بر دریافت مبلغ ۱۴ میلیون دلاری به عنوان دستمزدش، مبلغ هنگفتی را نیز به عنوان پاداش برای پخش نشدن این فیلم در سینماها، از طرف کمپانی برادران وارنر دریافت کند.

کمپانی آمازون نیز پیش از این، با خرید حق پخش فیلم Without Remorse از کمپانی پارامونت مجبور بود که علاوه بر دستمزدی که به مایکل بی. جردن (Michael B. Jordan) برای بازی در این فیلم از طرف کمپانی پارامونت پرداخت شده بود، مبلغی بالغ‌بر ۱۵ میلیون دلار را نیز به عنوان پاداش به او پرداخت کند.

یکی از بازیگرانی که در این زمینه زرنگی به خرج داده، تام کروز (Tom Cruise) می‌باشد. این بازیگر جزء معدود بازیگرانی است که قبل از به نمایش درآمدن فیلم‌هایش در سینماها، پاداش خود را فارغ از این‌که فیلمش در باکس آفیس موفق ظاهر شود یا خیر، از کمپانی‌ها دریافت کرده است. علاوه بر این، با رد شدن میزان فروش فیلم‌هایش از مبلغی مشخص در باکس آفیس (این مبلغ توسط کمپانی سازنده مشخص می‌شود)، او پاداش دیگری را نیز از کمپانی‌ها دریافت کرده است.

در ادامه می‌توان لیستی تهیه شده از میزان دستمزد بازیگران بزرگ هالیوودی را در فیلم‌ها مشاهده کرد:

نام بازیگرفیلمدستمزد
دنیل کریگ دو قسمت آینده فرنچایز Knives Out۱۰۰ میلیون دلار
دوئین جانسونفیلم اکشن-ماجراجویی Red One۵۰ میلیون دلار
ویل اسمیتفیلم بیوگرافی King Richard۴۰ میلیون دلار
دنزل واشنگتن فیلم جنایی The Little Things۴۰ میلیون دلار
لئوناردو دی‌کاپریو فیلم علمی-تخیلی Don’t Look Up۳۰ میلیون دلار
مارک والبرگفیلم کمدی Spenser Confidential۳۰ میلیون دلار
جنیفر لارنسفیلم Don’t Look Up۲۵ میلیون دلار
جولیا رابرتس فیلم مهیج Leave the World Behind۲۵ میلیون دلار
ساندرا بولاکفیلم The Los City of D۲۰ میلیون دلار
رایان گاسلینگفیلم جاسوسی The Grey Man۲۰ میلیون دلار
کریس همسورثفیلم Thor: Love and Thunder۲۰ میلیون دلار
برد پیتفیلم اکشن Bullet Train۲۰ میلیون دلار
مایکل بی. جردنفیلم اکشن Without Remorse۱۵ میلیون دلار
تام کروزفیلم Top Gun: Maverick۱۳ میلیون دلار
کیانو ریوزفیلم The Matrix 4۱۲ الی ۱۴ میلیون دلار
کریس پاینفیلم فانتزی Dungeons and Dragons۱۱.۵ میلیون دلار
رابرت پتینسونفیلم The Batman۳ میلیون دلار

منبع: ورایتی

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.