بازنویسی فیلم‌نامه فیلم Joy قلب نویسنده اصلی آن را شکسته است

3 February 2021 - 12:28
فیلم Joy

فیلم‌نامه‌نویس انی مامولو (Annie Mumolo) اخیراً گفته که تغییرات ایجاد شده در فیلم‌نامه فیلم Joy توسط دیوید او. راسل (David O. Russell)‌، قلب او را شکسته است. کمپانی Fox و تولیدکننده‌ای با نام جان دیویس (John Davis)، انی مامولو را برای اقتباس از داستان شخصی با نام جوی مانگانو (Joy Mangano) به شکل فیلمی سینمایی در سال ۲۰۱۲ استخدام کرده بودند ولی درنهایت کارگردان این فیلم با نام دیوید او. راسل تصمیم گرفت که در فیلم‌نامه این فیلم تغییرات بسیاری ایجاد کند.

فیلم Joy که در سال ۲۰۱۵ در سینماها به نمایش گذاشته شد با پاسخ متوسط منتقدین روبرو شد و علی رغم اینکه در اوایل به عنوان یکی از رقبای دریافت جایزه اسکار شناخته شده بود ولی تقریباً این فیلم برای مراسم اسکار نادیده گرفته شد (البته به جز جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) که برای بازی‌اش در این فیلم، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شده بود).

انی مامولو که در سال ۲۰۱۲ برای همکاری در نوشتن فیلم‌نامه فیلم Bridesmaids با یکی از همکاران و دوست همیشگی خود با نام کریستن ویگ (Kristen Wiig) نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده بود، نامش در تیتراژ پایانی این فیلم تنها با عنوان «داستانی براساس انی مامولو» به نمایش درآمده بود، در حالی که نام دیوید او. راسل به عنوان تنها نویسنده فیلم‌نامه این فیلم نشان داده شده بود. این اولین باری نیست که دیوید او. راسل در فیلم‌نامه پروژه‌ای تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرده و حتی این فیلم‌ساز، چندین بار نیز برای نمایش اسم خود در تیتراژ پایانی بحث و جدال‌های بسیاری را به راه انداخته است.

همچنین دیوید او. راسل در سال ۱۹۹۹، فیلم‌نامه اصلی نوشته شده توسط جان ریدلی (John Ridley) برای پروژه‌ای با نام Spoils of War را تبدیل به فیلمی با عنوان Three Kings کرده بود و علاوه بر این، او تغییرات بزرگی را در فیلم‌نامه نوشته شده توسط اریک وارن سینگر (Eric Warren Singer) برای فیلم American Hustle نیز ایجاد کرده است. پس از به نمایش درآمدن فیلم Joy در سینماها، انی مامولو نسبت به درگیری‌های پیش آمده در پشت صحنه ساخت این فیلم سکوت اختیار کرده بود ولی اکنون او برای اولین بار به صورت علنی درباره وضعیت به وجود آمده در این فیلم صحبت به میان آورده است.

انی مامولو در مصاحبه اخیر خود با وب‌سایت Variety در حین تبلیغ فیلم جدید و کمدی‌اش با نام Barb and Star Go to Vista Del Mar، در رابطه با درگیری‌های پیش آمده در پشت صحنه ساخت فیلم Joy سرانجام لب به صحبت گشوده است. او تجربه خود را در ساخت فیلم Joy، «تجربه‌ای فوق‌العاده ترسناک و درسی از زندگی» نامیده و گفته است که او در آن موقع آماده همچنین چیزی نبوده است. پس از دریافت تماسی مبنی بر تغییرات صورت گرفته در فیلم‌نامه فیلم Joy، از او درخواست شده بود که اخلاقیات خود را فدا کند و پس از قبول نکردن این کار، به شدت از او انتقاد شده بود.

بخشی از صحبت‌های این فیلم‌نامه‌نویس را در این باره می‌توان در ادامه خواند:

فیلم Joy تجربه بسیار تلخی را برای من رقم زده بود و من مجبور شدم که به خاطر دلایلی به نوعی از این فیلم جدا شوم. زمانی که (روند تولید) این فیلم با موفقیت در مسیر مشخصی در حال پیشروی بود، ما تماس تلفنی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه قرار است تغییراتی در آن (فیلم‌نامه این فیلم) صورت بگیرد و سپس از من درخواست شد که کارهایی را برخلاف اخلاقیاتم در آن (در فیلم‌نامه این فیلم) انجام دهم و این کار برای من بسیار سخت بود.

زمانی که من احساس کردم نسبت به انجام این کارها و رفتن به مسیری برخلاف ارزش‌هایم راحت نیستم، (آن‌ها به من) زخم زبان زدند و از من انتقاد شدیدی کردند. من نمی‌توانستم (در آن موقع) چیز زیادی را در این باره بگویم که فکر کنم احتمالاً به خاطر این بود که من در ترس زندگی می‌کردم. این (درگیری‌های پیش آمده) به نوعی گواهی است بر میزان قدرت بعضی‌ها در این صنعت (سینما) و کارهایی که آن‌ها می‌توانند با این قدرت خود انجام دهند. برخی مواقع کسانی که قدرت زیادی دارند (در روند تولید یک پروژه)، کسانی هستند که نباید همچنین اختیاری به آن‌ها داده شود و در دنیایی نرمال، آن‌ها این میزان قدرتی که به آن‌ها داده شده را در اختیار نخواهند داشت.

جاد اپتاو (Judd Apatow) (فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی) به من گفته بود که « برخی از اشخاص، اگر مالک استودیو تولید فیلمی باشند و اگر بحث در رابطه با پول و آمار و ارقام باشد، برایشان مهم نیست که رفتارشان به چه شکل باشد چون که برای آن‌ها اهمیتی ندارد» و بعد او گفت که این حقیقت تلخی است. او (جاد اپتاو) همیشه یکی از حامیان من بوده است. به هر حال، (تجربه‌ام در این پروژه) بسیار ترسناک و درسی از زندگی بوده و باعث به وجود آمدن آشفتگی‌ها بسیاری نیز در من شد و همچنین بسیار عجیب بوده است. این چیزی بود که من هرگز نمی‌توانستم وقوع آن را پیش‌بینی کنم.

فیلم Joy

با توجه به پاسخ متوسط و کم‌اشتیاق منتقدین و علاقه‌مندان به سینما به این فیلم، سخت است تصور نکنیم که اگر این فیلم براساس فیلم‌نامه نوشته شده توسط انی مامولو ساخته می‌شد چگونه از آب در می‌آمد و آیا این فیلم‌نامه اصلی می‌توانست این فیلم را بهبود ببخشد یا خیر. فیلم Joy، داستان زنی قدرتمند، پرنفوذ و میلیونری خودساخته است و بسیار برای انی مامولو عالی می‌شد اگر به فیملنامه نویس و بازیگر موفقی مانند او، فرصت تعریف این داستان داده می‌شد.

همچنین لازم به ذکر است که فیلم Joy، علی رغم به کار بردن فرمولی در ساختش جهت قرار گرفتن در بین فیلم‌های نامزد دریافت جایزه اسکار، تنها در بخش بهترین بازیگر توانسته است که در مراسم اسکار شناخته شود که آن هم به خاطر بازی فوق‌العاده جنیفر لارنس در این فیلم بوده و بدین ترتیب مشخص است که فیلم‌نامه بازنویسی شده توسط دیوید او. راسل جزء نکات مثبت این فیلم نبوده است.

به هر حال خبر خوب این است که علی رغم رسوایی به وجود آمده در جریان نوشتن فیلم‌نامه فیلم Joy، انی مامولو اکنون در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. فیلم جدید او با عنوان Barb and Star Go to Vista Del Mar به راحتی قادر خواهد بود که حتی با میزان موفقیت فیلم Bridesmaids نیز رقابت کند ولی احتمالاً هدف اصلی انی مامولو و کریستن ویگ (یکی از بازیگران این فیلم) رقابت با این فیلم نبوده است.

بدون در نظر گرفتن پاسخ منتقدین و علاقه‌مندان به سینما به فیلم Barb and Star Go to Vista Del Mar، انی مامولو و کریستن ویگ که هر دو جزء بازیگران این فیلم هستند و در نوشتن فیلم‌نامه آن نیز با یکدیگر همکاری کرده‌اند، توانسته‌اند که داستان این فیلم را دقیقاً به همان شکلی که در نظر گرفته بودند تعریف کنند که از این لحاظ این کار آن‌ها، به خودی خود پیروزی برایشان به حساب می‌آید.

منبع: اسکرین‌رنت

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.