بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ شارلیز ترون

31 March 2021 - 19:00

شارلیز ترون، بازیگر آفریقایی می‌باشد که در فیلم‌هایی چون مکس دیوانه: جاده خشم، پرومتئوس و هنکاک بازی کرده و برای بازی در فیلم هیولا، برنده اسکار شده است.

شارلیز ترون (Charlize Theron) در ۷ اوت ۱۹۷۵ (۱۶ مرداد) در مزرعه‌ای در آفریقای جنوبی متولد شد. در حالی که شارلیز ۱۵ ساله بود، پدرش با یک اسلحه به وی و مادرش حمله کرد و مادر وی برای نجات جانشان، پدرش را به ضرب گلوله به قتل رساند، هرچند در دادگاه بیگناه شناخته شد.

شارلیز پس از این اتفاق مجبور به ترک تحصیل شد تا به مادرش در نگهداری از مزرعه کمک کند اما پس از یک سال و به پیشنهاد مادرش، در ۱۶ سالگی به اروپا رفت تا یک مدل شود.

شارلیز که از کودکی علاقه‌مند بود رقاص باله شود، در ۱۷ سالگی به حرفه مدلینگ خود پایان داد و به یک مدرسه رقص باله در نیویورک رفت اما پس از یک سال و به علت آسیب دیدن زانوی خود، مجبور به کنار گذاشتن این حرفه شد.

ترون ۱۸ ساله، به پیشنهاد مادرش تلاش کرد تا این بار وارد حرفه بازیگری شود اما به موفقیتی دست پیدا نکرده بود تا آنکه در سال ۱۹۹۵ و وقتی که در حال نقد کردن چک خود در یک بانک بود، توسط استعدادیابی دیده شد و چند ماه بعد، در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد.

ترون در سال ۱۹۹۷ توانست با بازی در فیلم وکیل‌مدافع شیطان (The Devil’s Advocate)، توجهات را به خود جلب کند. این فیلم ۱۵۳ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. در سال ۱۹۹۹ ترون در فیلم قوانین خانه سایدر (The Cider House Rules) بازی کرد که این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار، از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد.

ترون در کنار کیانو ریوز در فیلم وکیل‌مدافع شیطان. این دو از دوستان نزدیک یکدیگر می‌باشند.

شارلیز ترون در سال ۲۰۰۰، در فیلم مردان افتخار (Men of Honor) بازی کرد و در سال ۲۰۰۳، در ابتدا در فیلم شغل ایتالیایی (The Italian Job) بازی کرد که این فیلم به فروش ۱۷۶ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

اما در ادامه فیلم هیولا (Monster) از وی اکران و باعث به شهرت رسیدن وی شد. ترون برای هنرنمایی خود در نقش نخستین قاتل سریالی زن تاریخ آمریکا، توانست جوایز مختلفی چون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرده و تبدیل به اولین آفریقایی تاریخ شد که جایزه اسکار را در رده‌های بازیگری کسب می‌کند.

ترون در سال ۲۰۰۴ در فیلم زندگی و مرگ پیتر سلرز (The Life and Death of Peter Sellers) بازی کرد و برای آن نامزد گلدن گلوب و جایزه امی شد. وی در سال ۲۰۰۵ نیز در فیلم سرزمین شمالی (North Country) بازی کرد و توانست برای دومین بار، نامزد جایزه اسکار شود. وی در این سال، در ۵ قسمت از مجموعه پرورش شکست‌خورده (Arrested Development) نیز بازی کرد.

ترون در کنار وودی هرلسون و فرانسیس مک‌دورمند در فیلم سرزمین شمالی.

ترون در سال ۲۰۰۸ در فیلم هنکاک (Hancock) بازی کرد که این فیلم در گیشه به فروش ۶۲۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد و تا چندین سال، موفق‌ترین فیلم وی در گیشه بود. شارلیز ترون در سال ۲۰۰۹، نقش کوتاهی در فیلم جاده (The Road) داشت و در اواخر آن سال نیز، مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال در کشورش بود.

پس از ۲ سال دوری از سینما، فیلم بزرگسال جوان (Young Adult) در سال ۲۰۱۱ از وی نمایش داده شد که ترون برای آن، چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد.

در سال ۲۰۱۲، ترون در ابتدا در فیلم سفیدبرفی و شکارچی (Snow White and the Huntsman) و در نقش ملکه شیطانی ایفای نقش کرد و سپس نیز در فیلم پرومتئوس (Prometheus) بازی کرد. این دو فیلم به ترتیب ۴۰۱ و ۴۰۲ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

پس از یک سال دوری مجدد از سینما، ترون در سال ۲۰۱۴ در فیلم یک میلیون راه برای مردن در غرب (A Million Ways to Die in the West)، ایفای نقش کرد که این فیلم به فروش ۸۶ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

ترون در سال ۲۰۱۵ به هنرنمایی در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road) پرداخت. این فیلم که در گیشه به فروش ۳۶۸ میلیون دلاری دست پیدا کرده بود، نامزد ۱۰ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد.

شارلیز ترون در کنار تام هاردی در فیلم مکس دیوانه. این دو در حین ساخت این فیلم، رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند …

ترون در سال ۲۰۱۶ در ابتدا برای دومین بار به بازی در نقش ملکه شیطانی در فیلم شکارچی: جنگ زمستان (The Huntsman: Winter’s War) پرداخت که ۱۶۵ میلیون دلار فروش داشت و سپس در انیمیشن کوبو و دو تار (Kubo and the Two Strings) به صداپیشگی پرداخت.

در سال ۲۰۱۷، ترون در قسمت هشتم از مجموعه سریع و خشن با نام سرنوشت خشمگین (The Fate of the Furious) بازی کرد که این فیلم با فروش ۱٫۲۳۶ میلیارد دلاری، موفق‌ترین فیلم ترون در گیشه می‌باشد. ترون سپس در فیلم بلوند اتمی (Atomic Blonde) بازی کرد که ۹۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

ترون در سال ۲۰۱۸ و پس از فیلم بزرگسالان جوان، مجددا با جیسون رایتمن (Jason Reitman) و این بار در فیلم تالی (Tully)، همکاری کرد و برای پنجمین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

شارلیز ترون در کنار جیسون رایتمن در پشت صحنه فیلم تالی. ترون تاکنون در دو فیلم رایتمن بازی کرده است و برای هر دو فیلم، نامزد گلدن گلوب شده است …

ترون در سال ۲۰۱۹، در ابتدا در کمدی تیری در تاریکی (Long Shot) بازی کرد که این فیلم به فروش ۵۳ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد. وی سپس در انیمیشن خانواده آدامز (The Addams Family) به صداپیشگی پرداخت که این انیمیشن، موفق به کسب ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه شد.

در ادامه آن سال نیز ترون در فیلم بامب‌شل (Bombshell) به ایفای نقش پرداخت که علاوه بر کسب ششمین جایزه گلدن گلوب خود، پس از ۱۴ سال، مجددا نامزد جایزه اسکار شد.

در سال ۲۰۲۰، ترون در فیلم نگهبانانی از دیرباز (The Old Guard) ساخته شبکه استریم نتفلیکس بازی کرد که این فیلم در همان ماه نخست، به جمع ۱۰ فیلم پربیننده تاریخ نتفلیکس راه پیدا کرد.

قسمت نهم از فرنچایز سریع و خشن به زودی از وی اکران خواهد شد. ترون تنها بازیگر این مجموعه است که در بیش از یک قسمت، در نقش منفی در آن بازی کرده است. همچنین وی باید در قسمت‌های دوم دو فیلم نگهبانانی از دیرباز و بلوند اتمی بازی و در قسمت دوم انیمیشن خانواده آدامز، صداپیشگی کند.

در زندگی شخصی خود، ترون تاکنون ازدواج نکرده است و گفته است که قصد ازدواج کردن ندارد. وی در ابتدا در سال ۲۰۱۲ و سپس در سال ۲۰۱۵، حضانت دو کودک را به عهده گرفت.

شارلیز ترون در کنار دو فرزند‌خوانده خود.

شارلیز ترون برای بازی در دو فیلم هیولا و تالی، ۱۵ و ۲۰ کیلوگرم به وزن خود اضافه کرد و برای بازی در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم، موهای خود را کاملا کوتاه کرد. وی در حین بازی در فیلم‌هایش نیز تاکنون چندین بار مصدوم شده است که مهم‌ترین آن در فیلم ایان فلاکس (Æon Flux) رخ داد و ضربه وارد شده به گردنش، وی را تا آستانه فلج شدن پیش برد.

زبان مادری ترون، آفریقایی است ولی زبان انگلیسی را به راحتی و بدون لهجه، صحبت می‌کند. وی زبان انگلیسی را با تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فرا گرفت.

با افرادی چون کیانو ریوز (Keanu Reeves)، چلسی هندلر (Chelsea Handler)، جرمی رنر (Jeremy Renner)، ترور نوآ (Trevor Noah)، ایوانا میلیچویچ (Ivana Miličević) و کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)، دوستی نزدیکی دارد. اوایل زمان حضورش در آمریکا، با میلیچویچ در یک خانه زندگی می‌کرد و اکنون نیز همسایه تارانتینو می‌باشد.

شارلیز ترون در کارهای خیریه زیادی فعالیت دارد. وی در سال ۲۰۰۷ بنیادی را تاسیس کرد که هدف آن آموزش نوجوانان و جوانان آفریقایی برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری ایدز می‌باشد. ترون در سال ۲۰۰۸ نیز به عنوان سفیر صلح سازمان ملل انتخاب شد.

شارلیز ترون از سال ۲۰۰۸ تاکنون، سفیر صلح سازمان ملل در امور مربوط به زنان است …

در سال ۲۰۲۰ و همزمان با انتشار ویروس کرونا نیز، وی پویشی را جهت حمایت از زنان خانه‌دار به راه انداخت و در اولین اقدام، ۱ میلیون دلار به زنان خانه‌دار نیازمند، کمک کرد.

از سال ۲۰۰۴ تاکنون، ترون مدل تبلیغاتی کمپانی دیور می‌باشد. این همکاری، یکی از طولانی‌ترین و گران‌ترین قراردادهای بین یک بازیگر هالیوود و یک کمپانی مشخص می‌باشد.

تام هنکس (Tom Hanks) بازیگر محبوب وی می‌باشد. ترون در اولین ساخته هنکس با وی همکاری کرد و جایزه افتخاری گلدن گلوب را نیز، ترون به هنکس اهدا کرد. در بین بازیگران زن نیز، فرانسیس مک‌دورمند (Frances McDormand) بازیگر محبوب وی است که با وی در ۲ فیلم همکاری کرده است.

شلپ شلوپ (Splash)، بلید رانر (Blade Runner)، هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها (Planes, Trains and Automobiles‎) و آرواره‌ها (Jaws)، از فیلم‌های محبوب ترون می‌باشند.

در سال ۲۰۰۹ و به علت اتفاقات زیادی که در زندگی وی رخ داده است، یکی از کمپانی‌های بزرگ هالیوود، به وی پیشنهاد ساخته شدن فیلمی براساس زندگی‌اش را داد، ولی ترون این پیشنهاد را نپذیرفت.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.