نظر منتقدین در مورد فیلم The Tragedy of Macbeth چیست؟

26 September 2021 - 11:56
The Tragedy of Macbeth

با به نمایش درآمدن فیلم «تراژدی مکبث» در جشنواره فیلم نیویورک، اکنون می‌توان نگاهی به نمرات منتقدین به این عنوان انداخت.

این فیلم سیاه و سفید که براساس نمایشنامه‌ی مشهور ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) با همین نام ساخته شده، تا به حال توانسته نمرات بسیار خوبی را از طرف منتقدین دریافت کند.

آن دسته از منتقدینی که موفق به تماشای زودهنگام این فیلم در جشنواره فیلم نیویورک شده‌اند (این فیلم قرار است در تاریخ ۴ دی ماه امسال (۲۵ دسامبر ۲۰۲۱) در سینماها و در تاریخ ۲۴ دی ماه (۱۴ ژانویه ۲۰۲۲) نیز در شبکه اینترنتی اپل تی‌وی پلاس منتشر شود)، از این فیلم تعریف بسیاری کرده‌اند و آن را بهترین فیلم ساخته شده براساس این نمایشنامه‌ خوانده‌اند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، منتقدین از نقش‌آفرینی عالی دنزل واشنگتن (Denzel Washington) و فرانسیس مک‌دورمند (Frances McDormand) در نقش‌های اصلی این فیلم نیز تعریف کرده‌اند.

علاوه بر این، اکثر منتقدین از نحوه کارگردانی این فیلم توسط ایثن کوئن (Ethan Coen) نیز، شگفت‌زده شده‌اند و فیلم The Tragedy of Macbeth را یکی از بهترین کارهای او نامیده‌اند.

نحوه فیلم‌برداری این فیلم توسط راجر دیکینز (Roger Deakins) نیز مورد تحسین تمام منتقدین قرار گرفته است. حتی برخی از آن‌ها، جلوه‌های بصری استفاده شده در این فیلم و نحوه فیلم‌برداری آن را شگفت‌انگیز خوانده‌اند.

به غیر از این موارد، تعدادی از منتقدین نیز گفته‌اند که تکنیک‌های استفاده شده در ساخت این فیلم، آن را تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های سیاه و سفید هالیوودی کرده است.

طبق گفته منتقدین، این فیلم از لحاظ داستانی نیز (که از نمایشنامه‌ی مشهور ویلیام شکسپیر با نام تراژدی مکبث اقتباس شده)، اقتباسی بسیار عالی و وفادارانه از آب درآمده است.

در کل به نظر می‌رسد که فیلم سیاه و سفید The Tragedy of Macbeth از نظر منتقدین، یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده براساس نمایشنامه‌های مشهور ویلیام شکسپیر می‌باشد و سزاوار دریافت جوایز مختلفی است.

این فیلم از ۱۲ نقد منتشر شده در سایت متاکریتیک، توانسته نمره فوق‌العاده ۹۰ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد. تمام این نقدها مثبت بوده‌اند و تا به حال هیچ نقد متوسط یا منفی برای آن منتشر نشده است.

این فیلم حتی توانسته لقب Universal Acclaim (فیلمی تحسین شده توسط تمام منتقدین) را نیز در سایت متاکریتیک به دست آورد.

وضعیت نمرات این فیلم در سایت راتن تومیتوز نیز بسیار چشمگیر می‌باشد چرا که این فیلم توانسته از ۲۳ نقد منتشر شده در این سایت، امتیاز کم‌نظیر و کامل ۱۰۰ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد.

علاوه بر این، با توجه به نمرات بسیار بالای این فیلم در سایت راتن تومیتوز، این فیلم موفق شده عنوان Certified Fresh را نیز در این سایت از آن خود کند.

البته باید این موضوع را مدنظر داشت که این فیلم هنوز در سینماها منتشر نشده، بنابراین امکان دارد که پس از پخش رسمی آن، میانگین نمرات این فیلم دستخوش تغییرات اندکی شود.

نمونه‌ای از نقد‌های اولیه‌ی منتشر شده برای این فیلم را می‌توان در ادامه خواند:

«۱۰۰/۱۰۰  The Playlist  |   منتقد: رابرت دنیلز»

فیلم The Tragedy of Macbeth ایثن کوئن، فیلمی بسیار بلندپروازانه و مبتکرانه و از آن دسته از فیلم‌هایی می‌باشد که ساختش، تنها با جمع شدن گروهی از هنرمندان بسیار ماهر امکان‌پذیر است.

دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمند بازی فوق‌العاده و شجاعانه‌ای را در این فیلم از خود به نمایش گذاشته‌اند و (در کل) فیلم The Tragedy of Macbeth، مانند شعری شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده با همان حال و هوای خوفناک (حاضر در نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر) است.

«۱۰۰/۱۰۰  The Telegraph  |   منتقد: رابی کالین»

در بین تمامی نمایشنامه‌های مشهور ویلیام شکسپیر، تراژدی مکبث را می‌توان یکی از مناسب‌ترین نمایشنامه‌های او جهت استفاده در فیلم‌ها نامید.

در طول چند سال گذشته، اقتباس‌های برجسته و فوق‌العاده‌ای از این نمایشنامه صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های کارگردانی شده توسط اورسن ولز (Orson Welles)، آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، رومن پولانسکی (Roman Polanski) و اخیراً فیلم اقتباسی جاستین کرزل (Justin Kurzel) از این نمایشنامه با نقش‌آفرینی مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) و ماریون کوتیار (Marion Cotillard) اشاره کرد. فیلم ایثن کوئن نیز درست مانند این فیلم‌ها، اقتباسی متفاوت و خاص از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر است.

«۹۵/۱۰۰  SlashFilm  |   منتقد: هوآی تران بوئی»

ایثن کوئن توانسته درک عمیقی را از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر در این فیلم از خود نشان دهد. نسخه‌ی اقتباسی او از این نمایشنامه‌، بیشتر به جنبه‌ی شاعرانه بودن این داستان تکیه کرده در حالی که (به صورت هم‌زمان) به جنبه‌ی کابوس‌‌وار بودن آن نیز پرداخت است. فیلم The Tragedy of Macbeth او، دست کمی از یک شاهکار ندارد.

«۹۰/۱۰۰  IGN  |   منتقد: سیدانت عدلاخا»

فیلم The Tragedy of Macbeth، فیلم سیاه و سفید بسیار زیبایی است که یادآور چندین دور‌ه‌ی متفاوت از صنعت سینما است. این فیلم، داستان قدیمی و شناخته شده‌ی ویلیام شکسپیر را طوری تغییر داده که همچنان تازه به نظر می‌رسد. علاوه بر این، ایثن کوئن با استفاده از بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمند، توانسته حس شور و هیجان را به داستان آشنای این فیلم تزریق کند.

«۸۳/۱۰۰  Consequence  |   منتقد: جسی هاسنگر»

نسخه‌ی ایثن کوئن از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر، ترکیبی شگفت‌انگیز و جذاب از یک نمایشنامه با یک فیلم سینمایی است که به صورت سیاه و سفید و شبح‌وار فیلم‌برداری شده است.

«۷۰/۱۰۰  ScreenDaily  |   منتقد: استفان ویتی»

فیلم The Tragedy of Macbeth ایثن کوئن، با بازی فوق‌العاده دنزل واشنگتن و فرانسیس مک‌دورمن و همچنین تصویرسازی ماهرانه‌ و طراحی تولید خیره‌کننده‌اش، حکایتی بسیار جذاب است. با این حال این فیلم می‌توانست برای برجسته نشان داده لحظات کلیدی‌اش، مقدار بیشتری از صوت و خشم (در صدای کاراکترها) استفاده کند.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.