بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ دیوید فینچر

17 May 2021 - 19:00

دیوید فینچر، کارگردان مطرح آمریکایی است که فیلم‌های مطرحی چون باشگاه مشت‌زنی، هفت و شبکه اجتماعی را ساخته است و تاکنون ۳ بار نامزد اسکار شده است.

دیوید اندرو لئو فینچر (David Andrew Leo Fincher)، در ۲۶ اوت ۱۹۶۲ (۶ شهریور ۱۳۴۱) در آمریکا به دنیا آمد. خانواده وی در کودکی به سن آنسلمو نقل مکان کردند و فینچر همسایه جرج لوکاس (George Lucas) شد.

دیوید که از ۸ سالگی به فیلمسازی علاقه‌مند شده بود، در زمان تحصیل به ساخت و کارگردانی تئاترهای مختلف مشغول شد. فینچر در اوایل دهه هشتاد میلادی، در فیلم‌های مطرحی چون بازگشت جدای (Return of the Jedi) و ایندیانا جونز و معبد مرگ (Indiana Jones and the Temple of Doom) به عنوان دستیار فیلم‌بردار کار کرد.

فینچر در ادامه به ساخت چند آگهی تلویزیونی مشغول شد و سپس به ساخت موزیک ویدئو روی آورد. وی در سال ۱۹۸۶، کمپانی پروپاگاندا را تاسیس کرد که کارگردانان مطرح زیادی چون دیوید لینچ (David Lynch)، مایکل بی (Michael Bay) و زک اسنایدر (Zack Snyder) در آن به ساخت موزیک ویدئو پرداختند.

فینچر در آن سال‌ها با خوانندگان مطرحی چون مایکل جکسون (Michael Jackson) فقید، مدونا (Madonna) و جرج مایکل (George Michael) همکاری کرد و برای ترانه‌های آنها، موزیک ویدئو ساخت.

کمپانی وی نیز به موفقیت عظیمی دست پیدا کرده بود و در اوایل دهه نود میلادی، بیش از یک سوم از موزیک ویدئوهای ساخته شده در آمریکا، توسط این کمپانی ساخته شده بودند. فینچر با اکثر کمپانی‌های مطرح نیز، برای ساخت آگهی‌های بازرگانی همکاری کرده بود.

در مجموع، دیوید فینچر در بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳، ساخت ۵۳ موزیک ویدئو را بر عهده گرفته بود. وی از آن دوران به عنوان دوران تحصیل خود در رشته هنر نام برده است.

فینچر سرانجام در سال ۱۹۹۲ بود که به عنوان کارگردان، وظیفه ساخت قسمت سوم مجموعه بیگانه (Alien) را بر عهده گرفت تا نخستین تجربه ساخت یک فیلم سینمایی را به دست آورده باشد.

این فیلم نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و تبدیل به یک شکست شد. فینچر در چند مصاحبه گفته است که این فیلم را به عنوان ساخته خود قبول ندارد چرا که کمپانی سازنده به وی اجازه ساخت نسخه مد نظرش را نداده است.

پس از شکست این فیلم، فینچر قصد داشت تا کارگردانی سینما رو کنار گذاشته و تنها به ساخت موزیک ویدئو بپردازد اما وقتی فیلم‌نامه فیلم هفت (Seven) را خواند، تصمیم خود را عوض کرد و در سال ۱۹۹۵، این فیلم را روانه بازار کرد.

دیوید فینچر در کنار برد پیت و مورگان فریمن در پشت صحنه فیلم هفت. این فیلم، آغاز کننده همکاری موفق فینچر و پیت بود …

برخلاف بیگانه، فیلم هفت به موفقیت زیادی دست پیدا کرد و در گیشه به فروش ۳۲۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا به شکل جالبی، هفتمین فیلم پرفروش سینما در آن سال لقب گیرد.

فینچر سپس و در سال ۱۹۹۷، سومین فیلم خود را با نام بازی (The Game) ساخت که مایکل داگلاس (Michael Douglas) در آن به ایفای نقش پرداخته بود و در گیشه به فروش ۸۰ میلیون دلاری دست یافت. فینچر سال‌ها بعد، از ساخت این فیلم ابراز پشیمانی کرد.

در سال ۱۹۹۹، فینچر جنجالی‌ترین فیلم خود را با نام باشگاه مشت‌زنی (Fight Club) ساخت. این فیلم در ابتدا با انتقادات فراوانی همراه شد و به سختی در گیشه به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد. اما پس از انتشار نسخه دیجیتال آن، شرایط عوض شد و اکنون بسیاری از منتقدین از این فیلم به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما نام می‌برند.

دیوید فینچر در کنار برد پیت و ادوارد نورتون در پشت صحنه فیلم باشگاه مشت‌زنی. این فیلم در رتبه ۱۱ برترین فیلم‌های تاریخ سینما در سایت IMDB قرار دارد …

فیلم اتاق وحشت (Panic Room)، پنجمین ساخته دیوید فینچر بود که در سال ۲۰۰۲ و با بازی جودی فاستر (Jodie Foster) منتشر شد و در گیشه به فروش موفق ۱۹۶ میلیون دلاری دست یافت.

دیوید فینچر در سال ۲۰۰۷، فیلم زودیاک (Zodiac) را ساخت که در گیشه به فروش ۸۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد. رابرت داونی جونیور (Robert Downey, Jr) و مارک رافلو (Mark Ruffalo) از بازیگران این فیلم بودند.

فینچر یک سال بعد، فیلم سرگذشت غریب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) را ساخت که یکی از موفق‌ترین تجربیات وی بود. این فیلم در گیشه به فروش ۳۲۹ میلیون دلاری رسید که عملکرد بسیار موفقی محسوب می‌شود.

فینچر در کنار برد پیت در پشت صحنه ساخت فیلم بنجامین باتن. این فیلم آخرین همکاری این دو با یکدیگر بوده است …

این فیلم در فصل جوایز نیز بسیار موفق بود و نامزد ۱۳ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد. فینچر نیز برای ساخت این فیلم، برای نخستین بار نامزد اسکار و گلدن گلوب بهترین کارگردان سال شد.

فینچر در سال ۲۰۱۰ فیلم موفق دیگری را ساخت. فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network) که در گیشه به فروش ۲۲۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم نیز در کنار نامزدی در هفت رشته دیگر، نامزد اسکار بهترین فیلم سال شد و فینچر نیز برای دومین بار، نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.

نهمین فیلم فینچر، در سال ۲۰۱۱ و با نام دختری با خالکوبی اژدها (The Girl with the Dragon Tattoo) منتشر شد. این فیلم که دنیل کریگ (Daniel Craig) و رونی مارا (Rooney Mara) را به عنوان بازیگر در اختیار داشت، در گیشه به فروش ۲۳۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

فینچر سپس دو قسمت نخست از مجموعه موفق خانه پوشالی (House of Cards) را کارگردانی کرد و توانست جایزه امی بهترین کارگردان یک سریال درام را بدست آورد. وی تهیه‌کننده این سریال نیز بود.

دیوید فینچر در سال ۲۰۱۴، فیلم دختر گم‌شده (Gone Girl) را کارگردانی کرد. این فیلم در گیشه به فروش ۳۶۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد و فینچر نیز برای کارگردانی این فیلم، برای سومین بار نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردان سال شد.

دیوید فینچر در کنار بن افلک در پشت صحنه فیلم دختر گم‌شده. این فیلم، موفق‌ترین ساخته فینچر در گیشه است …

پس از چند سال دوری از سینما، فینچر در سال ۲۰۱۷، سریال شکارچی ذهن (Mindhunter‎) را ساخت. وی که یکی از تهیه‌کنندگان این مجموعه است، کارگردانی چندین قسمت از آن را انجام داده است.

فینچر در سال ۲۰۲۰، فیلم منک (Mank) را به عنوان یازدهمین فیلم خود کارگردانی کرد. منک نامزد ۱۰ جایزه اسکار به مانند جایزه بهترین فیلم سال شد. فینچر نیز برای کارگردانی این فیلم، سومین نامزدی اسکار و چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را به دست آورد.

دیوید فینچر قصد دارد تا فیلم قاتل (The Killer) را به عنوان فیلم بعدی خود بسازد. وی از بیش از ۱۰ سال قبل، قصد ساخت این فیلم را داشته است.

در زندگی شخصی خود، دیوید فینچر در سال ۱۹۹۰ با دنیا فیورنتینو (Donya Fiorentino) ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۴ صاحب اولین و تنها فرزند دختر خود شد، گرچه این دو در سال ۱۹۹۵ از یکدیگر جدا شدند.

فینچر در سال ۱۹۹۶ با سی‌آن شفین (Ceán Chaffin) ازدواج کرد و هم اکنون با وی است. مادر فینچر یک پرستار و پدرش نیز نویسنده و خبرنگار بود. پدر وی در سال ۲۰۰۳ و به علت سرطان، درگذشت.

فینچر در کنار همسر خود؛ سی‌آن شفین. شفین تهیه‌کننده تمام آثار فینچر بوده است …

فینچر به تعداد برداشت‌های بسیار زیادش معروف است. وی برای ساخت هر سکانس از فیلم، بارها و بارها آن سکانس را ضبط می‌کند. برای مثال، رونی مارا یکی از سکانس‌های فیلم دختری با خالکوبی اژدها را بیش از ۹۰ بار بازی کرد تا فینچر از آن سکانس راضی شود!

دیوید فینچر که به جزئیات علاقه زیادی دارد و بسیار سختگیر است، معتقد است این کار باعث می‌شود بازیگران بعد از بارها گفتن یک دیالوگ، در زمان برداشت اصلی، آن دیالوگ را به صورت طبیعی بیان کنند.

فینچر از کارگردانانی چون آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) فقید و مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)، به عنوان کارگردانان محبوب و الگوی خود نام برده است.

وی همچنین از فیلم‌هایی چون راننده تاکسی (Taxi Driver)، پنجره پشتی (Rear Window)، لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)، مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail) و آرواره‌ها (Jaws)، به عنوان فیلم‌های محبوب خود نام برده است.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.