بررسی لیست نامزدان تاریخ ساز اسکار!

15 March 2021 - 21:17

فیلم منک موفق‌ترین فیلم این دوره مراسم اسکار لقب گرفت اما در بخش‌های کارگردانی و بازیگری نیز تاریخ سازی‌های زیادی رقم خورد.

با اعلام اسامی نامزدان ۹۳مین دوره مراسم اسکار، فیلم منک (Mank) ساخته دیوید فینچر (David Fincher) با نامزد در ۱۰ رشته، بهترین عملکرد را داشت. این فیلم علاوه بر نامزدی در بخش‌های مختلف فنی، نامزد جوایز بخش‌های اصلی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول مرد (برای گری اولدمن(Gary Oldman)) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای آماندا سایفرد (Amanda Seyfried)) نیز شد.

همچنین فیلم‌های پدر (The Father)، یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)، میناری (Minari‎)، عشایر (Nomadland‎)، صدای متال (Sound of Metal‎) و دادگاه شیکاگو هفت (The Trial of the Chicago 7) نیز با نامزدی در ۶ رشته، عملکرد موفقی در بین نامزدان امسال اسکار داشتند. این شش فیلم در کنار منک و فیلم زن جوان نویددهنده (Promising Young Woman‎) که نامزد ۵ اسکار شده است، همگی نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شده‌اند.

شبکه استریم نتفلیکس، به مانند سال قبل، امسال نیز موفق‌ترین شرکت فیلمسازی بود. در حالی که در دوره قبل این کمپانی موفق به کسب ۲۴ نامزدی در رشته‌های مختلف شده بود، امسال عملکرد موفق‌تری داشت و ساخته‌های این کمپانی، نامزد ۳۵ جایزه اسکار شدند.

اما در بخش بهترین کارگردان نیز چندین اتفاق تاریخی رقم خورد. برای اولین بار در تاریخ برگزاری مراسم اسکار، ۲ کارگردان زن در لیست بهترین کارگردان سال قرار گرفتند. امرالد فنل (Emerald Fennell) و کلویی ژائو (Chloé Zhao‎) تبدیل به ششمین و هفتمین کارگردانان زن تاریخ شدند که موفق به نامزدی اسکار در رشته بهترین کارگردانی می‌شوند.

تاریخ سازی امرالد فنل و کلویی ژائو در رشته بهترین کارگردانی اسکار.

همچنین ژائو تبدیل به نخستین کارگردان رنگین پوست زن تاریخ شد که نامزد اسکار بهترین کارگردانی می‌شود. وی همچنین تبدیل به نخستین زن تاریخ اسکار شد که در یک سال نامزد چهار جایزه (بهترین کارگردان، بهترین تدوین، بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم) می‌شود.

فنل نیز بعد از سوفیا کوپولا (Sofia Coppola) و فرن والش (Fran Walsh) تبدیل به سومین زن تاریخ اسکار شد که توانست در یک سال نامزد ۳ جایزه اسکار (بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم) شود.

اما این تاریخ سازی‌ها فقط مربوط به بخش کارگردانی نبود و در رده بازیگران نیز با نامزدی ۹ بازیگر رنگین پوست، شاهد یک رکورد بزرگ در این بخش بودیم. امسال در حالی این رکورد زده شد که سال گذشته از مجموع ۲۰ بازیگر، تنها ۱ بازیگر رنگین پوست در بین نامزدان حضور داشت.

در رشته بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نیز، امسال برای اولین بار شاهد بیشتر بودن تعداد نامزدان رنگین پوست نسبت به سفید پوست هستیم. چادویک بوزمن (Chadwick Boseman‎) نیز تبدیل به نخستین بازیگر رنگین پوست شد که پس از فوت شدن، نامزد اسکار می‌شود.

استیون ین (Steven Yeun‎) با نامزدی در رشته بهترین بازیگر مرد، تبدیل به نخستین بازیگر آسیایی-آمریکایی شد که نامزد اسکار در این رشته می‌شود. ریز احمد (Riz Ahmed‎) نیز که در همین رشته نامزد شده بود، اولین فرد با پیشینه پاکستانی است که نامزد اسکار در رشته‌های بازیگری می‌شود.

ریز احمد و استیون ین در رده بازیگری، تاریخ سازی کردند.

یون جونگ (Youn Yuh-jung) که نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل زن شد نیز تبدیل به نخستین بازیگر اهل کشور کُره شد که نامزد اسکار در رشته‌های بازیگری می‌شود.

همچنین در بخش بهترین فیلم نیز، فیلم یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah) تبدیل به نخستین فیلم تاریخ اسکار شد که تیم تهیه‌کنندگان آن را تماما افراد رنگین پوست تشکیل می‌دهند.

این تاریخ سازی‌های صورت گرفته، رابطه مستقیمی با تغییراتی دارد که آکادمی در طی چند سال اخیر در بین اعضای خود رقم زده است. در دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، در بین نامزدان رشته‌های بازیگری، هیچ بازیگر رنگین پوستی دیده نمی‌شد و اعضای آکادمی با انتقادات زیادی رو به رو شدند.

به همین علت بود که آکادمی با دعوت از اعضای جدید، درصد اعضای رنگین پوست خود را از ۱۰ درصد اعضا در سال ۲۰۱۵، به ۱۹ درصد اعضا در سال ۲۰۲۰ افزایش داد. همچنین درصد اعضای زن در آکادمی، از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است.

نتیجه این تغییرات، با این لیست متفاوت کاملا مشخص شده است. البته آکادمی تغییرات دیگری را نیز اعلام کرده که از دوره بعدی مراسم اسکار اعلام خواهد و فیلم‌ها فقط با داشتن شرایطی خاص (برای مثال؛ داشتن بازیگران رنگین پوست و یا جنس مونث در نقش‌های اصلی) می‌توانند نامزد اسکار شوند.

منبع: ورایتی

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.