بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ کریستن استوارت

10 April 2021 - 19:00

کریستن استوارت، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون مجموعه گرگ و میش، اتاق پناهگاه و سفیدبرفی و شکارچی بازی کرده است.

کریستن جیمز استوارت (Kristen Jaymes Stewart) متولد ۹ آوریل ۱۹۹۰ (۲۰ فروردین ۱۳۶۹) در کشور آمریکا است. پدرش مدیر صحنه و مادرش فیلم‌نامه‌نویس بود و کریستن از سنین کودکی، با سینما بزرگ شد.

کریستن در کودکی علاقه داشت که نویسنده یا کارگردان شود اما پس از بازی در نمایش‌های مدرسه، در ۹ سالگی در اولین فیلم تلویزیونی خود بازی کرد و در سال ۲۰۰۱ و در ۱۱ سالگی، در اولین فیلم سینمایی خود حضور پیدا کرد.

استوارت در سال ۲۰۰۲ در فیلم اتاق پناهگاه (Panic Room) به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) و در نقش دختر جودی فاستر (Jodie Foster) بازی کرد که این فیلم به فروش ۱۹۶ میلیون دلاری در گیشه دست یافت.

کریستن استوارت در کنار فاستر و فینچر در پشت صحنه فیلم اتاق پناهگاه.

در سال ۲۰۰۵، استوارت در فیلم زاتورا: یک ماجرای فضایی (Zathura: A Space Adventure) بازی کرد و در سال ۲۰۰۷ نیز در فیلم پیام‌رسانان (The Messengers) ایفای نقش کرد که این دو فیلم ۵۸ و ۵۲ میلیون دلار فروش داشتند.

استوارت در سال ۲۰۰۷ نقش کوتاهی در فیلم موفق به‌سوی طبیعت وحشی (Into the Wild) بازی کرد که این فیلم علاوه بر فروش ۵۶ میلیون دلاری، نامزد ۲ جایزه اسکار نیز شد.

استوارت در سال ۲۰۰۸ در ابتدا نقش کوتاهی در فیلم جهنده (Jumper) داشت که در گیشه ۲۲۲ میلیون دلار فروش داشت. اما در ادامه و با بازی در قسمت اول مجموعه گرگ و میش (Twilight)، استوارت به شهرت جهانی رسید. قسمت اول این مجموعه، در گیشه به فروش ۴۰۲ میلیون دلاری دست یافت.

استوارت در سال ۲۰۰۹ در ابتدا در فیلم سرزمین ماجراجویی (Adventureland) بازی کرد و سپس در دومین قسمت گرگ و میش به نام ماه نو (New Moon) به ایفای نقش پرداخت که این فیلم به فروش ۶۸۷ میلیون دلاری دست یافت.

استوارت در کنار رابرت پتینسون و تیلور لاتنر در فیلم ماه نو.

در سال ۲۰۱۰، استوارت در نسخه سوم این مجموعه با نام کسوف (Eclipse) بازی کرد که این فیلم نیز به مانند دو قسمت قبل در گیشه موفق بود و به فروش ۷۰۶ میلیون دلاری دست یافت. استوارت در این سال، گران‌ترین بازیگر زن سال نیز شد.

در سال ۲۰۱۱ و سپس ۲۰۱۲ نیز دو قسمت پایانی این مجموعه با نام‌های سپیده‌دم ۱ و ۲ (Breaking Dawn) منتشر شد که قسمت اول ۶۸۹ میلیون دلار و قسمت دوم ۸۲۹ میلیون دلار فروش داشتند. قسمت دوم این فیلم، موفق‌ترین فیلم کارنامه استوارت در گیشه است.

در آن سال، استوارت در فیلم سفیدبرفی و شکارچی (Snow White and the Huntsman) و در نقش سفیدبرفی بازی کرد که در گیشه به فروش ۴۰۱ میلیون دلاری دست یافت. استوارت در این سال نیز بیشترین دستمزد را بین بازیگران زن دریافت کرده بود.

پس از یک سال دوری از سینما، استوارت در سال ۲۰۱۴، همبازی پیمان معادی در فیلم کمپ ایکس ری (Camp X-Ray) شد و سپس در فیلم من هنوز آلیس هستم (Still Alice) بازی کرد.

زندگینامه کریستن استوارت

کریستن استوارت در کنار معادی در فیلم کمپ ایکس ری.

در این سال، استوارت در فیلم ابرهای سیلس ماریا (Clouds of Sils Maria‎) نیز بازی کرد و برای آن، برنده جایزه سزار (اسکار فرانسه) بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. کریستن استوارت، تنها بازیگر زن آمریکایی تاریخ است که برنده این جایزه شده است.

استوارت در سال ۲۰۱۵ در فیلم افراط آمریکایی (American Ultra) و در سال ۲۰۱۶ در دو فیلم کافه سوسایتی (Café Society) و پیاده‌روی طولانی بیلی لین بین دو نیمه (Billy Lynn’s Long Halftime Walk) بازی کرد که به ترتیب ۳۰، ۴۴ و ۳۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

استوارت در سال ۲۰۱۹ در نسخه بازسازی شده فیلم فرشتگان چارلی (Charlie’s Angels) بازی کرد که البته این فیلم با فروش ۷۳ میلیون دلاری، به موفقیت چندانی در گیشه دست پیدا نکرد. زیر آب (Underwater) نیز در سال ۲۰۲۰ از استوارت اکران شد که به فروش ۳۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

استوارت در ادامه قصد دارد اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کند. وی در حال حاضر نیز در حال بازی در فیلم اسپنسر (Spencer) و در نقش شاهزاده دایانا می‌باشد.

در زندگی شخصی خود، کریستن استوارت تاکنون ازدواج نکرده است. وی دارای یک برادر بزرگتر از خودش است و دو برادرخوانده نیز دارد. پدر و مادر وی نیز در سال ۲۰۱۲ و پس از ۲۷ سال زندگی مشترک، از یکدیگر جدا شدند.

با افرادی چون رایلی کیو (Riley Keough‎)، داکوتا فانینگ (Dakota Fanning) و شارلیز ترون (Charlize Theron)، دوستی نزدیکی دارد. قرار است در سریالی برای نتفلیکس، همبازی کیو شود. تهیه کننده این سریال، ترون است.

استوارت در کنار ترون. این دو پس از بازی در فیلم سفیدبرفی و شکارچی، به دوستان نزدیکی تبدیل شدند …

فیلم‌هایی چون زنی تحت تأثیر (A Woman Under the Influence)، پسران گمشده (The Lost Boys‎) و درخشش (The Shining)، فیلم‌های محبوب وی هستند. جان کاساوتیس (John Cassavetes) نیز کارگردان محبوب وی است.

برای بازی در فیلم فراری‌ها (The Runaways)، گیتار زدن را یاد گرفت و علاوه بر نواختن این ساز، ترانه‌های آن فیلم را نیز خود خوانده است.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.