نظر منتقدین درباره فیلم Black Widow چیست؟

11 July 2021 - 14:13
Black Widow

با به نمایش درآمدن فیلم مورد انتظار «بیوه سیاه» در سینماها و شبکه اینترنتی دیزنی پلاس، اکنون می‌توان نگاهی به نمرات منتقدین به این عنوان انداخت.

فیلم Black Widow، بیست و چهارمین فیلم از دنیای سینمایی مارول می‌باشد.

داستان این فیلم با تمرکز بر روی عضو کشته شده گروه اونجرز در فیلم Avengers: Endgame، به بررسی توطئه خطرناکی که با گذشته این کاراکتر ارتباط دارد، می‌پردازد.

جهت رویارویی با نیرو‌هایی خطرناک و شکست آن‌ها، ناتاشا رومانوف باید با گذشته بحث برانگیز‌ش دست ‌و پنجه نرم کند و در عین حال نیز باید با سخت‌ترین متحدان خود، یعنی خانواده‌اش سر و کله زده و با آن‌ها همکاری کند.

داستان این فیلم در جدول زمانی مارول، پس از اتفاقات فیلم Captain America: Civil War و قبل از آغاز وقایع رخ داده در فیلم Avengers: Infinity War روایت می‌شود.

اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) بار دیگر در این فیلم در نقش کاراکتر ناتاشا رومانوف نقش‌آفرینی کرده است. نقش خانواده این کاراکتر را نیز، بازیگران تازه واردی از جمله فلورنس پیو (Florence Pugh)، دیوید هاربر (David Harbour) و ریچل وایس (Rachel Weisz) ایفا کرده‌اند.

ریچل وایس در نقش کاراکتری با نام ملینا، بیوه سیاه دیگری که حکم مادر کاراکتر ناتاشا رومانوف را در این فیلم دارد، نقش‌آفرینی کرده است.

فلورنس پیو نیز در نقش کاراکتری با نام یلنا که مانند خواهری برای کاراکتر ناتاشا رومانوف می‌باشد، در این فیلم ظاهر شده است. او درست مانند رومانوف، در اتاق قرمز (Red Room) به عنوان بیوه سیاه آموزش دیده است.

دیوید هاربر نیز نقش کاراکتری با نام الکسی، ملقب به رد گاردین (Red Guardian) را در این فیلم ایفا کرده است. این کاراکتر جواب کشور روسیه‌ به کاراکتر کاپیتان آمریکا می‌باشد.

وظیفه هدایت این فیلم را کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس استرالیایی با نام کیت شورتلند (Cate Shortland) بر عهده داشته است. از کارهای قبلی این کارگردان، می‌توان به فیلم ترسناک و مهیج کمپانی نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ با نام Berlin Syndrome و فیلم درام تاریخی Lore در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد.

فیلم‌‌نامه فیلم Black Widow توسط نویسنده‌ای با نام اریک پیرسون (Eric Pearson) براساس داستانی نوشته شده توسط جک شفر (Jac Schaeffer) و ند بنسون (Ned Benson) به قلم درآمده است. این نویسنده پیش از این نیز، فیلم‌نامه پروژه‌های بزرگی از جمله فیلم Godzilla vs. Kong کمپانی برادران وارنر و فیلم Thor: Ragnarok را به قلم درآورده است.

تولید‌کننده این فیلم، رئیس استودیو‌های مارول یعنی کوین فایگی (Kevin Feige) می‌باشد. تهیه‌کنندگان اجرایی این پروژه را نیز اسکارلت جوهانسون، لویی دسپوزیتو (Louis D’Esposito)، نایجل گاستلو (Nigel Gostelow)، ویکتوریا آلونسو (Victoria Alonso) و برد ویندربام (Brad Winderbaum) تشکیل داده‌اند.

به غیر از اسکارلت جوهانسون، فلورنس پیو، دیوید هاربر و ریچل وایس، از دیگر بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به احمد باکاره (Ahmed Bakare)، اور اندرسون (Ever Anderson)، جید ما (Jade Ma)،‌ لیران نیتن (Liran Nathan)، مارتین رازپوپوف (Martin Razpopov)، میشل لی (Michelle Lee)، نانا بلوندل (Nanna Blondell)، او.تی. فاگبنلی (O-T Fagbenle)، اولگا کوریلنکو (Olga Kurylenko)، اولیویر ریشترز (Olivier Richters)، ری وینستون (Ray Winstone)، رایان کیرا آرمسترانگ (Ryan Kiera Armstrong)، سیمونا براون-زیوکوفسکا (Simona Brown-Zivkovska)، وایولت مک‌گراو (Violet McGraw)، ویلیام هارت (William Hurt) و یولاندا لینز (Yolanda Lynes) اشاره کرد.

فیلم Black Widow، اولین فیلم از فاز چهار دنیای سینمایی مارول می‌باشد. این فیلم در ابتدا قرار بوده در تاریخ یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ (۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) در سینماها به نمایش گذاشته شود ولی با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از سینماها، تاریخ پخش آن چندین بار توسط کمپانی دیزنی جا به جا شده است.

سرانجام این فیلم در تاریخ ۹ ژوئیه امسال (۱۸ تیر ماه ۱۴۰۰)، به صورت هم‌زمان در سینماها و شبکه اینترنتی دیزنی پلاس به نمایش گذاشته شده است.

فیلم مورد انتظار Black Widow تا به حال نقد‌های بسیار خوبی را از طرف منتقدین دریافت کرده است. آن‌ها از سکانس‌های اکشن این فیلم و نقش‌آفرینی بازیگران حاضر در آن به خصوص فلورنس پیو تعریف بسیاری کرده‌‌اند. علاوه بر این بسیاری از منتقدین نیز، کاراکتر نقش‌آفرینی شده فلورنس پیو یعنی یلنا را یکی از نکات برجسته این فیلم خوانده‌اند.

با این حال تعدادی از منتقدین، از یک سوم پایانی این فیلم و شخصیت‌پردازی کاراکتر تسک ‌مستر انتقاد کرده‌اند. در کل و از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد که استودیو‌های مارول در تولید کردن فیلمی که شخصیت بلک ویدیو استحقاقش را داشته، موفق ظاهر شده است.

فیلم Black Widow، از ۵۲ نقد منتشر شده در سایت متاکریتیک، توانسته نمره خوب ۶۸ از ۱۰۰ را کسب کند. از این ۵۲ نقد، ۳۷ نقد آن مثبت بوده و ۱۳ نقد دیگر نیز، نقد‌هایی متوسط بوده‌‌اند و تنها دو نقد منفی برای آن ثبت شده است.

وضعیت نمرات این فیلم در سایت راتن تومیتوز به مراتب بهتر است چرا که این فیلم توانسته از ۳۱۳ نقد منتشر شده، امتیاز عالی ۸۰ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد. حتی این فیلم توانسته عنوان Certified Fresh را نیز در سایت راتن تومیتوز از آن خود کند.

مانند منتقدین،‌ به نظر می‌رسد که بینندگان نیز از این فیلم بسیار خوششان آمده چرا که میانگین نمرات آن‌ها به این عنوان در سایت راتن تومیتوز، عدد بسیار بالای ۹۲ از ۱۰۰ بوده است.

نمونه‌ای از نقد‌های منتشر شده برای این فیلم را نیز می‌توان در ادامه خواند:

«۸۳/۱۰۰  The Playlist  |   منتقد: رودریگو پرز»

فیلم Black Widow در کل فیلمی سرگرم‌کننده و ادای احترام کافی به کاراکتر ناتاشا رومانوف، (بازیگر آن یعنی) اسکارلت جوهانسون و زمان سپری شده این کاراکتر در دنیای سینمایی مارول می‌باشد. با این حال این عنوان برخلاف انتظارات اولیه، نتوانسته فیلمی کاملاً احساسی، تکان‌دهنده یا تأثیرگذار ظاهر شود.

«۸۰/۱۰۰  Empire  |   منتقد: نیک دو سملین»

واقعاً نباید ساخته شدن فیلمی مستقل از کاراکتر بلک ویدو، ۱۱ سال طول بکشد. به هر حال، با تشکر از تعاملات بامزه بین کاراکترهای (این فیلم) و همچنین پیچش‌های داستانی هوشمندانه آن، (استودیو‌های) مارول سرانجام توانسته حق این کاراکتر را به جا آورد.

«۷۵/۱۰۰  Chicago Tribune  |   منتقد: مایکل فیلیپس»

در کل تماشای قسمت‌های بیشتری از سریال Loki را به این فیلم ترجیح می‌دهم ولی با این حال فیلم Black Widow، فیلم مارولی بسیار خوبی با گروه بازیگری فوق‌العاده و پیچش داستانی (جالب) می‌باشد.

«۷۵/۱۰۰  New York Post  |   منتقد: جانی اولکسینسکی»

‌چه‌قدر مایه تأسف است که برای کاراکتر مرد مورچه‌ای تا به حال دو فیلم مستقل ساخته شده و به‌زودی قسمت دومی برای فیلم Doctor Strange نیز ساخته می‌شود، درحالی که تنها یک فیلم به کاراکتر بلک ویدیو اختصاص داده شده، کاراکتری که بسیار عمیق‌تر، جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر از کاراکترهای مرد مورچه‌ای و دکتر استرنج است.

«۷۵/۱۰۰  USA Today  |   منتقد: برایان ترویت»

فیلم Black Widow، فیلم ابرقهرمانی مستقل بسیار قوی‌ای می‌باشد که احساس می‌شود هم به موقع و هم بسیار دیر از راه رسیده است.

«۷۰/۱۰۰  CNN  |   منتقد: برایان لوری»

چیزی که باعث متمایز شدن فیلم Black Widow نسبت به دیگر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول شده، ملاقات کاراکتر اصلی آن با خانواده دیگرش است، خانواده‌ای که اعضای آن به یک اندازه، غیرعادی، عجیب و غریب و کشنده هستند.

«۷۰/۱۰۰  Slate  |   منتقد: دانا استیونز»

فیلم Black Widow، فیلمی بیش از حد طولانی، بسیار پر سر و صدا و به طرز‌ نامعقولی پر از خطوط داستانی است که شاید تمام این موارد جزء ویژگی‌های فیلم‌های بلاک‌باستر (فیلم‌های بزرگ و پرهزینه) باشد نه اشکالات این فیلم ولی با این حال، پس از تماشای آن سرانجام می‌توان آغاز شدن فصل تابستان را احساس کرد.

«۷۰/۱۰۰  IGN  |   منتقد: نیکول کلارک»

با وجود این‌که در فیلم Black Widow (مانند دیگر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول)، سکانس‌های اکشن و شوخی‌های بسیاری دیده می‌شود ولی با این حال این فیلم، فیلم درخشانی نبوده که این عضو گروه اونجرز استحقاقش را داشته است.

«۶۰/۱۰۰  Screen Crush  |   منتقد: مت سینگر»

فیلم Black Widow به جای این‌که ویترینی برای به نمایش گذاشتن کاراکتر اصلی‌اش باشد، بیشتر تبدیل به فیلمی برای معرفی کاراکتر (نقش‌آفرینی شده توسط) فلورنس پیو شده، کاراکتری که به طرز غیرعادی، مضحک و خنده‌دار می‌باشد.

«۶۰/۱۰۰  Screen Rant  |   منتقد: مای عبدالباکی»

شاید بزرگ‌ترین اشکال این فیلم، تمرکز نکردن کافی آن بر روی کاراکتر ناتاشا رومانوف و به جای آن پرداختن به جانشین این کاراکتر یعنی یلنا می‌باشد. با این حال، به اندازه کافی شخصیت بلک ویدیو در آن دیده می‌شود که این فیلم را (نسبت به دیگر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول) تبدیل به فیلمی منحصر به فرد کند.

«۲۵/۱۰۰  San Francisco Chronicle  |   منتقد: میک لاسال»

Black Widow فیلمی است که ارزش‌های انسانی را به جهت پرداختن به مردگی عاطفی و پوچی حاضر در فیلم‌های ابرقهرمانی رها کرده است.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.