افت ۳۰ میلیارد دلاری گیشه در ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹

31 December 2020 - 14:47

طبق گزارش‌ها گیشه‌ی سال ۲۰۲۰ افتی ۳۰ میلیارد دلاری نبست به سال ۲۰۱۹ را تجربه کرده است. سال گذشته تعداد زیادی فیلم به اکران رسید که در میان آن‌ها نه اثر بلاک به استری فروشی بالای یک میلیارد دلار را کسب کردند. در مقام مقایسه اما سال ۲۰۲۰ با وجود آنکه در آن چندین فیلم مورد انتظار (که البته همه‌ی آن‌ها قبل از شیوع ویروس و تعطیلی سراسری در اواسط مارس به اکران رسیدند) عملکرد تجاری بسیار خوبی را از خود نشان دادند، سال بسیار کوچک‌تری برای صنعت سرگرمی بود. در ادامه‌ی خبر با سینما فارس همراه باشید.

پس از تعطیلی سینماها در بهار، تلاش‌هایی برای تشویق سینماداران و کمپانی‌ها برای بازگشایی سالن‌ها و اکران فیلم‌ها در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر صورت گرفت که از آن‌ها می‌توان به اکران فیلم Tenet اشاره کرد. با این حال اکران متأخرترین فیلم کریستوفر نولان (Christopher Nolan) وقتی در گیشه‌ی خانگی تنها مبلغ ۵۷/۹ میلیون دلار کسب کرد موج دیگری از تأخیرها را به همراه آورد. فیلم‌های مورد انتظاری نظیر No Time to Die و Black Widow که برای اکران در فصل پاییز در نظر گرفته بودند به سال ۲۰۲۱ موکول شدند. تعجبی هم ندارد که گیشه با زیان‌های بسیاری روبه‌رو و وضعیتش بسیار بدتر از ۲۰۱۹ بود.

به گزارش The Wrap باکس آفیس جهانی نسبت به ۲۰۱۹ ۳۰ میلیارد دلار سقوط داشته است. باکس آفیس خانگی نیز امسال با ۲/۰۶ میلیارد افتی ۸۱ درصدی نسبت به سال پیش داشته است.

با توجه به شرایط، مشاهده‌ی این ارقام تعجبی هم ندارد گرچه هنوز مشخص نیست وضعیت فیلم‌ها و سینماها در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود. تمام مشاغل به دلیل همه‌گیری کرونا آسیب دیدند اما آسیب وارده به سالن‌های سینما در میان بدترین آن‌ها قرار دارد؛ تام درآمد این سالن‌ها وابسته به گروه بزرگی از مردم بود که برای تماشای یک فیلم جدید پا به درون آن‌ها می‌گذاشتند، اتفاقی که در سال ۲۰۲۰ با توجه به قانون ماندن در خانه و قرنطینه‌ی سراسری رخ نداد. سالن‌ها بسته ماندند، مردم از حضور در اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجتناب کردند و فیلم بزرگی نیز وجود نداشت. همین دلایل هم بود که باعث شد کارگردانانی مانند نولان و جیمز کامرون (James Cameron) از کنگره درخواست کمک‌های مالی برای آرامش خاطر سینماداران کنند. همین درخواست‌ها موجب شد تا سینماها کمکی ۱۵ میلیارد دلاری دریافت کنند و تماشای غیرقانونی فیلم‌ها در دسته‌ی جرائمی با مجازات‌های سنگین قرار بگیرند. لازم به ذکر است که سینماهای شرکت AMC، بزرگ‌ترین شرکت سالن‌های زنجیره‌ای سینما قادر به دریافت این مبلغ نخواهد بود.

در بهترین شرایط ممکن، گیشه‌ها در سال ۲۰۲۱ به لطف واکسن کوید-۱۹ و لیست بلندبالای آثاری که دچار تأخیر شدند به حالت عادی خود بازمی‌گردند. اکران فیلم Wonder Woman 1984 در اوایل این هفته خبر خوبی رأی سینماداران بود زیرا باعث افزایش ارزش سهامشان شد اما هنوز راه درازی در پیش است. پزشکان متخصص می‌گویند که تا یک سال پس از واکسن، سال‌ها برای عموم امن نخواهند بود و تصمیم کمپانی Warner Bros برای اکران و پخش فیلم‌ها در سینماها و HBO Max نشان می‌دهد که استودیوها هنوز متقاعد نشده‌اند که مخاطبان با تمام قوا در ۲۰۲۱ باز خواهند گشت. حتی Marvel نیز مشغول بررسی حالتی است که فیلم‌هایش را بر روی Disney+ به پخش برساند. دیدن اتفاقی که سال آینده رخ خواهد داد می‌تواند جالب باشد و امیدواریم که سینماها به‌زودی زود مجدداً بازگشایی شوند.

منبع: Screen Rant

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.