مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) برنده جایزه اسکار با انتشار مقالهای در مجله Harper با تحسین از فدریکو فلینی (Federico Fellini)، کارگردان و فیلمنامه نویس ایتالیایی، اعلام کرد سینما اصطلاحی فراگیر نیست.
در سال ۲۰۱۹، گفتههای اسکورسیزی مبنی بر اینکه فیلمهای ابرقهرمانی مارول سینما نیستند، خشم هواداران مارول را برانگیخت. اسکورسیزی کارگردان فیلمهای Taxi Driver و Goodfellas هنگامی که کارگردانان، ستارهها و طرفداران مارول او را مورد انتقاد قرار دادند، از گفتههای خود دفاع کرد.
روز سه شنبه، او در مقالهای در Harper در مورد سینما نوشت:
همین پانزده سال پیش، اصطلاح «محتوا» تنها وقتی که مردم در مورد سینما در سطح جدی بحث میکردند، استفاده میشد و با «فرم» مقایسه میشد. سپس، رفته رفته، این اصطلاح از سوی افرادی که شرکتهای رسانهای را تصاحب کردند، بیشتر استفاده شد. بیشتر این افراد در مورد تاریخچه فرم هنری چیزی نمیدانستند و یا اصلا به آن اهمیت نمیدادند.
از نظر اسکورسیزی محتوا اکنون «اصطلاح تجاری» برای همه فیلمها و انیمشنها است. استدلال این فیلمساز این است که مفهوم محتوا اکنون به پلتفرمهای استریمینگ پیوند داده شده است.
از یک سو، این امر برای فیلمسازان، از جمله خودم، خوب است. از سوی دیگر، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن همه چیز در شرایط برابر به بیننده ارائه میشود که به نظر دموکراتیک میرسد اما چنین نیست. اگر بررسی بیشتر براساس آنچه قبلاً دیدهاید توسط الگوریتمها «یشنهاد» شود و پیشنهادات فقط مبتنی بر موضوع یا ژانر باشد، پس این چه سودی برای هنر سینما دارد؟
اسکورسیزی که مرحوم فلینی را «فضیلت سینما» خواند، در ادامه مقالهاش نوشت:
همه چیز از جمله سینما و اهمیتی که در فرهنگ ما دارد تغییر کرده است. البته تعجب آور نیست که هنرمندانی چون [ژان لوک] گدارد، [اینگمار] برگمان، [استنلی] کوبریک و فلینی، که زمانی مانند خدایان بر فرم هنر عالی ما سلطنت میکردند، سرانجام با گذر زمان دیگر نیستند. اما در این مرحله، ما نمیتوانیم چیزی را مسلم بدانیم. ما نمیتوانیم برای حفظ سینما نمیتوانیم به صنعت فیلم وابسته باشیم. در صنعت فیلم، همیشه بر کلمه «تجارت» تأکید میشود، و ارزش همیشه با توجه به مقدار پول حاصل شده مشخص میشود.
اسکورسیزی در پایان مقالهاش نوشت:
وظیفه کسانی که سینما را دوست داشتند و به آن احترام میگذاشتند این است که به صاحبان قانونی این فیلمها کاملاً شفاف بگویند ارزش فیلمهای تولیدی برای سینما بسیار بیشتر از پولهای حاصل شده است و نبایستی مورد سو استفاده قرار گیرد. این فیلمها بزرگترین گنجینههای فرهنگی ما محسوب میشوند و باید مطابق با آنها رفتار شود.
منبع: Hollywoodreporter
نظرات