بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ بری لارسون

21 April 2021 - 19:00

بری لارسون بازیگر و خواننده آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون انتقام جویان، کاپیتان مارول و کونگ: جزیره جمجمه بازی کرده است و تاکنون ۱ بار برنده اسکار شده است.

بریان سیدونی دزونیه (Brianne Sidonie Desaulniers) که با نام هنری بری لارسون (Brie Larson) شناخته می‌شود، در ۱ اکتبر ۱۹۸۹ (۹ مهر ۱۳۶۸) در آمریکا به دنیا آمد. پدر وی فرانسوی بود و بری در کودکی تنها به زبان فرانسوی صحبت می‌کرد.

بری از دوران کودکی به سینما علاقه داشت و از ۶ سالگی تصمیم گرفت که بازیگر شود. وی در دوران نوجوانی و با کمک پسر و دختر عموهای خود، فیلم‌های آماتور نیز می‌ساخت.

بری که پس از طلاق پدر و مادرش، به همراه مادر خود بزرگ شده بود، به علت سخت بودن تلفظ نام خانوادگی فرانسوی خود، تصمیم به تغییر آن به لارسون گرفت. لارسون نام مادر مادربزرگ وی بود.

لارسون در سال ۱۹۹۸ و در ۹ سالگی، بازیگری را با بازی در چند سریال آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ در اولین فیلم سینمایی خود نیز بازی کرد. اولین فیلم مهم لارسون در سال ۲۰۰۴ اکران شد که فیلم رفتن از ۱۳ به ۳۰ ( movie’s name : 13 Going on 30 ) بود که وی نقش کوتاهی در آن داشت و این فیلم توانست در گیشه به فروش ۹۷ میلیون دلاری دست یابد.

لارسون که از ۱۱ سالگی به خوانندگی علاقه‌مند شده بود، پس از آموختن گیتار و نوشتن چند ترانه، در ۱۶ سالگی اولین آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد که البته به موفقیت خاصی نیز دست پیدا نکرد.

در ادامه لارسون در چند فیلم دیگر نقش‌های کوتاهی را تجربه کرد که مهم‌ترین آنها فیلم اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World) بود که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. لارسون در سال ۲۰۱۲ اولین فیلم خود با نام دست (The Arm) را نیز کارگردانی کرد که جایزه ویژه فستیوال فیلم ساندنس را کسب کرد.

بری لارسون در فیلم اسکات پیلگریم در برابر دنیا.

در آن سال، وی به بازی در فیلم خیابان جامپ شماره ۲۱ (۲۱ Jump Street) نیز پرداخت که این فیلم با فروش ۲۰۲ میلیون دلاری خود، در آن زمان تبدیل به موفق‌ترین فیلم لارسون در گیشه شد.

پس از بازی در چند نقش کوتاه دیگر، لارسون سرانجام در سال ۲۰۱۳ و در فیلم مستقل بخش کوتاه‌مدت شماره ۱۲ (Short Term 12) برای اولین بار در نقش اول بازی کرد.

اما در نهایت در سال ۲۰۱۵ بود که لارسون با هنرنمایی خود در فیلم اتاق (Room) توانست هنر خود را نشان دهد و علاوه بر کسب شهرت جهانی، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نیز شود.

بری لارسون در کنار جوآن آلن در فیلم اتاق. لارسون برای بازی در این فیلم، برنده اکثر جوایز بازیگری ممکن شد …

لارسون در سال ۲۰۱۷، در فیلم کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) بازی کرد که این فیلم در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و به فروش ۵۶۱ میلیون دلاری دست یافت.

بهترین سال کاری لارسون، سال ۲۰۱۹ بود که وی بعد از رقابت با چند بازیگر مطرح دیگر، به عنوان بازیگر نقش کاپیتان مارول (Captain Marvel) انتخاب شد و فیلمی ابرقهرمانی با همین نام در آن سال از وی اکران شد. این فیلم در گیشه عملکرد فوق العاده‌ای داشت و توانست به فروش ۱٫۱۲۹ میلیارد دلاری دست یابد.

در ادامه آن سال اما، لارسون بار دیگر در نقش کاپیتال مارول و این بار در قسمت پایانی مجموعه انتقام جویان (Avengers) با نام پایان بازی (Endgame) به ایفای نقش پرداخت که این فیلم با فروش ۲٫۷۹۷ میلیارد دلاری، برای مدتی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نیز شده بود.

از راست به چپ: کریس ایوانز، کریس همسورث، دان چیدل، اسکارلت جوهانسون و بری لارسون در دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما؛ پایان بازی.

بری لارسون باید به زودی در قسمت دوم فیلم کاپیتان مارول بازی کند. وی همچنین به زودی در سریال درس‌های شیمی (Lessons in Chemistry) بازی خواهد کرد که اپل این سریال را خواهد ساخت.

در زندگی شخصی خود، لارسون در سال ۲۰۱۳ با الکس گرینوالد (Alex Greenwald) آشنا شد و در سال ۲۰۱۶ با وی نامزد شد. اما این دو در سال ۲۰۱۹ و پیش از ازدواج، از یکدیگر جدا شدند. لارسون یک خواهر کوچک‌تر از خود دارد.

نحوه اهدای جایزه اسکار وی در سال ۲۰۱۷، سوژه رسانه‌ها شده بود. لارسون که حامی حقوق زنان است، جایزه بهترین بازیگر مرد را به کیسی افلک (Casey Affleck) اهدا کرد که در آن زمان درگیر پرونده رسوایی اخلاقی خود بود. لارسون که از کسب این جایزه توسط افلک ناراضی بود، پس از دادن این جایزه، بدون تشویق افلک و با چهره‌ای ناراحت، بر روی استیج ماند.

بری لارسون تاکنون در ۴ فیلم، همبازی ساموئل ال.جکسون (Samuel L Jackson) بوده است. لارسون که بسیار خجالتی است، دارای بیماری آسم نیز می‌باشد.

بری لارسون در کنار ال.جکسون در فیلم کاپیتان مارول.

لارسون که یک گیمر است، علاقه بسیار زیادی به مجموعه بازی‌های برادران سوپر ماریو (Super Mario Bros) دارد. وی همچنین از هواداران سری بازی‌های متروید (Metroid) است و گفته است علاقه دارد تا در یک فیلم و در نقش شخصیت اول این بازی، به ایفای نقش بپردازد. لارسون به مجموعه جنگ ستارگان (Star Wars) نیز علاقه زیادی دارد.

لارسون با بازیگرانی چون جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)، اما استون (Emma Stone)، شیلین وودلی (Shailene Woodley) و ایمی شومر (Amy Schumer)، دوستی نزدیکی دارد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.