نظر منتقدین در مورد انیمیشن Raya and the Last Dragon چیست؟

3 March 2021 - 01:37
Raya and the Last Dragon

دقیقاً سه روز دیگر انیمیشن سینمایی Raya and the Last Dragon به‌صورت همزمان در سرویس استریم Disney+ و سینماها به پخش و اکران خواهد رسید؛ روز گذشته بود که نظر منتقدان راجع به این انیمیشن منتشر شد که در ادامه مروری بر برخی از آن‌ها خواهیم داشت.

«رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) نام انیمیشنی اکشن-فانتزی-ماجراجویانه محصول ۲۰۲۱ آمریکا است که دان هال (Don Hall) از انیمیشن‌های «وینی د پو» (Winnie the Pooh) محصول ۲۰۱۱ و «شش قهرمان بزرگ»  (Big Hero 6) محصول ۲۰۱۴ و کارلوس لوپز استرادا (Carlos López Estrada) از فیلم‌های «انتخاب غلط» Blindspotting محصول ۲۰۱۸ و «تابستان» Summertime محصول ۲۰۲۰ کارگردانی آن را انجام داده‌اند. کمپانی‌های Walt Disney Pictures و Walt Disney Animation Studios تولیدکنندگی این عنوان و Walt Disney Studios Motion Pictures وظیفه‌ی توزیع آن را بر عهده داشته است.

«رایا و آخرین اژدها» پنجاه و نهمین فیلمی است که والت دیزنی انیمیشن تولید کرده است. نویسندگی این اثر را کی ان‌گوین (Qui Nguyen) و ادل لیم (Adele Lim) بر عهده داشته‌اند، آزنات شورر (Osnat Shurer) از انیمیشن Moana و پیتر دل ویچو (Peter Del Vecho) از انیمیشن‌های Treasure Planet و Chicken Little تهیه‌کنندگان آن هستند.

Disney

مدت‌ها پیش در یک دنیای فانتزی به نام کوماندرا، انسان‌ها و اژدهایان در کنار یکدیگر با توازن زندگی می‌کردند اما وقتی یک نیروی اهریمنی وارد این سرزمین شد، اژدهایان برای حفظ بشریت خود را قربانی کردند. اکنون، ۵۰۰ سال بعد، همان نیروی اهریمنی بازگشته است و همه‌چیز به یک جنگجو بستگی دارد. رایا باید رد آخرین اژدهای افسانه‌ای را پی بگیرد تا او را پیدا کرده و مردمش را با یکدیگر متحد کند.

گروه صداپیشگان Raya and the Last Dragon را آلن تودیک (Alan Tudyk)، آکوافینا (Awkwafina)، بندیکت وانگ (Benedict Wong)، کسی استیل (Cassie Steele)، دنیل دی کیم (Daniel Dae Kim)، جما چان (Gemma Chan)، آیزاک ونگ (Izaac Wang)، جونا ژائو (Jona Xiao)، کلی ماری ترن (Kelly Marie Tran)، لوسیل سونگ (Lucille Soong)، پتی هریسون (Patti Harrison)، رأس باتلر (Ross Butler)، ساندرا اوه (Sandra Oh) و تالیا ترن (Thalia Tran) تشکیل می‌دهند.

در اصل قرار بود تا «رایا و آخرین اژدها» در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ (۵ آذر) به پخش برسد اما به دلیل همه‌گیری کوید-۱۹، اکران و پخش آن تا تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند) به تعویق افتاد؛ در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آذر) بود که دیزنی در رویداد روز سرمایه‌گذارانش اعلام کرد که فیلم یک هفته زودتر و در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند) همزمان در سینماها و سرویس دیزنی پلاس (فقط برای کاربرانی که اشتراک ویژه داشته باشند) به پخش خواهد رسید. فیلم تا چهارم ماه مه ۲۰۲۱ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) برای دارندگان اشتراک ویژه در دیزنی پلاس در دسترس خواهد بود و پس از آن در چهارم ژوئن (۱۴ خرداد ۱۴۰۰) برای تمامی مشترکین به‌صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

Raya and the Last Dragon تا به این لحظه از میان ۲۵ نقد در سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ را با ۲۱ نقد مثبت و ۴ نقد متوسط کسب کرده است. انیمیشن در راتن تومیتوز نیز وضعیت خوبی دارد و با ۹۴ نقد امتیاز ۹۶ را داراست.

Raya and the Last Dragon

«۱۰۰/۱۰۰ The Telegraph   |   منتقد: رابی کالین»

فیلم پر از ابتکارات بصری و مناظر جذابی است که مخاطب را با خود همراه می‌کنند؛ حتی اگر آن را در سینما نبینید (در خانه ببینید) هم حس یک حماسه را به شما القا خواهد کرد.

«۸۸/۱۰۰ Slant Magazine   |   منتقد: دن روبینز»

طبق مواردی که در آن به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به تصویر کشیده شده‌اند، فیلم تماماً بزرگداشتی برای امید است و نشان می‌دهد که باور بدون محدودیت در جوامع انسانی چه طور می‌تواند باشد.

«۸۳/۱۰۰ IndieWire   |   منتقد: کیت اربلند»

درحالی‌که برند (نشان) پرنسس‌های دیزنی همچنان در حال گسترده شدن است، از اضافه شدن تازه‌واردها مانند موانا گرفته تا ادامه‌ی رشد محبوبیت شخصیت‌های کلاسیکی نظیر تیانا و مولان، «رایا و آخرین اژدها» مثال خوبی است که نشان می‌دهد درحالی‌که جا برای داستان‌های تازه وجود دارد، همچنان برخی از آن داستان‌های قدیمی و اوریجینال هم کیفیتشان را حفظ کرده‌اند و می‌توان از آن‌ها نیز مجدداً استفاده کرد.

«۸۰/۱۰۰ Empire   |   منتقد: بن ترویس»

دیزنی، یک اکشن-فانتزیِ حماسی و پرانرژی دیگر با قهرمان مؤنثی دیگر را ارائه داده است که حقیقتاً متحول کننده به نظر می‌رسد.

«۷۵/۱۰۰ Slashfilm   |   منتقد: هوای-ترَن بویی»

بار یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص نباید هرگز بر روی شانه‌های یک فیلم قرار بگیرد و من هم چنین انتظاری را از «رایا و آخرین اژدها» ندارم، هرچند ظاهراً خودش از چنین چیزی بدش هم نمی‌آید اما باید گفت با توجه به اینکه «رایا و آخرین اژدها» یک اکشن حماسی خالص است، تماشایش به‌شدت لذت‌بخش است.

«۶۷/۱۰۰ The A.V. Club   |   منتقد: دنت چاوز»

وقتی «رایا و آخرین اژدها» وقت می‌گذارد تا به اندیشیدن به اندوه و بهبودی از آسیب‌های گذشته بپردازد، به شکل معناداری خودش را از سایر انیمیشن‌های دیزنی و پرنسس‌هایشان تفکیک می‌کند. درست به همان بی‌نظیری دنیا سازی فیلم، حس امید در آن به‌وسیله‌ی غم و فقدان جلا داده می‌شود، به تحلیل نمی‌رود.

«۵۸/۱۰۰ Consequence of Sound   |   منتقد: لورن جی. کوتس»

با وجود آنکه «رایا و آخرین اژدها» نمایشی دیدنی و شنیدنی است که لیستی بلندبالا از ستارگان در آن حضور دارند اما فیلم همچنان در به تصویر کشیدن چیزی تازه و اوریجینال مشکل دارد و شخصیت‌هایش سطحی هستند، در نتیجه، پایانش در میان سایر انیمیشن‌های دیزنی سخت‌تر به یاد خواهد ماند.

منبع: Metacritic

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.