بررسی فیلم I Care a Lot: کسب‌ و کار کثیف

24 February 2021 - 20:00
فیلم I Care a Lot

رزمُند پایک در فیلم کمدی تاریک I Care a Lot می‌گوید: “اهمیت دادن کار منه، تنها کاری که هر روز می‌کنم اینه که اهمیت بدم.” این‌که مارلا گریسون به چه چیزی اهمیت می‌دهد کاملا آشکار است: پول و قدرت برای انجام هر کاری که دلش می‌خواهد. او برای رسیدن به هدفش، یک کلاهبرداری سودآور به وجود آورده که طعمه‌اش افراد مسن هستند -ربودن زندگی و ثروت افراد مسن با تبدیل شدن به سرپرست قانونی آن‌ها و به دست آوردن تمام دارایی‌شان. همان‌طور که یک وکیل به مارلا می‌گوید: “اگر کسب‌وکار تو تجسم رؤیای آمریکایی نیست، نمی‌دانم چیست.” اما وقتی مارلا هدف اشتباهی را انتخاب می‌کند، با رومن (پیتر دینکلیج) شاخ به شاخ می‌شود، یک مافیای سابق مواد مخدر روسی که علاقه زیادی به کیک، نرم‌نوش و قطع انگشتان دشمنانش دارد.

فیلم I Care a Lot به نویسندگی و کارگردانی جی بلیکسون، به لطف هنرنمایی پایک جذاب شده است. پس از یک رویارویی زودهنگام در دادگاه با میکن بلیر، که ادعا می‌کند مارلا مادرش را ربوده است، مارلا به او می‌گوید که حسابش را خواهد رسید.

پس از آن، مارلا و شریک زندگی‌اش فرن (ایزا گونزالس) را می‌بینیم که قربانی بعدی خودشان جنیفر پترسون (دایان وست) را هدف قرار می‌دهند، زنی ثروتمند که خانواده‌ای ندارد و به تنهایی زندگی می‌کند. با وجود اصرار بر این‌که او نیازی به کمک ندارد، جنیفر به دستور دادگاه از خانه‌اش بیرون انداخته شده و به خانه‌ی سالمندان برکشایر اوکس فرستاده می‌شود.

فیلم I Care a Lot

اما با وجود آسیب‌پذیری آشکارش، جنیفر آن کسی که به نظر می‌رسد نیست. در واقع، او بدترین اشتباه مارلا در زندگی‌اش است؛ زنی با دارایی‌های پنهان که ناپدید شدنش از خانه باعث می‌شود افرادی به دنبالش بیایند که می‌توانند زندگی مارلا را نابود کنند. پس از رد ملاقات با یک وکیل (کریس مسینا)، مارلا به صندلی بسته شده و با مرگ روبه‌رو می‌شود.

فیلم بلیکسون با رنگ‌های جذاب (قرمز گیلاسی لباس مارلا؛ آبی پررنگ خانه‌ی به سرقت رفته‌ی جنیفر؛ بنفش-صورتی کیک‌های رومن) و فیلم‌برداری شده با رنگ‌های اشباع‌شده که مصنوعی بودن دنیای فیلم را نشان می‌دهند، زیبایی بصری جذابی دارد که با موسیقی متن سینث-پاپ همراه شده است.

دینکلیج در نقش خلافکاری که از عصبانی شدن متنفر است و مثل یک خون‌آشام از نی نوشیدنی می‌نوشد، فوق‌العاده است. اما این فیلم کاملا در اختیار پایک است و جنونی شبیه نیکولاس کیج را وارد نقش خودش کرده است. در دنیایی که بی‌اخلاقی اوج گرفته و در آن افراد وحشتناک کارهای وحشتناکی انجام می‌دهند، مارلا و رومن دو روی یک سکه هستند: دو مار سمی که در لانه‌ای از افعی‌ها در هم تنیده شده‌اند.

نتیجه یک تراژدی-کمدی کثیف و زننده است که معضلات اخلاقی واقعی را با چیزی سرگرم‌کننده عوض می‌کند، فیلمی که شما را بلند می‌کند، می‌چرخاند و سپس با پایانی شما را به زمین می‌کوبد که با وجود سرگرم‌کننده بودن، باعث می‌شود حس توخالی بودن به شما دست بدهد.

نمره: ۷

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.