پرونده روز: بررسی روزهای جنجالی گلدن گلوب

11 May 2021 - 21:02

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند و شدیدا تحت فشار است. شبکه NBC نیز اعلام کرده که مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد.

گلدن گلوب پس از مراسم اسکار، مهم‌ترین جشنواره سینمایی سال است. برندگان این مراسم توسط عده‌ای از خبرنگاران خارجی که عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هستند، انتخاب می‌شوند. این انجمن که بیش از ۷۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، دارای ۸۷ عضو است که اخیرا شدیدا تحت فشار قرار گرفته‌اند.

اما دلیل انتقادات و فشارهای وارده به این انجمن چیست؟ جواب ساده، “همه چیز” است!

بگذارید از این موضوع شروع کنیم که حدود ۲ ماه قبل، مجله تایمز در مقاله‌ای اختصاصی و با بررسی شکایت یک خبرنگار خانم نروژی که قصد داشت عضو این انجمن شود، فاش کرد که این انجمن، هیچ عضو سیاه‌پوستی ندارد.

به علاوه، این مجله به این موضوع اشاره کرده بود که بعضی از اعضای این انجمن، هدایا و در واقع رشوه می‌گیرند و بسیاری از درآمد این انجمن را خرج مسائل شخصی خود می‌کنند.

این گزارش باعث شد تا انجمن مطبوعات هالیوود در بیانیه‌ای اعلام کند که قصد ایجاد تغییراتی در ساختار خود دارد و افرادی جدیدی را به عضویت خود در خواهد آورد. اما این پایان کار نبود.

چند روز قبل، اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) در یک بیانیه، ضمن انتقادات شدید از انجمن مطبوعات خارجی و رفتارهای نژادپرستانه و جنسیت‌زده بعضی از اعضای آن، از افراد حاضر در صنعت هالیوود خواست تا در مراسم‌های مختلف این انجمن شرکت نکنند:

به عنوان یک بازیگر، باید در کنفرانس‌های مطبوعاتی برای تبلیغ فیلم‌هایم حضور پیدا کنم. در گذشته این بدان معنا بود که باید به سوال‌ها و نظرات جنسیت‌زده بعضی از اعضای انجمن مطبوعات خارجی، پاسخ می‌دادم.

به همین دلیل است که در طی چند سال اخیر، در کنفرانس‌های این انجمن شرکت نمی‌کنم چرا که این انجمن توسط افرادی چون هاروی واینستین (Harvey Weinstein) به قدرت رسیده است و تا وقتی که تغییرات اساسی در آن شکل نگیرد، باید از این انجمن فاصله بگیریم.

مارک رافلو (Mark Ruffalo)، همبازی جوهانسون در سری فیلم‌های انتقام‌جویان (The Avengers) نیز اخیرا ضمن انتقاد از این انجمن، گفت:

وقت آن فرا رسیده تا اشتباهات گذشته خود را درست کنیم. حقیقت این است که به عنوان یک برنده سابق این جایزه، از این که برنده آن شدم، احساس غرور نمی‌کنم.

جوهانسون و رافلو صریحا به انتقاد از این انجمن پرداخته‌اند …

ساعاتی قبل نیز یکی از نزدیکان تام کروز (Tom Cruise)، به خبرنگاران اعلام کرد که این بازیگر مطرح، ۳ جایزه گلدن گلوب خود را به نشانه اعتراض، به این انجمن برگردانده است.

همچنین دو کمپانی مطرح آمازون و نتفلیکس نیز امروز اعلام کردند که تا وقتی این انجمن دست به تغییر ساختار نزند، دیگر با آنها همکاری نخواهند کرد.

در ادامه نیز نوبت به شبکه NBC بود که ساعاتی پیش اعلام کرد که مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد. این در حالی است که این مراسم از اوایل دهه نود میلادی به بعد، هر ساله و به صورت اختصاصی، از این شبکه پخش می‌شد.

در بیانیه این شبکه آمده است:

باورمان این است که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، به واقع قصد تغییر خود را دارد. اما حقیقت این است که تغییراتی با این عظمت، زمان بر است و کاملا بر این باور هستیم که این انجمن برای ایجاد این تغییرات، به زمان نیاز دارد.

به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نکنیم. در صورتی که این انجمن طبق برنامه، دست به تغییرات زند، آن زمان امکان پخش مراسم سال ۲۰۲۳ را خواهیم داشت.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود نیز ساعاتی پیش با بیانیه‌ای، وعده انجام تغییراتی اساسی را در ساختار خود داد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

بدون توجه به زمان بعدی پخش مراسم، باید به این نکته اشاره کنیم که هدف اصلی، ایجاد تغییرات به سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن است.

با این حال از همکارانمان در این صنعت دعوت می‌کنیم تا بر سر میز مذاکره با ما نشسته تا تلاش کنیم تغییراتی اساسی را نه فقط در انجمن ما که در کل این صنعت ایجاد کنیم. تغییراتی که سال‌ها قبل باید صورت می‌گرفت.

به هر حال باید دید که این تغییراتی که این انجمن از آن سخن می‌گوید در چه حدی است اما بسیاری از منتقدین این انجمن، امیدی به وعده‌های این انجمن ندارند. یکی از اعضای این انجمن اخیرا گفته بود:

بسیاری از اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، متوجه ساختار اشتباه آن هستند و می‌خواهند آن را تغییر دهند اما اکثر افراد قدرتمند این انجمن، تمایلی به تغییر ندارند.

به همین خاطر است که جهت انجام این تغییرات، نیاز به یک فشار از خارج از این انجمن داریم.

درواقع دلیلی که بسیاری از بازیگران و شرکت‌های هالیوودی، سخن به انتقاد از این انجمن گشوده‌اند، این است که این فشار خارجی به این انجمن وارد شود تا تغییرات اساسی در آن رخ دهد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.