بررسی فیلم Cherry: آشفته و کلیشه‌ ای

27 February 2021 - 20:00
فیلم Cherry

آیا می‌توان برای کارگردانان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما احساس تأسف کرد؟ پس از فتح دنیا با فیلم Avengers: Endgame «انتقام جویان: پایان بازی»، این دو برادر فیلم‌ساز یعنی آنتونی و جو روسو تصمیم گرفتند تا از شهرت خودشان در صنعت سینما برای ساخت یک پروژه‌ی شخصی استفاده کنند: اقتباسی از رمان تحسین‌شده‌ی Cherry «چری» نوشته نیکو واکر در سال ۲۰۱۸. این فیلم بدون حضور ابرقهرمانان و انفجارها و تعهدات فرنچایزی و با بودجه‌ای تقریباً یک چهلم بودجه‌ی Endgame، پروژه‌ی شخصی روسوها است؛ فیلمی که نشان می‌دهد این دو برادر هنوز همان فیلم‌سازان مستقل ضعیفی هستند که در ابتدای کار خود بودند و نه آن دو نفری که معماری دنیای سینمایی مارول به آن‌ها سپرده شده بود.

این واقعا یک فیلم خانوادگی برای آن‌هاست، چون آنتونی و جو همراه با یکی از دو خواهرشان آنجلا روسو-اوتسات فیلمنامه را نوشته‌اند. Cherry یک فیلم آشفته است. فیلمی بیش‌ از حد طولانی که مدام فریاد زدن را با ایجاد تنش دراماتیک اشتباه می‌گیرد و روی تمام نکاتی تأکید می‌کند که فیلم‌های Avengers برادران روسو را آشفته و شلخته کرده بود.

Cherry به شش قسمت تقسیم شده که هر کدام سبک طراحی تولید، پالت رنگی و نسبت تصویر مخصوص خودشان را دارند و داستان زندگی یک مرد کلیولندی بی‌نام (با بازی تام هالند) را دنبال می‌کنند که عضو قشر متوسط جامعه است. پس از جدایی از معشوقه دانشگاهی خودش امیلی (سیارا براوو)، چری به ارتش ایالات متحده می‌پیوندد، با اختلال استرسی پس از سانحه به خانه برمی‌گردد، به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کند و در نهایت زندگی خلافکارانه را انتخاب می‌کند.

فیلم Cherry

رمان نیمه-بیوگرافی واکر که آن را در زمان زندانی بودن به جرم سرقت از بانک نوشته است، مورد تحسین قرار گرفت و برادران روسو تنها چند روز پس از انتشارش، حقوق اقتباس از آن را به قیمت ۱ میلیون دلار خریداری کردند. اما طی مدت‌زمان بیش‌ از حد طولانی Cherry مشخص می‌شود که این دو برادر اصلا نمی‌دانسته‌اند قصدشان از ساخت این فیلم اقتباسی چه بوده است، به جز این‌که روش‌های کارگردانی مختلف را در آن امتحان کنند.

همان‌طور که در فیلم‌های مارولی روسوها دیده بودیم، در این‌جا هم بار اصلی روی دوش بازیگر است. هالند در تمام لحظات فیلم پریشان و نگران به نظر می‌رسد، اگرچه سبیلش در زندان شبیه لباس‌های هالووینی بچه‌هاست. جک رینور در نقش ساقی مواد مخدر کاملا نفرت‌انگیز است و براوو به عنوان دختری که قلب قهرمان داستان را شکسته تا او را به سراشیبی سقوط هل بدهد، بازی قابل‌باوری دارد.

اما هیچ‌کدام از بازیگران نمی‌توانند فیلم روسوها را از کلیشه‌ای و تکراری شدن نجات دهند. قطعاً آن‌ها احساس کرده‌اند در حال ساخت یک فیلم درام قوی و هنری هستند، اما در واقعیت، Cherry یک فیلم آشفته است.

نمره: ۳

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.