شجاع دلان: کدام بازیگران از بدلکار استفاده نمی کنند؟

26 March 2021 - 20:00

دسته اندکی از بازیگران هالیوود وجود دارند که علاقه‌ای به استفاده از بدلکار ندارند و صحنه‌های هیجانی فیلم‌ها را، خود با تمام خطراتش بازی می‌کنند.

استفاده از بدل در صحنه‌های اکشن، اتفاقی طبیعی در سینما محسوب می‌شود. اکثر بازیگران هالیوود، با وجود درآمد چند میلیون دلاری خود، ترجیح می‌دهند در صحنه‌هایی که ممکن است به آنها آسیبی وارد کند، بازی نکنند و اجازه می‌دهند افراد حرفه‌ای در چنین صحنه‌هایی به جای آنها به ایفای نقش بپردازند.

اما در این بین، بازیگرانی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف، از بدلکار به ندرت استفاده می‌کنند و خود، ایفاگر صحنه‌های اکشن و گاهی خطرناک در فیلم‌هایشان هستند. بعضی از آنها معتقدند این کار باعث می‌شود بهتر با شخصیت خود ارتباط برقرار کنند، برخی دیگر می‌گویند تنها وظیفه خود را انجام می‌دهند و تعدادی نیز عاشق هیجان این کار هستند!

تام کروز معروف‌ترین نمونه این بازیگران است که بارها به خاطر عدم استفاده از بدلکار برای سکانس‌های فیلم‌های اکشن، مورد توجه قرار گرفته است. اما کروز تنها بازیگری نیست که علاقه‌ای به استفاده از بدلکار ندارد و بازیگران دیگری نیز در هالیوود حضور دارند که صحنه‌های اکشن را خود بازی می‌کنند.

این بازیگران برای انجام سکانس‌های فیلم‌های خود، چندین هفته و یا بعضا چندین ماه به تمرین می‌پردازند تا بتوانند سکانس مورد نظر را بازی کنند. البته این موارد نیز همیشه موفقیت آمیز نیست و چندین بار بازیگر مورد نظر را تا کام مرگ نیز فرستاده‌اند!

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از بازیگران هالیوود، در سکانس‌های کم خطر فیلم‌های خود بازی می‌کنند اما قصد داریم تنها به چند تن از بازیگرانی اشاره کنیم که در اکثر سکانس‌های اکشن فیلم‌های خود، بازی می‌کنند.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که دسته‌ای از بازیگران نیز وجود دارند که در ۱ یا ۲ فیلم اکشن در کارنامه خود، از بدلکار استفاده نکرده‌اند اما در این مطلب تنها به بازیگرانی اشاره خواهیم کرد که در تمام و یا اکثر فیلم‌های خود، به ندرت از بدلکار استفاده کرده‌اند.

 

جکی چان

لیست را با یکی از استادان ژانر اکشن آغاز می‌کنیم. جکی چان (Jackie Chan) 66 ساله، گرچه در این اواخر و به خاطر افزایش سن خود، در حال استفاده از بدلکاران برای انجام بعضی از سکانس‌های فیلم‌های خود می‌باشد، در گذشته‌ای نه چندان دور، تمام سکانس‌های اکشن فیلم‌هایش را خود بازی می‌کرد.

چان که یکی از نمادهای ژانر اکشن محسوب می‌شود، قبل از آنکه تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران سینما شود، خود یک بدلکار بود. وی در دو فیلم به عنوان بدلکار با بروس لی (Bruce Lee) فقید همکاری کرده بود که در فیلم اژدها وارد می‌شود (Enter the Dragon) نیز در یکی از مطرح‌ترین سکانس‌های مبارزه تاریخ سینما، به مبارزه با لی پرداخت.

وی سپس رو به بازیگری آورد و صحنه‌های اکشن متفاوت وی، مورد توجه دوستداران سینما قرار گرفت. چان که تمام صحنه‌های اکشن فیلم‌هایش را خود برنامه‌ریزی می‌کند، الهام‌بخش سری فیلم‌های جان ویک (John Wick) نیز بوده است. به جان ویک اشاره کردیم، بگذارید به سراغ بازیگر این نقش برویم.

کیانو ریوز

از همان زمان مجموعه فیلم‌های ماتریکس (The Matrix) که در سال ۱۹۹۹ شروع شد، کیانو ریوز (Keanu Reeves) تصمیم گرفت که صحنه‌های اکشن فیلم را خود بازی کند و تنها در موارد خاص، از بدلکار استفاده کند. طبق گفته بدلکار وی، ریوز بیش از نود درصد سکانس‌های اکشن فیلم را خود بازی کرده است.

ریوز اما در سال ۲۰۱۴، تصمیم گرفت که بار دیگر هنر خود در ژانر اکشن را با مجموعه‌ای دیگر به رخ بکشد و در سری فیلم‌های جان ویک بازی کرد. همانطور که گفتیم، سکانس‌های اکشن این فیلم از فیلم‌های جکی چان الهام گرفته شده بود و ریوز برای آنکه بتواند در این سکانس‌ها بازی کند، چندین ماه تمرین کرد.

ریوز علاوه بر بازی در سکانس‌های اکشن فیلم که با استقبال بسیاری همراه شده بود، در بسیاری از سکانس‌هایی که نیاز به رانندگی‌های خطرناک داشت نیز خود به رانندگی پرداخت تا کاملا در نقش خود فرو رفته باشد.

جیسون استاتهام

جیسون استاتهام (Jason Statham) که از همان دوران کودکی، به ورزش‌های رزمی علاقه زیادی داشت، در یکی از اولین فیلم‌های اکشنی که در آن بازی کرده بود، به علت نبود بودجه‌ای برای استفاده از جلوه‌های ویژه و یا استخدام تیم بدلکار حرفه‌ای، مجبور شد خود سکانس‌های اکشن فیلم را بازی کند.

از آن زمان به بعد، استاتهام که تقریبا تمام فیلم‌هایش در ژانر اکشن می‌باشند، تصمیم گرفت تا خود در صحنه‌های اکشن فیلم‌هایش بازی کند و به ندرت از بدل استفاده می‌کند.

استاتهام علاوه بر یادگیری ورزش‌های رزمی، سکانس‌های رانندگی فیلم‌هایش را نیز انجام می‌دهد. وی برای بازی در فیلم شغل ایتالیایی (The Italian Job)، از قهرمان سابق فرمول یک کمک گرفت تا بتواند سکانس‌های خود را بهتر بازی کند. از شغل ایتالیایی گفتیم، بگذارید به همبازی وی در آن فیلم اشاره کنیم.

شارلیز ترون

شارلیز ترون (Charlize Theron) برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ و با فیلم ایان فلاکس (Æon Flux) تصمیم گرفت که صحنه‌های اکشن فیلم را خود بازی کند. ترون برای آن فیلم چندین ماه تمرین دید؛ گرچه در یکی از سکانس‌های فیلم، نتوانست به درستی وظیفه خود را انجام دهد و بسیار خوش شانس بود که فلج نشد!

ترون در طی سالیان اخیر و با بازی در چندین فیلم اکشن، تبدیل به یکی از نمادهای ژانر اکشن شده است. دو فیلم بلوند اتمی (Atomic Blonde) و نگهبانانی از دیرباز (The Old Guard) جزو این موارد می‌باشند که ترون برای بازی در آنها، چندین ماه آموزش‌های مختلف دید.

یکی از سکانس‌های اکشن برتر سینما در طی سالیان اخیر، مربوط به فیلم بلوند اتمی و سکانس مبارزه ترون با دو نفر در یک راه پله می‌باشد. در حالت عادی، این سکانس باید در چند برداشت و پلان مختلف ضبط می‌شد اما ترون توانست این سکانس مبارزه را در یک برداشت انجام دهد تا نشان دهد چرا تبدیل به نماد بازیگران زن اکشن کار شده است.

هریسون فورد

بازیگر سری فیلم‌های محبوب ایندیانا جونز (Indiana Jones)، حداقل در دورانی که جوان‌تر بود، تمام سکانس‌های اکشن این مجموعه هیجان‌انگیز را خود بازی می‌کرده است. هریسون فورد (Harrison Ford) گفته که به انجام صحنه‌های اکشن علاقه زیادی داشته و تمرینات زیادی می‌کرده تا بتواند در اکثر سکانس‌های آن مجموعه بازی کند.

بدلکار فورد در این مجموعه، در مصاحبه‌ای گفته بود که فورد تمام سکانس‌های اکشن فیلم را خود بازی می‌کرده و حتی سکانس‌های خطرناک فیلم را نیز می‌خواسته خود بازی کند و علاقه‌ای به کمک گرفتن و استفاده از بدلکار نداشته است.

در نهایت این بدلکار مجبور شده است که به فورد دروغ بگوید تا وی را راضی کند در سکانس‌های خطرناک، از وی کمک بگیرد. این بدلکار به فورد گفته بود که اگر به فورد کمک نکند، حقوقی دریافت نخواهد کرد! فورد سرانجام و تنها بخاطر دلسوزی، حاضر به استفاده از بدلکار برای چند سکانس شد!

تام کروز

بعد از چندین اشاره به وی، وقتش رسیده که به تام کروز (Tom Cruise) نیز بپردازیم. کسی که نماد بازیگران هالیوودی‌ای است که از بدلکاران استفاده نمی‌کنند. آنقدر که وقتی درباره استفاده نکردن یک بازیگر از بدلکاران صحبت می‌شود، وی با تام کروز مقایسه می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که تام کروز متفاوت‌ترین نفر این لیست است. کروز در بسیاری از موارد، کارهایی را انجام می‌دهد که حتی تیم بدلکاران نیز انجام آن را توسط افراد حرفه‌ای توصیه نمی‌کنند!

این موضوع بارها با انتقادات فراوانی نسبت به کروز همراه بوده است، چرا که وی در بسیاری از این موارد، جان خود را به خطر انداخته است. کروز در سکانسی، از هواپیمایی که در حال پرواز بود، خود را آویزان کرده بود و یا در سکانسی دیگر، به مدت بیش از ۳ دقیقه، نفس خود را زیر آب نگه داشته بود.

یکی از مواردی که باعث انتقاد به وی شده بود، زمانی بود که تام کروز در حین بازی در سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن، بدون بستن هیچگونه طنابی برای نگه داشتن خود، در بالای برج ۸۲۸ صد متری خلیفه قرار گرفت تا یک عکس بگیرد!

تام کروز در بالای برج خلیفه؛ بلندترین برج جهان!

بنابر گفته مسئول بدلکاران فیلم ماموریت غیرممکن، در آخرین نسخه این مجموعه که فال‌اوت (Fallout‎) نام دارد، تام کروز حتی یکبار نیز از بدلکار استفاده نکرده است و شکسته شدن مچ پای وی، نتیجه همین کار بوده است

کروز در یکی از سکانس‌های فیلم و در حین پرش از یک ساختمان به ساختمانی دیگر، مچ پای خود را شکست اما چون نمی‌خواست دوباره مجبور به انجام این سکانس شود، به فیلم‌برداری آن سکانس ادامه داد و بعد از پایان سکانس، اعلام کرد که مچ پای خود را شکسته است!

گرچه قرار بود فقط به بازیگران هالیوود اشاره کنیم، اما بگذارید یک مورد استثنا قائل شویم و به تام کروز سینمای هند یا همان بالیوود نیز، اشاره کوتاهی کنیم.

شاهرخ خان

شاهرخ خان (Shahrukh Khan) که یکی از محبوب‌ترین بازیگران دنیا می‌باشد، به ندرت از بدلکار استفاده می‌کند. برای نشان دادن علاقه شاهرخ خان به انجام سکانس‌های اکشن و هیجانی فیلم‌هایش، فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که این بازیگر، تاکنون چندین مورد مصدومیت جدی را حین فیلم‌برداری فیلم‌های خود متحمل شده است و برای رفع مصدومیت‌های خود، تاکنون ۹ بار مجبور به عمل جراحی شده است!

شاهرخ خان در سال ۲۰۱۴، در یکی از سکانس‌های فیلم سال نو مبارک (Happy New Year)، دچار مصدومیت شدیدی شد و به بیمارستان منتقل شد. بعد از انجام معاینات و با وجود پیشنهاد پزشکان برای استراحت چند روزه، شاهرخ خان مجددا به سر صحنه فیلم‌برداری فیلم بازگشت تا روند ساخت فیلم متوقف نشود.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.