بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ کوئنتین تارانتینو

12 April 2021 - 19:00

کوئنتین تارانتینو، کارگردان، نویسنده و بازیگر آمریکایی است که فیلم‌هایی چون داستان عامه‌پسند و جنگوی زنجیرگسسته را ساخته و برنده ۲ اسکار نیز شده است.

کوئنتین جروم تارانتینو (Quentin Jerome Tarantino)، زاده ۲۷ مارس ۱۹۶۳ (۷ فروردین ۱۳۴۲) است. پدر وی یک بازیگر بود ولی قبل از به دنیا آمدن کوئنتین، خانواده خود را ترک کرد. اما همسر دوم مادرش که موزیسین بود، نقش مهمی در کارگردان شدن کوئنتین داشت و وی را تشویق می‌کرد که به سمت این حرفه برود.

تارانتینو که در ۱۴ سالگی اولین فیلم‌نامه خود را نوشته بود، در ۱۵ سالگی ترک تحصیل کرد و در یک سالن سینما مشغول به کار شد و به کلاس‌های بازیگری رفت. تارانتینو که علاقه بسیاری به سینما داشت، در دهه هشتاد در یک ویدئو کلوب مشغول به کار شد و در اواخر آن دهه، اولین فیلم‌نامه کامل خود را نوشت و شروع به ساخت آن کرد اما در اواسط کار، از ساخت آن پشیمان شد.

در اواخر دهه ۸۰ میلادی، تارانتینو سرانجام هزینه ساخت اولین فیلم سینمایی خود را بدست آورد و در سال ۱۹۹۲، فیلم نئو-نوآر خود با نام سگ‌های انباری (Reservoir Dogs) را ساخت. تارانتینو علاوه بر کارگردانی این فیلم موفق، فیلم‌نامه آن را نیز نوشته بود و خود نیز در آن بازی کرده بود.

موفقیت این فیلم باعث شد تا پیشنهاد ساخت چند فیلم مهم به مانند سرعت (Speed) و مردان سیاه‌پوش (Men in Black) به تارانتینو داده شود اما وی با رد آنها، شروع به نوشتن فیلم‌نامه فیلم داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction) کرد و این فیلم را در سال ۱۹۹۴ اکران کرد.

این فیلم که با فروش ۲۱۲ میلیون دلاری، تا سال‌ها موفق‌ترین فیلم تارانتینو در گیشه بود، نامزد ۷ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. تارانتینو نیز موفق شد برای اولین بار، برنده اسکار در رده بهترین فیلم‌نامه شود.

روایت غیرخطی این فیلم مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان به سینما قرار گرفت و تاثیر زیادی بر سینما گذاشت. بسیاری از منتقدین سینما معتقد هستند که سینما به قبل و بعد از فیلم داستان عامه‌پسند، تقسیم می‌شود.

تارانتینو در کنار تراولتا، کایتل و ال. جکسون در پشت صحنه فیلم داستان عامه‌پسند. این فیلم تاثیر بسیاری بر سینما گذاشت …

کوئنتین تارانتینو سپس در چند فیلم با رابرت رودریگز (Robert Rodriguez) همکاری کرد و در سال ۱۹۹۵، فیلم مشترکی نیز با وی ساخت. اما سومین ساخته تارانتینو، فیلم جکی براون (Jackie Brown) بود که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد که البته نتوانست به موفقیت فیلم قبلی وی دست یابد.

در ادامه، تارانتینو در چندین فیلم مختلف در نقش‌های کوتاه به بازی پرداخت تا آنکه تصمیم به ساخت فیلم حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) گرفت اما پس از چند ماه، ساخت آن فیلم را به تعویق انداخت تا بتواند فیلمی با نام بیل را بکش (Kill Bill) بسازد.

این فیلم در ابتدا قرار بود که یک نسخه باشد اما زمان ۴ ساعته آن باعث شد تا تارانتینو آن را در دو نسخه و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ منتشر کند. قسمت اول ۱۷۶ و قسمت دوم ۱۵۳ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

تارانتینو در کنار اوما تورمن در پشت صحنه فیلم بیل را بکش. تارانتینو پیشتر گفته بود که دوست دارد قسمت سوم این فیلم را نیز بسازد …

در سال ۲۰۰۵، تارانتینو قسمت پایانی فصل پنجم سریال سی‌اس‌آی (CSI: Crime Scene Investigation) را کارگردانی کرد که برای آن، نامزد جایزه امی نیز شد. وی در سال ۲۰۰۷ در یک فیلم دو بخشی، مجددا با رودریگز همکاری کرد و فیلم ضد مرگ (Death Proof) را از مجموعه گرایندهاوس (Grindhouse‎) کارگردانی کرد.

پس از چند سال تاخیر، کوئنتین تارانتینو سرانجام در سال ۲۰۰۹ فیلم حرامزاده‌های لعنتی را با بازی برد پیت (Brad Pitt) ساخت. این فیلم در گیشه به فروش ۳۱۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد و نامزد ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد. تارانتینو نیز پس از ۱۵ سال، مجددا نامزد دو بخش بهترین کارگردان و بهترین ‌فیلم‌نامه سال شد.

تارانتینو در سال ۲۰۱۲، فیلم جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained) را با بازی جیمی فاکس (Jamie Foxx)، کریستف والتس (Christoph Waltz) و لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) ساخت که این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال شد و تارانتینو نیز برای دومین بار، موفق به بردن جایزه بهترین فیلم‌نامه سال شد. این فیلم همچنین به فروش ۴۴۹ میلیون دلاری در گیشه دست یافت تا موفق‌ترین فیلم وی در گیشه باشد.

کوئنتین تارانتینو در فیلم جنگوی زنجیرگسسته. به جز فیلم بیل را بکش ۱، تارانتینو در تمام فیلم‌های خود بازی کرده است.

در سال ۲۰۱۴، تارانتینو تصمیم به ساخت فیلم هشت نفرت‌انگیز (The Hateful Eight) گرفت اما پس از لو رفتن فیلم‌نامه آن، برای مدتی از ساخت آن پشیمان شد. اما در نهایت و پس از تغییر فیلم‌نامه، ساخت این فیلم را از سر گرفت.

تارانتینو این فیلم را با بازی بازیگرانی چون ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson)، کرت راسل (Kurt Russell) و جنیفر جیسن لی (Jennifer Jason Leigh) ساخت و در سال ۲۰۱۵ آن را اکران کرد. این فیلم در گیشه به فروش ۱۵۲ میلیون دلاری دست یافت و نامزد ۳ جایزه اسکار نیز شد.

آخرین ساخته تارانتینو نیز در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد که فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) با بازی دی‌کاپریو و پیت بود. این فیلم علاوه بر فروش ۳۷۷ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و تارانتینو نیز برای سومین بار نامزد بهترین کارگردان و برای چهارمین بار، نامزد بهترین فیلم‌نامه شد.

کوئنتین تارانتینو در حال ساخت فیلم روزی روزگاری در هالیوود با بازی دی‌کاپریو و پیت. این فیلم، موفق‌ترین ساخته تارانتینو در اسکار است …

تارانتینو ۵۸ ساله، گفته است که قصد دارد تا قبل از ۶۰ سالگی، تنها ۱۰ فیلم ساخته و پس از آن، کارگردانی را کنار بگذارد. وی تاکنون ۹ فیلم ساخته است و هنوز مشخص نیست که آخرین فیلم وی، چه فیلمی خواهد بود.

در زندگی شخصی خود، کوئنتین تارانتینو با دنیلا پیک (Daniella Pick) در سال ۲۰۰۹ آشنا شد و در سال ۲۰۱۹ با وی ازدواج کرد. این دو در سال ۲۰۲۰ نیز صاحب اولین فرزند پسر خود شدند. کوئنتین دارای ۲ خواهر و ۱ برادر نیز است.

با چند بازیگر در اکثر فیلم‌هایش همکاری کرده است. ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson) با بازی در ۶ فیلم، بیش از هر شخصی با تارانتینو همکاری کرده است. مایکل مدسن (Michael Madsen) نیز در ۵ فیلم با تارانتینو همکاری کرده است. سالی منکه (Sally Menke) نیز تا پیش از درگذشتش، تدوین‌گر تمام فیلم‌های تارانتینو بود.

فیلم‌های تارانتینو دارای خشونت بسیار زیادی هستند و وی بارها به این خاطر مورد انتقاد قرار گرفته است. به خاطر استفاده از کلمات رکیک و استفاده از کلمه “کاکا سیاه” در فیلم‌هایش نیز چندین بار از وی انتقاد شده است. همچنین در فیلم‌های تارانتینو، ارجاعات بسیاری به فیلم‌های محبوبش وجود دارد.

اوما تورمن (Uma Thurman) در حین بازی در فیلم بیل را بکش، دچار مصدومیت شدید و مادام‌العمری از ناحیه گردن و زانو شد که پس از یک تصادف رانندگی برای وی پیش آمد. تیم بدلکاران این فیلم، قبل از بازی در این سکانس، به تورمن گفته بودند که انجام این سکانس خطرناک است اما تورمن به خاطر اصرار کوئنتین تارانتینو برای عدم استفاده از بدل، مجبور شد که خود در این سکانس بازی کند. تارانتینو ۱۵ سال بعد، از تورمن عذرخواهی کرد.

تارانتینو با کارگردانانی چون پل توماس اندرسن (Paul Thomas Anderson) و رابرت رودریگز، دوستی نزدیکی دارد. وی در چند فیلم رودریگز بازی کرده است و سابقه ساخت فیلم با همکاری وی را نیز دارد.

کوئنتین تارانتینو در کنار رابرت رودریگز.

در سال ۲۰۰۳ و در یک مصاحبه، به دفاع از رومن پولانسکی (Roman Polanski) و رابطه نامشروع وی پرداخت اما در سال ۲۰۱۸، علاوه بر عذرخواهی، اعلام کرد که از گفتن آن حرفش پشیمان است. همچین روایت شخصیت بروس لی (Bruce Lee) در فیلم روزی روزگاری در هالیوود نیز با انتقادات زیادی همراه شد هرچند تارانتینو خود معتقد بود که تنها به بیان واقعیت درباره وی پرداخته است.

از فیلم‌های زیادی به عنوان فیلم‌های محبوب خود نام برده است که از جمله آنها می‌توان به ریو براوو (Rio Bravo)، راننده تاکسی (Blow Out) و خوب، بد، زشت (Il buono, il brutto, il cattivo) اشاره کرد. وی همچنین به پیشتازان فضا (Star Trek) نیز علاقه زیادی دارد و قصد داشت یک فیلم در دنیای پیشتازان فضا بسازد.

وی از کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)، برایان دی پالما (Brian De Palma) و سرجو لئونه (Sergio Leone) به عنوان کارگردانان مورد علاقه خود نام برده است. کوئنتین تارانتینو جزو علاقه‌مندان بازی ویدئویی نیمه‌عمر (Half-life) نیز می‌باشد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.