بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ آنجلینا جولی

17 April 2021 - 19:00

آنجلینا جولی بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌های مالفیسنت، آقا و خانم اسمیت و انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار حضور داشته و یک بار نیز برنده اسکار شده است.

آنجلینا جولی وُیت (Angelina Jolie Voight) در ۴ ژوئن ۱۹۷۵ (۱۴ خرداد ۱۳۵۴) در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. مادر وی مارچلین برتراند (Marcheline Bertrand) بود و پدرش نیز بازیگر برنده اسکار، جان ویت (Jon Voight) است. پدر و مادر بزرگ وی نیز بازیگر بودند.

در حالی که آنجلینا تنها یک سال داشت، پدر و مادر وی از یکدیگر جدا شدند و آنجلینا به همراه برادر خود، در کنار مادرش بزرگ شد. تماشای فیلم در کنار مادرش، باعث علاقه‌مند شدن وی به بازیگری شد و در هفت سالگی، در اولین فیلم خود، همبازی پدر مطرحش شد.

آنجلینا که در کلاس‌های بازیگری ثبت نام کرده بود، در دوران جوانی به مصرف داروهای روان گردان مختلف روی آورده بود و چند بار نیز خودکشی کرده بود و بارها و از قصد، به خود آسیب وارد کرده بود.

جولی که در دهه نود میلادی، ستاره جنجالی هالیوود بود، به گفته خود یک بار یک قاتل را برای کشتن خود استخدام کرده بود! وی که چند روزی را نیز در یک بیمارستان روانی سپری کرده بود، در نهایت و پس از گرفتن حضانت یک کودک، تصمیم گرفت زندگی خود را تغییر دهد.

آنجلینا جولی از سال ۱۹۹۰ و از ۱۵ سالگی، به بازیگری روی آورد و در فیلم‌های دانشجویی برادرش و چند موزیک ویدیو، بازی کرد و در سال ۱۹۹۳، در دومین فیلم خود بازی کرد.

در سال ۱۹۹۷، جولی در فیلم تلویزیونی جرج والاس (George Wallace) بازی کرد و توانست جایزه گلدن گلوب را برای اولین بار کسب کند. جولی در سال بعد نیز و به خاطر بازی در فیلم جیا (Gia)، موفق به بردن جایزه گلدن گلوب شد.

جولی که خود را به عنوان یک بازیگر جوان با استعداد نشان داده بود، در سال ۱۹۹۹ و با بازی در دو فیلم، به شهرت جهانی رسید. در ابتدا وی در فیلم شکارچی استخوان (The Bone Collector) بازی کرد که در گیشه به فروش ۱۵۱ میلیون دلاری دست یافت.

آنجلینا جولی در کنار دنزل واشنگتن در فیلم شکارچی استخوان. این فیلم، اولین فیلم موفق جولی در گیشه بود …

در ادامه اما جولی در فیلم دختر، ازهم‌گسیخته  ( Girl, Interrupted) بازی کرد تا علاوه بر کسب سومین جایزه گلدن گلوب خود، برای اولین بار نامزد اسکار شود و در نهایت نیز برنده این جایزه شود.

در سال ۲۰۰۰، جولی در فیلم سرقت در ۶۰ ثانیه (Gone in 60 Seconds) بازی کرد که این فیلم به فروش ۲۳۲ میلیون دلاری دست یافت. وی در سال ۲۰۰۱ نیز در فیلم لارا کرافت: مهاجم مقبره (Lara Croft: Tomb Raider) بازی کرد که با فروش ۲۷۳ میلیون دلاری، عملکرد موفقی در گیشه داشت.

آنجلینا جولی در کنار دنیل کریگ در فیلم لارا کرافت. جولی اکثر سکانس‌های اکشن این فیلم را خود بازی کرد …

آنجلینا جولی در سال ۲۰۰۳، در قسمت دوم لارا کرافت نیز بازی کرد که این فیلم با فروش ۱۵۷ میلیون دلاری، نتوانست به موفقیت قسمت نخست دست یابد.

جولی در سال ۲۰۰۴ در ۵ فیلم بازی کرد که انیمیشن داستان کوسه (Shark Tale) با فروش ۳۷۱ میلیون دلاری، و فیلم اسکندر (Alexander) با فروش ۱۶۷ میلیون دلاری، موفق‌ترین فیلم‌های وی در این سال بودند.

در سال ۲۰۰۵، جولی به بازی در فیلم آقا و خانم اسمیت (Mr. and Mrs. Smith) پرداخت که این فیلم علاوه بر فروش موفق و ۴۸۶ میلیون دلاری در گیشه، باعث آشنایی وی با برد پیت (Brad Pitt) شد. جولی با بازی در این فیلم، به سومین بازیگر زن تاریخ تبدیل شد که بیش از ۲۰ میلیون دلار حقوق برای بازی در یک فیلم می‌گیرد.

آنجلینا جولی در سال ۲۰۰۶ به بازی در فیلم چوپان خوب (The Good Shepherd) ساخته رابرت دنیرو (Robert De Niro) پرداخت که به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری دست یافت.

آنجلینا جولی در کنار دنیرو و مت دیمون در فیلم چوپان خوب. این فیلم دومین و آخرین ساخته دنیرو است …

در سال ۲۰۰۷، وی ابتدا در بئوولف (Beowulf) بازی کرد که ۱۹۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشت و سپس به بازی در فیلم قلب قدرتمند (A Mighty Heart) پرداخت که باعث کسب چهارمین نامزدی گلدن گلوب وی شد.

جولی در سال ۲۰۰۸ در سه فیلم موفق بازی کرد. وی در ابتدا و برای اولین بار، در انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار (Kung Fu Panda) به صداپیشگی پرداخت که این انیمیشن علاوه بر نامزدی اسکار بهترین انیمیشن سال، در گیشه نیز به فروش ۶۳۱ میلیون دلاری دست یافت.

در ادامه فیلم تحت تعقیب (Wanted) از آنجلینا جولی اکران شد که به فروش ۳۴۲ میلیون دلاری دست یافت و در نهایت نیز نوبت به فیلم همزاد (Changeling) رسید که علاوه بر فروش ۱۱۳ میلیون دلاری، باعث کسب دومین نامزدی اسکار و پنجمین نامزدی گلدن گلوب وی شد.

پس از یک سال دوری از سینما، جولی در سال ۲۰۱۰ با دو فیلم موفق در گیشه، به سینما بازگشت. ابتدا فیلم سالت (Salt) از وی اکران شد که به فروش ۲۹۰ میلیون دلاری دست یافت و سپس فیلم توریست (The Tourist) که در گیشه ۲۷۸ میلیون دلار فروش داشت و جولی را برای ششمین بار، نامزد گلدن گلوب کرد.

جولی در کنار جانی دپ در فیلم توریست. علاوه بر نامزدی گلدن گلوب برای هر دو بازیگر، این فیلم نیز نامزد بهترین فیلم سال شد …

در سال ۲۰۱۱، آنجلینا جولی در دومین قسمت از سری انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار به صداپیشگی پرداخت که به مانند نسخه قبل، این قسمت نیز نامزد اسکار بهترین انیمیشن سال شد و در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت و به فروش ۶۶۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

جولی در این سال اولین تجربه کارگردانی خود را نیز با ساخت فیلم در سرزمین خون و عسل (In the Land of Blood and Honey) به دست آورد. این فیلم نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد.

پس از سه سال دوری از سینما، جولی در سال ۲۰۱۴ با فیلم مالفیسنت (Maleficent)، بازگشت موفقی به سینما داشت. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و به فروش ۷۵۸ میلیون دلاری دست یافت تا موفق‌ترین فیلم کارنامه آنجلینا جولی در گیشه باشد.

جولی در سال ۲۰۱۵ در فیلم کنار دریا (By the Sea) به بازی در کنار همسر آن زمان خود، برد پیت پرداخت. جولی علاوه بر بازی، کارگردان و نویسنده این فیلم نه چندان موفق نیز بود.

آنجلینا جولی در پشت صحنه فیلم کنار دریا. جولی تاکنون ۴ فیلم را کارگردانی کرده است …

آنجلینا جولی در سال ۲۰۱۶ برای سومین و آخرین بار به صداپیشگی در انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار پرداخت که در گیشه به فروش ۵۲۱ میلیون دلاری رسید. جولی سپس و در سال ۲۰۱۷، فیلم اول پدرم را کشتند (First They Killed My Father) را کارگردانی کرد که نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی سال نیز شد.

پس از یک دوری سه ساله دیگر از سینما، جولی در قسمت دوم فیلم مالفیسنت به ایفای نقش پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۴۸۹ میلیون دلاری دست یافت.

کسانی که آرزوی مرگ مرا می‌کنند (Those Who Wish Me Dead) و جاودانگان (The Eternals) دو فیلم جدید آنجلینا جولی هستند که قرار است در سال کنونی (۲۰۲۱) اکران شود. جاودانگان اولین فیلم ابرقهرمانی جولی محسوب می‌شود.

در زندگی شخصی خود، آنجلینا جولی تاکنون ۳ بار ازدواج کرده است. وی در ابتدا در سال ۱۹۹۶ با جانی لی میلر (Jonny Lee Miller) ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۹، درخواست طلاق داد و از وی جدا شد.

جولی در سال ۲۰۰۰ با بیلی باب تورنتون (Billy Bob Thornton) ازدواج کرد. این دو در سال ۲۰۰۲ حضانت یک کودک را برعهده گرفتند اما تنها چند ماه بعد، درخواست طلاق دادند و در سال ۲۰۰۳، از یکدیگر جدا شدند.

در سال ۲۰۰۵، جولی با برد پیت آشنا شد و زوج برنجلینا تشکیل شد. این دو به مدت ۱۲ سال با یکدیگر در ارتباط بودند و صاحب ۳ فرزند شدند و حضانت ۲ فرزند دیگر را نیز برعهده گرفتند تا با فرزندخوانده قبلی جولی، صاحب ۶ فرزند باشند.

آنجلینا جولی در کنار برد پیت در فیلم آقا و خانم اسمیت. آشنایی این دو در حین ساخت این فیلم، جنجال زیادی به پا کرد …

این دو در سال ۲۰۱۴ با یکدیگر ازدواج کردند اما در سال ۲۰۱۶ از یکدیگر جدا شدند. گرچه در سال ۲۰۱۹، دادگاه این دو را مجرد اعلام کرد اما هنوز اسناد طلاق آنها امضا نشده است و این دو به تفاهم نرسیده‌اند. جولی اخیرا نیز از پیت به علت خشونت خانگی علیه فرزندانش، شکایت کرده است.

جولی نام میانی آنجلینا ویت است. وی پس از درگیری‌های زیاد خود با پدرش، در سال ۲۰۰۲ درخواست حذف نام ویت را داد و از آن زمان، از نام میانی خود به عنوان نام خانوادگی خود استفاده می‌کند. وی تا پیش از آن، از نام آنجلینا جولی تنها برای بازی در فیلم‌هایش استفاده می‌کرد.

مادر آنجلینا در سال ۲۰۰۷ و در ۵۶ سالگی و به علت سرطان درگذشت. جولی رابطه پرفراز و نشیبی با پدر خود داشته و دارد. آنجلینا دارای یک برادر بزرگ‌تر به نام جیمز هیون (James Haven‎) است که وی نیز بازیگر است. جولی همچنین برادرزاده چیپ تیلور (Chip Taylor‎)، موسیقی‌دان آمریکایی است.

به غیر از مادرش، اعضای زیادی از خانواده جولی به علت سرطان جان خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل وی تاکنون چند عمل جراحی انجام داده است تا شانس ابتلای خود به سرطان را کم کند.

آنجلینا جولی در کنار پدر و برادر خود. برخلاف رابطه‌اش با پدرش، آنجلینا رابطی بسیار نزدیکی با برادرش دارد …

به سریال پادشاه تپه (King of the Hill‎) علاقه زیادی دارد و فیلم بازسازی (Remake) محصول ۲۰۰۳، جزو فیلم‌های محبوب وی است. همچنین به علت علاقه فرزندش به باشگاه لیورپول، وی نیز طرفدار این تیم است. آین رند (Ayn Rand) نیز نویسنده محبوب وی است.

آنجلینا جولی که چپ دست است، صاحب گواهینامه خلبانی برای هواپیماهای تک موتوره است. جولی با گوئن استفانی (Gwen Stefani) رابطه دوستانه نزدیکی دارد. جانی دپ (Johnny Depp) نیز از بازیگران محبوب وی است.

جولی در کارهای خیریه زیادی فعالیت داشته است و در سال ۲۰۱۴ نیز جایزه افتخاری آکادمی را به علت فعالیت‌های خود در امور خیریه، دریافت کرد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.