بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ تام کروز

14 April 2021 - 19:00

تام کروز، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون جنگ دنیاها، آخرین سامورایی و مجموعه مأموریت غیرممکن بازی کرده و نامزد ۳ جایزه اسکار نیز شده است.

توماس کروز ماپوتر چهارم (Thomas Cruise Mapother IV) که با نام تام کروز معروف شده است، در ۳ ژوئیه ۱۹۶۲ (۱۲ تیر ۱۳۴۱) و در خانواده‌ای مذهبی، چشم به جهان گشود. پدر توماس، وی و سه خواهرش را کتک می‌زد تا آنکه مادر آنها در حالی که تام ۱۱ سال داشت، از وی جدا شد.

توماس در طی ۱۴ سال تحصیل، در ۱۵ مدرسه مختلف حضور پیدا کرد و در ابتدا قصد داشت که به یک کشیش تبدیل شود اما در نهایت به بازیگری علاقه‌مند شد. وی در دوران تحصیل، در چند تئاتر در مدرسه بازی کرده بود.

توماس در ۱۸ سالگی به نیویورک و سپس لس آنجلس رفت تا بازیگر شود و یک سال بعد و در سال ۱۹۸۱، در اولین فیلم خود بازی کرد. تام کروز در سال ۱۹۸۳ و با بازی در فیلم تجارت پرمخاطره (Risky Business) توانایی خود را نشان داد و برای اولین بار، نامزد گلدن گلوب نیز شد.

اما در سال ۱۹۸۶ و با بازی در فیلم تاپ گان (Top Gun) بود که کروز به شهرت جهانی رسید. این فیلم در گیشه به فروش ۳۵۶ میلیون دلاری دست یافت تا وی اولین تجربه موفق خود در گیشه را بدست آورده باشد.

تام کروز در کنار وال کیلمر در فیلم تاپ گان.

کروز در سال ۱۹۸۸، به بازی در فیلم موفق مرد بارانی (Rain Man) پرداخت که این فیلم علاوه بر فروش ۴۱۲ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۸ جایزه اسکار شد و در نهایت نیز جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کرد.

تام کروز جوان که به چهره‌ای محبوب تبدیل شده بود، در سال ۱۹۸۹ در فیلم متولد چهارم ژوئیه (Born on the Fourth of July) بازی کرد تا اولین نامزدی اسکار خود را نیز کسب کرده باشد. کروز برای بازی در این فیلم، برای اولین بار، برنده گلدن گلوب نیز شد.

کروز در سال ۱۹۹۰، در فیلم روزهای تندر (Days of Thunder) و در سال ۱۹۹۲ در فیلم دور و دورتر (Far and Away)، به بازی در کنار همسر آن زمان خود؛ نیکول کیدمن (Nicole Kidman) پرداخت. این دو فیلم به ترتیب ۱۵۷ و ۵۸ میلیون دلار فروش داشتند.

کروز در کنار نیکول کیدمن در فیلم روزهای تندر. این دو در ۳ فیلم، همبازی یکدیگر بوده‌اند …

کروز در سال ۱۹۹۲ در فیلم چند آدم خوب (A Few Good Men) نیز بازی کرد که ۲۳۶ میلیون دلار در گیشه فروش داشت و کروز را به سومین نامزدی گلدن گلوب خود رساند. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شد.

در سال ۱۹۹۳، کروز در فیلم شرکت (The Firm) بازی کرد که ۲۷۰ میلیون دلار فروش داشت و در سال ۱۹۹۴ در فیلم مصاحبه با خون‌آشام (Interview with the Vampire) همبازی برد پیت (Brad Pitt) شد که این فیلم نیز به فروش ۲۲۳ میلیون دلاری دست یافت.

تام کروز در کنار برد پیت در فیلم مصاحبه با خون‌آشام.

کروز در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار در نقش ایتن هانت و در بازسازی سریال ماموریت غیرممکن (Mission: Impossible) بازی کرد که فروش ۴۵۷ میلیون دلاری این فیلم، راه را برای ساخت نسخه‌های بعدی آن، هموار کرد.

دیگر فیلم کروز در آن سال، فیلم جری مگوایر (Jerry Maguire) بود که علاوه بر موفقیت در گیشه، کروز را برای دومین بار نامزد اسکار کرد. کروز برای این فیلم، دومین جایزه گلدن گلوب خود را نیز کسب کرد.

تام کروز در سال ۱۹۹۹ در فیلم چشمان کاملاً بسته (Eyes Wide Shut) مجددا همبازی کیدمن شد و در یکی از معدود نقش‌های مکمل خود، در فیلم ماگنولیا (Magnolia) بازی کرد. کروز برای هنرنمایی در این فیلم، برای سومین بار نامزد اسکار شد و سومین گلدن گلوب خود را نیز به دست آورد.

در سال ۲۰۰۰، کروز برای دومین بار در مجموعه ماموریت غیرممکن بازی کرد که این فیلم با فروش ۵۴۹ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۰ لقب گرفت. تام کروز در سال بعد نیز در فیلم آسمان وانیلی (Vanilla Sky) بازی کرد که ۲۰۲ میلیون دلار فروش داشت.

تام کروز در کنار پنه‌لوپه کروز در فیلم آسمان وانیلی.

کروز در سال ۲۰۰۲، در فیلم گزارش اقلیت (Minority Report) به ایفای نقش پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۳۵۸ میلیون دلاری دست یافت. وی در سال بعد نیز در فیلم آخرین سامورایی (The Last Samurai) بازی کرد تا ششمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرده باشد. این فیلم در گیشه به فروش ۴۵۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در دو سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، کروز در دو فیلم وثیقه (Collateral) و جنگ دنیاها (War of the Worlds) بازی کرد که وثیقه به فروش ۲۱۷ میلیون دلاری دست یافت و جنگ دنیاها نیز با فروش ۶۰۶ میلیون دلاری، چهارمین فیلم موفق وی در گیشه شد.

کروز در سال ۲۰۰۶ در قسمت سوم مجموعه ماموریت غیرممکن بازی کرد که در گیشه به فروش ۳۹۹ میلیون دلاری دست یافت. در سال ۲۰۰۷، تام کروز در فیلم شیرها برای بره‌ها (Lions for Lambs) بازی کرد. از سال ۱۹۹۲ تاکنون (۲۰۲۱)، این فیلم تنها فیلمی است که تام کروز را به عنوان نقش اول در اختیار دارد اما فروشی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار را تجربه می‌کند.

تام کروز در کنار مریل استریپ در فیلم شیرها برای بره‌ها. این فیلم، یکی از معدود فیلم‌های کارنامه کروز است که در گیشه موفق نبوده است …

در سال ۲۰۰۸، کروز در فیلم تندر استوایی (Tropic Thunder) بازی کرد تا برای هفتمین بار، نامزد گلدن گلوب شود. والکیری (Valkyrie) دیگر فیلم وی در این سال بود که به فروش ۲۰۳ میلیون دلاری دست پیدا کرده بود. شوالیه و روز (Knight and Day) نیز در سال ۲۰۱۰ از کروز اکران شد که به فروش ۲۵۸ میلیون دلاری دست یافت.

چهارمین قسمت ماموریت غیرممکن در سال ۲۰۱۱ اکران شد که به فروش ۶۹۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا دومین فیلم موفق کروز در گیشه باشد. کروز در سال ۲۰۱۲ در فیلم جک ریچر (Jack Reacher) بازی کرد که ۲۱۷ میلیون دلار فروش داشت و در سال ۲۰۱۳ نیز فیلم فراموشی (Oblivion) از وی منتشر شد که به فروش ۲۸۷ میلیون دلاری دست یافت.

تام کروز در سال ۲۰۱۴ در لبهٔ فردا (Edge of Tomorrow) به ایفای نقش پرداخت که ۳۶۷ میلیون دلار فروش داشت و در سال ۲۰۱۵ نیز قسمت پنجم ماموریت غیرممکن منتشر شد که با فروش ۶۸۸ میلیون دلاری، سومین فیلم برتر کروز در گیشه است. کروز در سال ۲۰۱۶ در قسمت دوم جک ریچر نیز بازی کرد که به فروش ۱۵۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

تام کروز در کنار امیلی بلانت در فیلم لبه فردا.

کروز در سال ۲۰۱۷ در دو فیلم به عنوان نقش اول بازی کرد. ابتدا فیلم مومیایی (The Mummy) از وی اکران شد که فروش ۴۰۹ میلیون دلاری را تجربه کرد و سپس فیلم ساخت آمریکا (American Made) که ۱۳۵ میلیون دلار فروش داشت.

قسمت ششم مجموعه ماموریت غیرممکن، آخرین فیلمی است که از تام کروز منتشر شده است و با فروش ۷۸۷ میلیون دلاری، موفق‌ترین فیلم وی در گیشه نیز می‌باشد.

قسمت‌های هفتم و هشتم این مجموعه و قسمت دوم فیلم تاپ گان، فیلم‌های جدید کروز می‌باشند که وی در آنها بازی کرده است و در طی ۲ سال آینده، این ۳ فیلم نیز از وی منتشر خواهند شد.

در زندگی شخصی خود، تام کروز تاکنون ۳ بار ازدواج کرده است. وی در ابتدا در سال ۱۹۸۷ با میمی راجرز (Mimi Rogers) ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۰ از وی جدا شد. کروز در همان سال با نیکول کیدمن ازدواج کرد. این دو در سال‌های ۹۲ و ۹۵، حضانت دو کودک را بر عهده گرفتند و در سال ۲۰۰۱، از یکدیگر جدا شدند.

کروز در سال ۲۰۰۵ با کیتی هولمز (Katie Holmes) آشنا شد و در سال ۲۰۰۶، صاحب اولین و تنها فرزند خود شد. این دو در همان سال با یکدیگر ازدواج کردند تا آنکه هولمز در سال ۲۰۱۲، درخواست طلاق داد و این دو چند ماه بعد، از یکدیگر جدا شدند.

تام کروز در کنار همسر سابق خود؛ کیتی هولمز.

کروز با کلیسای ساینتولوژی (Church of Scientology) رابطه بسیار نزدیکی دارد و بسیاری از تصمیمات زندگی خود را براساس عقاید ساینتولوژی می‌گیرد. دو فرزندخوانده وی از کودکی عضو این کلیسا بوده‌اند و کروز دختر تنی خود را نیز وارد این کلیسا کرده بود تا آنکه هولمز برای حفاظت از دخترش، درخواست طلاق داد. گفته می‌شود کروز هیچگونه ارتباطی با دخترش ندارد.

پدر کروز در سال ۱۹۸۴ و بر اثر سرطان درگذشت. مادرش نیز در سال ۲۰۱۷ و به علت کهولت سن، از دنیا رفت. ویلیام ماپوتر (William Mapother)، پسر عموی تام کروز است و این دو در چند فیلم نیز با یکدیگر همبازی بوده‌اند.

مجموع فروش فیلم‌های کروز در گیشه، بالای ۱۰ میلیارد دلار است و وی یکی از معدود بازیگران هالیوود است که بدون بازی در فیلمی ابرقهرمانی، به چنین میزان فروشی دست پیدا کرده است. همچنین میانگین فروش فیلم‌های وی، ۲۴۴ میلیون دلار است که یکی از بهترین‌ها در بین تمام بازیگران می‌باشد.

کروز اولین بازیگر تاریخ است که ۵ فیلم پیاپی از وی در آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش می‌کنند. این اتفاق در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ رخ داد. رکورد وی ۷ فیلم پیاپی بین سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۰۶ است که البته این رکورد در سال ۲۰۰۸ و توسط ویل اسمیت (Will Smith)، شکسته شد.

کروز و اسمیت، دوستی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. کروز همچنین با دیوید بکام (David Beckham) نیز رابطه دوستانه نزدیکی دارد و بعد از پیوستن بکام به تیم رئال مادرید، تام طرفدار این تیم شد.

تام کروز در کنار دوست صمیمی خود؛ ویل اسمیت. فرزندخوانده کروز در یک فیلم در نقش جوانی ویل اسمیت به ایفای نقش پرداخته است …

کروز که به ندرت از بدلکار در فیلم‌هایش استفاده می‌کند، به چتربازی، غواصی اسکوبا و خلبانی جت شخصی خود، علاقه زیادی دارد. کروز در سال ۱۹۹۴، گواهینامه خلبانی خود را دریافت کرد.

جاس استون (Joss Stone) خواننده محبوب وی است. کروز همچنین به سریال سیمپسون‌ها (The Simpsons) علاقه بسیار زیادی دارد. تام کروز از پل نیومن (Paul Newman) فقید نیز به عنوان الگوی خود نام برده است. این دو تا پیش از درگذشت نیومن در سال ۲۰۰۸، دوستی نزدیکی با یکدیگر داشتند. کروز همچنین به اینگرید برگمن (Ingrid Bergman) نیز علاقه زیادی دارد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.