بررسی انیمیشن Raya And The Last Dragon: اصیل و باطراوت

6 March 2021 - 20:00
انیمیشن Raya And The Last Dragon

از زمانی که دیزنی الگوی شاهزاده خانم‌های خود را در سال ۲۰۱۰ با Tangled «گیسوکمند» بهبود بخشید، تکامل قهرمانان زن این استودیو ادامه پیدا کرده است -از خواهران سلطنتی آنا و السا، تا موآنای دریانورد. جدیدترین پیشرفت آن‌ها Raya And The Last Dragon «رایا و آخرین اژدها» است -با حضور رایا یک جنگجوی تمام‌عیار، که در این داستان اکشن ماجراجویی در یک دنیای پسا-آخرالزمانی زندگی می‌کند.

او همچنین اولین قهرمان اهل آسیای جنوب شرقی این استودیو در داستانی الهام‌گرفته از فرهنگ و اسطوره‌های کشورهای جنوب شرقی آسیا است که به قلمرو خیالی کوماندرا منتقل شده‌اند -سرزمینی که قبلا رونق زیادی داشته و انسان‌ها و اژدهایان در آن زندگی می‌کردند، تا این‌که موجود شیطانی بنفشی به نام دروون، جانوران افسانه‌ای را به سنگ تبدیل کرد. کوماندرا به فرقه‌های دشمن تقسیم شد و قرن‌ها بعد زنجیره‌ای از اتفاقات باعث بازگشت دروون شده و این قلمرو را دوباره در خطر ویرانی قرار داده است. رایا (کلی ماری ترن) وارد ماجرا می‌شود، دختری تنها با شنلی جذاب و شمشیری برّنده که قصد دارد تکه‌های شکسته‌ی گوهر اژدها را جمع کند، دروون را شکست دهد و مردم کوماندرا که پدرش بنجا (دنیل دای کیم) هم جزو آن‌هاست را به این قلمرو برگرداند.

سکانس ابتدایی Raya And The Last Dragon نکات زیادی را آشکار می‌کند -شاهد یک مقدمه درباره‌ی جادوی اژدها، پنج فرقه‌ی کوماندرا (تیل، تالون، اسپاین، فنگ و هارت زادگاه رایا)، مأموریت رایا و معرفی اژدهای بامزه سیسو با صداپیشگی آکوافینا هستیم. فیلم‌نامه نوشته‌ی آدل لیم و نویسنده ویتنامی آمریکایی کی نیوئین ریتم خوبی دارد و زمینه‌های روایی لازم را همراه با اکشن و هیجان به تصویر می‌کشد. اسطوره‌ی پیچیده‌ی داستان باعث می‌شود کوماندرا حماسی به نظر برسد و هر مرحله از ماجراجویی رایا -بیابان‌های تیل، بازار باشکوه تالون، جنگل متراکم و مه‌آلود اسپاین- دارای هویت جذاب و مخصوص خودش باشد.

انیمیشن Raya And The Last Dragon

اما جذاب‌ترین بخش فیلم، اکشن آن است. کارگردان کهنه‌کار دیزنی دان هال و کارلوس لوپز استرادا سکانس‌های مبارزه‌ای جذابی را به تصویر می‌کشند که بهتر از دیگر آثار معمولی دیزنی هستند -با برجسته کردن تکنیک‌های مبارزه‌ای رایا و دشمنش ناماری (جما چان) و استناد به زبان سینمای اکشن آسیایی. Raya And The Last Dragon یک فیلم خانوادگی کمیاب با لحظات اکشن بلاک‌باستری اصیل است.

البته این فیلم کاملا باطراوت نیست و برخی از لحظاتش کمی آشنا به نظر می‌رسند (سحر و جادو در آب شبیه Frozen II است، در حالی که حال‌وهوای کلی Moana در این فیلم احساس می‌شود). ای کاش آکوافینا که قبلا خودش را به عنوان یک کمدین بامزه اثبات کرده، لحظات کمدی بیشتری را در اختیار داشت.

اما این انیمیشن در کل خیره‌کننده است، از افکت‌های واقعی آب تا پریشانی یال بنفش-صورتی سیسو. و با پیام خوبش در مورد ایجاد وحدت و اعتماد دوباره به یکدیگر، Raya And The Last Dragon کاملا برای دوران کنونی ساخته شده است.

نمره: ۸

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • mehdi-nita says:

    باز هم یک انیمیشن فوق العاده سرگرم کننده ولی مثل همیشه اسیر و گرفتار چهار چوب کلیشه… ولی جدا از این تحاریف چه اکشنی… چقدر خوش ساخت… میمیک و ری اکشن چهره ها بینظیر بود… عاشق اون دختر کوچولو و سه تا میمون شدم
    نویسنده ی عزیز مرسی خدا قوت خسته نباشین…

    • صادق امیری says:

      ممنونم سلامت باشین. به هر حال توی این دوران که بیشتر آثار تکراری شدن، وجود چنین انیمیشن‌هایی غنیمته.

  • پویا says:

    سلام ، فوق العاده بود انیمیشن ، بنظرتون قسمت های بعدی هم داره؟از نظر من بعید میدونم که نداشته باشه