امروز، فیلم Chaos Walking، اثر جدید دیزی ریدلی در آمریکا به اکران خواهد رسید؛ اکثر منتقدانی که موفق به دیدن فیلم شدهاند، ظاهراً آن را نپسندیدهاند. در ادامه نگاهی به نظر برخی از معتبرترین منتقدان دنیا حول این عنوان خواهیم انداخت.
«هرجومرج گام برمیدارد» یا «آشوب مدام» (Chaos Walking) اثری محصول ۲۰۲۱ آمریکا به کارگردانی داگ لیمان (Doug Liman) است. فیلمنامهی این اکشن علمی-تخیلی توسط پاتریک نس (Patrick Ness) و کریستوفر فورد (Christopher Ford) نوشته شده است؛ فیلم بر اساس کتاب The Knife of Never Letting Go منتشر شده در سال ۲۰۰۸ به قلم نس است که قسمت اول از مجموعهی سهگانه کتابی با عنوانی مشابه عنوان فیلم است.
این عنوان که مانند Raya and the Last Dragon، امروز، در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۱ «۱۵ اسفند» در سینماهای آمریکا به پخش خواهد رسید، در ابتدا قرار بود در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۹ (۱۰ اسفند ۹۷) به اکران دربیاید اما برای فیلمبرداری مجدد برخی صحنهها تأخیر خورد؛ پسازآن قرار شد تا فیلم در ۲۲ ژانویهی ۲۰۲۱ (۳ بهمن) به اکران برسد که به دلیل شیوع کوید-۱۹ تا همین ماه یعنی ماه مارس سال میلادی جاری مجدداً دچار تأخیر شد. لازم به ذکر است که فیلم برای اولین بار اکران سینمایی خود را در تاریخ ۲۴ فوریهی ۲۰۲۱ (۶ اسفند) در کرهی جنوبی تجربه کرد.
تهیهکنندگان فیلم را آلیسون وینتر (Alison Winter)، الی شرمور (Alli Shearmur) از مجموعه فیلمهای «عطش مبارزه» (The Hunger Games) و فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story)، داگ دیویدسون (Doug Davison) از فیلمهای «لبه فردا» (Edge of Tomorrow) و «ماتریکس» (The Matrix)، اروین استاف (Erwin Stoff) و جک رپکی (Jack Rapke) تشکیل میدهند. اریک فیگ (Erik Feig) از فیلمهای «استپ آپ: انقلاب» (Step Up Revolution) و «ناباردار» (Unpregnant)، جیسون کلاث (Jason Cloth) و ری انجلیک (Ray Angelic) از فیلمهای American Made و Ghost in the Shell نیز تهیهکنندگان اجرایی فیلم هستند.
بازیگران «آشوب مدام» را بتنی ان لیند (Bethany Anne Lind)، سینتیا اریوو (Cynthia Erivo)، دیزی ریدلی (Daisy Ridley)، دیوید اویلوو (David Oyelowo)، دیمین بیشیر (Demián Bichir)، هریسون آسترفیلد (Harrison Osterfield)، کرت ساتر (Kurt Sutter)، مدس میکلسن (Mads Mikkelsen)، مایلین دین-رابیک (Mylène Dinh-Robic)، نیک جوناس (Nick Jonas)، اولونیکه آدلیی (Oluniké Adeliyi)، اسکار جینادا (Óscar Jaenada)، ری مککینون (Ray McKinnon)، تارا نیکودمو (Tara Nicodemo) و تام هالند (Tom Holland) تشکیل میدهند.
در آیندهای نه چندان دور، تاد هیوت (با بازی تام هالند)، ویولا (با بازی دیزی ریدلی) را پیدا میکند؛ او دختر مرموزی است که سفینهاش بر روی زمین سقوط کرده. تمام زنها ناپدیدشدهاند و مردان تحت تأثیر “نویز” قرار گرفتهاند؛ “نویز” نیرویی است که باعث میشود افکار آنها به نمایش دربیاید. در این منطقهی خطرناک، جانِ ویولا درخطر است و تاد خودش را مقید به محافظت از او میداند اما این تمام ماجرا نیست و او باید نیروی درونیاش را کشف کند و همزمان پرده از راز تاریک این سیاره بردارد.
فیلم تاکنون از میان ۲۰ نقد، امتیاز ۴۰ را با ۶ نقد منفی، ۹ نقد متوسط و ۵ نقد مثبت در سایت متاکریتیک کسب کرده است. Chaos Walking با ۵۶ نقد در سایت راتن تومیتوز نیز امتیاز ۲۵ را بهدست آورده است.
«۶۷/۱۰۰ Austin Chronicle | منتقد: جاش کوپتسکی»
«آشوب مدام» اثری است جذاب ولی متأسفانه مشکل بزرگش تکراری بودنش است.
«۶۷/۱۰۰ Entertainment Weekly | منتقد: کریستین هولاب»
میکلسن قبلاً هم نقش شخصیتهای منفی را به تصویر کشیده است، شخصیتهایی نظیر هانیبال لکتر و له شیفر که بهمراتب نمادینتر و بهیادماندنیتر از شخصیت پرنتیس بودهاند اما باز هم او بهگونهای این شخصیت را در «آشوب مدام» به تصویر میکشد که [با تمام وجود] میتوانید خطر را [در حضور او، نه تنها حس بلکه] درک کنید.
«۵۰/۱۰۰ Los Angeles Times | منتقد: کوین کراست»
لیمان که در زمینهی احیای پروژههای مشکلدار و نجات آنها در مراحل پس از تولید شهرت دارد، فیلمی یک ساعت و ۴۸ دقیقهای ساخته است که دارای عناصر نسبتاً جذاب اکشن-دلهرهآور است. روند فیلم بهقدر کافی با سرعت جریان دارد تا حفرههای داستانی را کماهمیت جلوه بدهد اما این احساس را به وجود میآورد که انگار راهش را از رمان جدا کرده است.
«۵۰/۱۰۰ IGN | منتقد: تام جورگنسن»
«آشوب مدام» با اینکه میتوانست جذاب باشد اما هیچگاه از پتانسیلهایش استفاده نمیکند و انتظاراتی که با وجود تیم بازیگریاش از آن میرفت را برآورده نمیکند.
«۵۰/۱۰۰ Slant Magazine | منتقد: ویلیام ریپس»
فیلم در زیر ظاهر سرگرمکنندهاش، حجم عظیمی از تناقضات را داراست که باعث شکستش در راه دست پیدا کردن به پتانسیلهایش میشوند.
«۳۰/۱۰۰ Variety | منتقد: پیتر دبروژ»
فیلم همواره راه سادهتر را انتخاب میکند و بهجای آنکه به شخصیتهای دنیایش که شباهتهای زیادی به افراد حاضر در جوامع ما دارند بپردازد، بیش از اندازه تلاشش را برای ساختن آن خرج میکند.
«۳۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»
شخصیتها ملموس نیستند، آنطور که باید بر روی احساسات درون فیلم تمرکز نمیشود و اکشن فیلم هم کمتر از آنچه که وعده داده شده بود، ارائه میدهد.
منبع: Metacritic
نظرات