بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ کیت بلانشت

1 May 2021 - 19:00

کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی است که در فیلم‌هایی چون ثور، مورد عجیب بنجامین باتن و مجموعه ارباب حلقه‌ها بازی کرده و تاکنون برنده ۲ جایزه اسکار شده است.

کاترین الیز بلانشت (Catherine Elise Blanchett) که با نام هنری کیت بلانشت مطرح شده است، در ۱۴ مه ۱۹۶۹ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۸) در استرالیا به دنیا آمد.

کاترین که در جوانی به هنر علاقه‌مند شده بود، در دانشگاه به تحصیل در رشته هنرهای زیبا پرداخت. در حین تحصیل، کاترین برای یک سفر به مصر رفت و پس از بازی در یک فیلم در این کشور، به استرالیا برگشت و در حالی که در چند تئاتر بازی کرده بود، موفق به گرفتن مدرک دانشگاهی خود شد.

کاترین که پس از پایان تحصیل، بیشتر مشغول بازی در تئاتر بود، در سال ۱۹۹۷ در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد و خیلی زود و با بازی در فیلم الیزابت (Elizabeth) در سال ۱۹۹۸، هنر خود را به نمایش گذاشت و توانست نامزد جایزه اسکار شده و جایزه گلدن گلوب را نیز کسب کند.

کیت بلانشت و جوزف فاینز در فیلم الیزابت. بلانشت با بازی در این فیلم، به شهرت رسید …

بلانشت در سال ۱۹۹۹ در فیلم آقای ریپلی بااستعداد (The Talented Mr. Ripley) بازی کرد که در گیشه به فروش ۱۲۸ میلیون دلاری دست یافت. وی در سال ۲۰۰۱ در ابتدا در فیلم راهزنان (Bandits) بازی کرد تا دومین نامزدی گلدن گلوب خود را به دست آورد.

بلانشت در ادامه آن سال و در یکی از مهم‌ترین نقش‌های خود، به بازی در مجموعه فوق‌العاده موفق ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) با نام یاران حلقه (The Fellowship of the Ring) پرداخت که این فیلم علاوه بر فروش ۸۹۱ میلیون دلاری (دومین فیلم پر فروش سال)، نامزد ۱۴ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال نیز شد.

دو برج (The Two Towers) دومین قسمت این مجموعه بود که در سال ۲۰۰۲ اکران شد و با فروش ۹۱۹ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال شد و با کسب ۶ نامزدی اسکار، عملکرد موفقی داشت.

اما اوج کار این مجموعه قسمت سوم آن بود که با نام بازگشت پادشاه (The Return of the King) و در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و در گیشه به فروش ۱٫۱۲۰ میلیارد دلاری دست یافت تا مجددا پرفروش‌ترین فیلم سال باشد. این فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و توانست هر ۱۱ جایزه را برنده شود!

کیت بلانشت در فیلم بازگشت پادشاه. این فیلم موفق‌ترین فیلم بلانشت در گیشه است …

بلانشت در سال ۲۰۰۳، در فیلم ورونیکا گرن (Veronica Guerin) نیز بازی کرد که گرچه در گیشه موفق نبود اما سومین نامزدی گلدن گلوب را برای وی به ارمغان آورد.

کیت بلانشت که خیلی زود به یکی از بازیگران بزرگ تبدیل شده بود، در سال ۲۰۰۴ در ابتدا در فیلم زندگی در آب با استیو زیسو (The Life Aquatic with Steve Zissou) بازی کرد.

هوانورد (The Aviator) دیگر فیلم بلانشت در این سال بود. این فیلم علاوه بر فروش ۲۰۸ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۱۱ اسکار شد و بلانشت را نیز به اولین جایزه اسکار خود رساند. بلانشت برای این فیلم، چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز کسب کرد.

کیت بلانشت در کنار لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم هوانورد. هر دو بازیگر برای این فیلم نامزد اسکار شدند …

پس از یک سال دوری از سینما، بلانشت با دو فیلم موفق به سینما بازگشت. دو فیلم بابل (Babel) که در گیشه ۱۳۲ میلیون دلار فروش داشت و فیلم یادداشت‌هایی بر یک رسوایی (Notes on a Scandal) که باعث شد تا وی سومین نامزدی اسکار و پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کند.

کیت بلانشت در سال ۲۰۰۷ نیز در دو فیلم موفق دیگر بازی کرد. وی در ابتدا در قسمت دوم فیلم الیزابت بازی کرد و سپس به بازی در فیلم من آنجا نیستم (I’m Not There) پرداخت. بلانشت برای هر دو فیلم نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد و توانست جایزه گلدن گلوب را برای فیلم من آنجا نیستم، کسب کند.

کیت بلانشت که در اوج دوران کاری خود به سر می‌برد، در سال ۲۰۰۸ نیز در دو فیلم موفق دیگر به هنرنمایی پرداخت. در ابتدا فیلم ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) از وی اکران شد که در گیشه موفق به فروش ۷۸۶ میلیون دلاری شد تا دومین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

در ادامه نیز فیلم مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) با بازی بلانشت اکران شد که در گیشه به فروش ۳۲۹ میلیون دلاری دست یافت و نامزد ۱۴ اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد.

کیت بلانشت در کنار برد پیت در فیلم مورد عجیب بنجامین باتن.

بلانشت در سال بعد به استراحت پرداخت و در سال ۲۰۱۰ با بازی در فیلم رابین هود (Robin Hood) به سینما بازگشت که در گیشه به فروش موفق ۳۲۲ میلیون دلاری دست یافت.

در سال ۲۰۱۱، کیت بلانشت در فیلم هانا (Hanna) بازی کرد و در سال ۲۰۱۲، مجددا به دنیای ارباب حلقه‌ها بازگشت و این بار در قسمت اول مجموعه هابیت (The Hobbit) با نام یک سفر غیرمنتظره (An Unexpected Journey) بازی کرد که در گیشه بسیار موفق بود و ۱٫۰۱۷ میلیارد دلار فروش داشت.

بلانشت در سال ۲۰۱۳ در ابتدا در فیلم جاسمین غمگین (Blue Jasmine) بازی کرد که در گیشه ۱۰۲ میلیون دلار فروش داشت و بلانشت را پس از شش سال، نامزد دو جایزه اسکار و گلدن گلوب کرد. بلانشت در نهایت برای دومین بار برنده اسکار و برای سومین بار، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

کیت بلانشت در کنار وودی آلن؛ کارگردان فیلم جاسمین غمگین در پشت صحنه این فیلم.

در ادامه نیز قسمت دوم هابیت با نام برهوت اسماگ (The Desolation of Smaug) اکران شد که با فروش ۹۶۰ میلیون دلاری، مجددا عملکرد موفقی در گیشه داشت.

بلانشت در سال ۲۰۱۴ نیز در سه فیلم موفق دیگر بازی کرد. ابتدا فیلم مردان آثار یادبود (The Monuments Men) که در گیشه به فروش ۱۵۸ میلیون دلاری دست یافت.

سپس قسمت سوم هابیت با نام نبرد پنج سپاه (The Battle of the Five Armies) که با فروش ۹۴۳ میلیون دلاری، دومین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. بلانشت همچنین به صداپیشگی در انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۲ (How to Train Your Dragon) پرداخت که این انیمیشن نیز با فروش ۶۱۴ میلیون دلاری، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بود.

کیت بلانشت در سال ۲۰۱۵ در ابتدا در لایو اکشن سیندرلا (Cinderella) بازی کرد که در گیشه به فروش ۵۳۴ میلیون دلاری دست یافت. وی سپس نیز به بازی در فیلم کارول (Carol) پرداخت تا هفتمین نامزدی اسکار و نهمین نامزدی گلدن گلوب خود را به دست آورد.

کیت بلانشت در کنار رونی مارا در فیلم کارول. این فیلم گرچه در گیشه عملکرد چندان موفقی نداشت اما باعث نامزدی اسکار هر دو بازیگر شد …

در سال ۲۰۱۷، فیلم ثور: راگناروک (Thor: Ragnarok) از بلانشت اکران شد که با فروش ۸۵۰ میلیون دلاری، عملکرد کاملا موفقی در گیشه داشت. بلانشت در سال ۲۰۱۸ در اسپین‌آف مجموعه یاران اوشن با نام هشت یار اوشن (Ocean’s 8) بازی کرد که در گیشه فروش ۲۹۷ میلیون دلاری را تجربه کرد.

کیت بلانشت در سال ۲۰۱۸ در قسمت سوم انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم به صداپیشگی پرداخت که در گیشه ۵۲۲ میلیون دلار فروش داشت. سپس نیز وی در فیلم کجا رفتی برنادت (Where’d You Go, Bernadette) به ایفای نقش پرداخت تا دهمین نامزدی گلدن گلوب خود را به دست آورد.

از سال ۲۰۲۰ تاکنون، بلانشت به بازی در سریال‌های تلویزیونی روی آورده است و علاوه بر بازی به عنوان بازیگر مهمان در چند سریال، در سریال خانم آمریکا (Mrs. America‎) نیز حضور داشته که برای این سریال، برای یازدهمین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

کیت بلانشت در کنار سارا پلسون در سریال خانم آمریکا. این دو در ۲ فیلم یازده یار اوشن و کارول نیز همبازی بودند …

بالا رو نگاه نکن (Don’t Look Up) و سرزمین‌های مرزی (Borderlands)، مهم‌ترین فیلم‌های آینده کیت بلانشت هستند که به زودی منتشر خواهند شد.

در زندگی شخصی خود، کیت بلانشت در سال ۱۹۹۶ با اندرو آپتون (Andrew Upton) که فیلم‌نامه و نمایش‌نامه نویس است، آشنا شد و در سال ۱۹۹۷ با وی ازدواج کرد. این دو صاحب ۳ پسر و ۱ دختر هستند که اولین فرزند آنها در سال ۲۰۰۱ به دنیا آمد و دخترشان را نیز در سال ۲۰۱۵، به فرزند خواندگی گرفتند.

کاترین بلانشت دارای ۱ برادر بزرگ‌تر و ۱ خواهر کوچک‌تر است. وقتی کیت ۱۰ ساله بود، پدرش به علت سکته قبلی درگذشت و مادر وی، به تنهایی سه فرزند خود را بزرگ کرد.

کیت بلانشت تاکنون در ۹ فیلم، با هوگو ویوینگ (Hugo Weaving) همبازی بوده است. وی همچنین در ۶ فیلم به کارگردانی پیتر جکسون (Peter Jackson) بازی کرده است که همگی مربوط به دنیای ارباب حلقه‌ها هستند.

بلانشت یکی از تنها سه بازیگر تاریخ است که برای بازی در نقش شخصیتی از جنس مخالف، نامزد اسکار می‌شود. بلانشت در فیلم من آنجا نیستم، در نقش باب دیلن (Bob Dylan) به ایفای نقش پرداخته بود.

کیت بلانشت در فیلم من آنجا نیستم، در نقش باب دیلن؛ یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان مرد تاریخ، بازی کرده بود …

وی همچنین اولین بازیگر تاریخ بود که برای بازی در نقش بازیگری که خود قبلا برنده اسکار شده بود، برنده جایزه اسکار شد. بلانشت در فیلم هوانورد، در نقش کاترین هپبورن (Katharine Hepburn) بازی کرده بود.

به علاوه وی تنها بازیگر زن تاریخ است که برای بازی در یک نقش در دو فیلم مختلف، دو بار نامزد اسکار می‌شود. وی همچنین تنها استرالیایی تاریخ است که برنده دو اسکار شده است.

بلانشت دارای رکورد بیشترین تعداد کسب جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم جاسمین غمگین است. وی برنده ۴۲ جایزه مختلف برای بازی در این فیلم شد. هلن میرن (Helen Mirren) با ۴۰ برد، در رده دوم است.

به ژانر وحشت علاقه زیادی دارد. دو فیلم ترسناک پنجه سرخ (The Scarlet Claw) و پیشنهادهای سوخته (Burnt Offerings)، از فیلم‌های محبوب وی می‌باشند. جودی دیویس (Judy Davis) و جفری راش (Geoffrey Rush) نیز از بازیگران محبوب وی هستند.

کیت بلانشت با هموطن خود؛ نیکول کیدمن (Nicole Kidman)، دوستی نزدیکی دارد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.