بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ راسل کرو

3 July 2021 - 19:00

راسل کرو، بازیگر و خواننده نیوزیلندی است که در فیلم‌هایی چون گلادیاتور، نوح، ذهن زیبا و بینوایان بازی کرده است و ۱ بار نیز برنده جایزه اسکار شده است.

راسل ایرا کرو (Russell Ira Crowe) در ۷ آوریل ۱۹۶۴ (۱۸ فروردین ۱۳۴۳) در نیوزیلند به دنیا آمد. خانواده راسل که در کار سینما بودند، در زمانی که وی ۴ ساله بود، به استرالیا رفتند.

پدرخوانده مادر راسل، تهیه‌کننده یک سریال استرالیایی بود و در زمانی که راسل ۶ ساله بود، از وی برای یک نقش بسیار کوتاه استفاده کرد تا کرو نخستین تجربه بازیگری خود را کسب کرده باشد.

کرو در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد تا بتواند حرفه بازیگری را دنبال کند. با این حال وی در ابتدا به خوانندگی روی آورد و در حالی که خانواده وی مجددا به نیوزیلند برگشته بود، چند ترانه نه چندان موفق نیز روانه بازار کرد.

کرو که در سال ۱۹۹۰، در نخستین فیلم سینمایی خود بازی کرده بود، در این دهه در چند فیلم دیگر بازی کرد که فیلم سریع و مرده (The Quick and the Dead) محصول سال ۱۹۹۵، نخستین فیلم مهم وی در آن دوران بود.

راسل کرو در کنار شارون استون، جین هکمن و لئوناردو دی‌کاپریو جوان در پشت صحنه فیلم سریع و مرده.

راسل کرو در کنار شارون استون، جین هکمن و لئوناردو دی‌کاپریو جوان در پشت صحنه فیلم سریع و مرده.

پس از بازی در چند فیلم دیگر، کرو در سال ۱۹۹۷ در فیلم موفق محرمانه لس آنجلس (L.A. Confidential) به بازی پرداخت که نامزد ۹ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم سال شد.

این فیلم، در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت و با فروش ۱۲۶ میلیون دلاری، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شد و تبدیل به نخستین فیلم کرو شد که در گیشه بیش از صد میلیون دلار فروش را تجربه می‌کند.

اما حرفه بازیگری کرو، از آخرین سال هزاره دوم میلادی، دچار تغییر شد. وی در آن سال به بازی در فیلم موفق نفوذی (The Insider) پرداخت که این فیلم علاوه بر نامزدی اسکار بهترین فیلم سال، نامزد ۶ جایزه دیگر اسکار نیز شد.

راسل کرو در کنار آل پاچینو در فیلم نفوذی.

راسل کرو در کنار آل پاچینو در فیلم نفوذی.

کرو نیز برای هنرنمایی خود در این فیلم که در گیشه به فروش ۶۰ میلیون دلاری رسیده بود، برای نخستین بار نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد هرچند موفق به بردن هیچکدام نشد.

اما اوج کار وی، در سال ۲۰۰۰ رخ داد. در این سال فیلم بسیار موفق گلادیاتور (Gladiator) با بازی وی اکران شد که در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و با فروش ۴۵۷ میلیون دلاری، تبدیل به دومین فیلم پرفروش آن سال شد.

گلادیاتور در فصل جوایز نیز بسیار موفق بود و نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد و در نهایت نیز جایزه اسکار بهترین فیلم سال را از آن خود کرد.

راسل کرو در کنار واکین فینیکس در فیلم گلادیاتور.

راسل کرو در کنار واکین فینیکس در فیلم گلادیاتور.

راسل کرو نیز دومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را برای بازی در این فیلم به دست آورد که در نهایت موفق به کسب اولین جایزه اسکار خود شد.

کرو که در اوج دوران کاری خود به سر می‌برد،  در سال ۲۰۰۱ در یکی دیگر از فیلم‌های موفق خود بازی کرد. فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind) که این فیلم نیز در گیشه به فروش موفق ۳۱۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا سیزدهمین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

این فیلم در فصل جوایز نیز عملکرد موفقی داشت و نامزد ۸ جایزه اسکار شد و در نهایت نیز برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد تا به مانند سال ۲۰۰۰، فیلمی از کرو عنوان بهترین فیلم سال را کسب کرده باشد.

کرو نیز سومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را برای بازی در این فیلم به دست آورد و در نهایت و برای نخستین بار، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

راسل کرو در کنار ران هاوارد در پشت صحنه فیلم ذهن زیبا.

راسل کرو در کنار ران هاوارد در پشت صحنه فیلم ذهن زیبا.

کرو در ادامه یک سال به استراحت پرداخت و در سال ۲۰۰۳ با فیلم ناخدا و فرمانده: آخر دنیا (Master and Commander: The Far Side of the World)، به سینما بازگشت که این فیلم در گیشه به فروش ۲۱۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

ناخدا و فرمانده همچنین نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد که گرچه اکثر این جوایز در بخش‌های فنی بود، اما این فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم سال نیز شد. کرو نیز چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را برای این فیلم به دست آورد.

فیلم مرد سیندرلایی (Cinderella Man) محصول سال ۲۰۰۵، دومین همکاری کرو با ران هاوارد (Ron Howard) را رقم زد که این فیلم در گیشه به فروش ۱۰۵ میلیون دلاری رسید.

کرو در کنار پل جیاماتی در فیلم مرد سیندرلایی.

کرو در کنار پل جیاماتی در فیلم مرد سیندرلایی.

گرچه این فیلم نتوانست موفقیت فیلم قبلی این دو را تکرار کند اما در نهایت باعث شد تا کرو پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز برای بازی در این فیلم، به دست آورد.

پس از تجربه همکاری بسیار موفق در فیلم گلادیاتور، کرو شروع به همکاری با ریدلی اسکات (Ridley Scott) در چند فیلم مختلف کرد. در ابتدا و در سال ۲۰۰۶، فیلم یک سال خوب (A Good Year) از وی اکران شد که البته چندان موفق نبود.

کرو در سال ۲۰۰۷ در دو فیلم موفق بازی کرد. ابتدا فیلم ۳:۱۰ به یوما (۳:۱۰to Yuma) که بازسازی از فیلمی با همین نام بود و در گیشه به فروش ۷۱ میلیون دلاری رسید.

راسل کرو در کنار کریستین بیل در فیلم 3:10 به یوما.

راسل کرو در کنار کریستین بیل در فیلم ۳:۱۰ به یوما.

سپس نیز نوبت به سومین همکاری کرو با اسکات در فیلم گانگستر آمریکایی (American Gangster) رسید که بسیار موفق‌تر از دومین همکاری این دو بود و در گیشه به فروش ۲۶۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

چهارمین تجربه مشترک راسل کرو و ریدلی اسکات، در سال ۲۰۰۸ رقم خود و در این سال، این دو فیلم یک مشت دروغ (Body of Lies) را روانه بازار کردند.

این فیلم که دومین تجربه همکاری کرو با لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) نیز بود، در گیشه به فروش ۱۱۸ میلیون دلاری رسید.

راسل کرو در کنار دی‌کاپریو در فیلم یک مشت دروغ. گلشیفته فراهانی، دیگر بازیگر این فیلم است ...

راسل کرو در کنار دی‌کاپریو در فیلم یک مشت دروغ. گلشیفته فراهانی، دیگر بازیگر این فیلم است …

در سال ۲۰۰۹، کرو به بازی در فیلم وضعیت فعلی (State of Play) پرداخت که این فیلم با فروش ۸۸ میلیون دلاری، عملکرد چندان موفقی در گیشه نداشت.

راسل کرو در سال ۲۰۱۰، در دو فیلم دیگر بازی کرد. ابتدا فیلم سه روز آینده (The Next Three Days) که البته در گیشه چندان موفق نبود و به فروش ۶۷ میلیون دلاری دست یافت.

در ادامه نیز وی در فیلم رابین هود (Robin Hood) به هنرنمایی پرداخت. این فیلم که پنجمین و تاکنون آخرین همکاری کرو با اسکات بوده است، در گیشه موفق به فروش ۳۲۲ میلیون دلاری شد که البته با توجه به بودجه حدود ۲۰۰ میلیون دلاری، عملکرد چندان موفقی محسوب نمی‌شود.

راسل کرو در کنار کیت بلانشت در فیلم رابین هود.

راسل کرو در کنار کیت بلانشت در فیلم رابین هود.

پس از یک سال استراحت، کرو در سال ۲۰۱۲ با فیلم نه چندان موفق مردی با مشت‌های آهنین (The Man with the Iron Fists)، به سینما بازگشت.

اما دیگر فیلم راسل کرو در سال ۲۰۱۲، فیلم بسیار موفق بینوایان (Les Misérables) بود. این فیلم در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و به فروش ۴۳۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم در اسکار نیز موفق بود و نامزد ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

در ادامه و در سال ۲۰۱۳، کرو به بازی در فیلم موفق مرد پولادین (Man of Steel) پرداخت که این فیلم در گیشه ۶۶۷ میلیون دلار فروش داشت تا تبدیل به موفق‌ترین فیلم پرونده کار کرو شود.

راسل کرو در کنار هنری کویل در فیلم مرد پولادین. کویل از کرو به عنوان الگوی بازیگری خود نام برده است ...

راسل کرو در کنار هنری کویل در فیلم مرد پولادین. کویل از کرو به عنوان الگوی بازیگری خود نام برده است …

در سال ۲۰۱۴، کرو نخستین تجربه کارگردانی خود را با ساخت فیلم آب‌شناس (The Water Diviner) به دست آورد. این فیلم که کرو در آن بازی نیز کرده بود، در گیشه ۳۱ میلیون دلار فروش داشت.

فیلم نوح (Noah) که دیگر فیلم کرو در آن سال بود، تجربه بسیار موفق‌تری برای وی بود. این فیلم که با بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه به فروش ۳۶۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

راسل کرو در آن سال در فیلم نه چندان موفق افسانه زمستان (Winter’s Tale) نیز به ایفای نقش پرداخته بود. کرو در هر دو فیلم، همبازی جنیفر کانلی (Jennifer Connelly) شده بود.

راسل کرو در کنار جنیفر کانلی در فیلم نوح. پس از تجربه همکاری موفق در فیلم ذهن زیبا، این دو برای دومین و سومین بار در این سال همکار شدند ...

راسل کرو در کنار جنیفر کانلی در فیلم نوح. پس از تجربه همکاری موفق در فیلم ذهن زیبا، این دو برای دومین و سومین بار در این سال همکار شدند …

در سال ۲۰۱۶، فیلم موفق مردان خوب (The Nice Guys) با بازی راسل کرو اکران شد که در گیشه به فروش ۵۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

فیلم مومیایی (The Mummy)، مهم‌ترین فیلم کرو در سال ۲۰۱۷ بود که گرچه نتوانست نظر منتقدین را جلب کند اما در گیشه موفق بود و به فروش ۴۰۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

راسل کرو در سال ۲۰۱۹، به بازی در سریال کوتاه بلندترین صدا (The Loudest Voice) پرداخت. وی برای هنرنمایی خود در این سریال، ششمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد و در نهایت موفق به بردن این جایزه برای دومین بار شد.

راسل کرو در کنار ست مک‌فارلن در سریال بلندترین صدا.

راسل کرو در کنار ست مک‌فارلن در سریال بلندترین صدا.

نامتعادل (Unhinged) محصول سال ۲۰۲۰، آخرین فیلمی است که کرو در آن بازی کرده است که این فیلم در گیشه به فروش ۳۷ میلیون دلاری دست یافت.

کرو قرارداد بازی در چند فیلم را امضا کرده که مهم‌ترین مورد آنها، فیلم ابرقهرمانی ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) است که فیلم‌برداری آن به تازگی به پایان رسیده و قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شود.

در زندگی شخصی خود، راسل کرو در سال ۲۰۰۳ با دانیله اسپنسر (Danielle Spencer)؛ خواننده استرالیایی ازدواج کرد. این دو که از سال ۱۹۸۹ با یکدیگر آشنا شده بودند، ابتدا در اواخر آن سال و سپس در سال ۲۰۰۶، صاحب دو فرزند پسر شدند. این دو در سال ۲۰۱۲ از یکدیگر جدا شدند و در سال ۲۰۱۸، از یکدیگر طلاق گرفتند.

کرو در کنار همسر سابق خود؛ دانیله اسپنسر در سال 2011.

سال ۲۰۱۱: کرو در کنار همسر سابق خود؛ دانیله اسپنسر.

والدین راسل کرو، هر دو در سینما فعالیت داشتند و از عوامل پشت صحنه بودند. دو پسر عموی وی نیز کاپیتان‌های سابق تیم ملی کریکت نیوزیلند بودند. کرو دارای یک برادر نیز می‌باشد.

راسل کرو از کودکی به ورزش راگبی علاقه زیادی داشته است و بعد از بازیگر شدن نیز به صورت تفریحی به این ورزش می‌پردازد. وی همچنین به ورزش فوتبال نیز علاقه زیادی دارد و از طرفداران تیم لیدز یونایتد است.

راسل کرو به عصبانی شدنش معروف است و بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵، چندین بار نیز به خاطر رفتار خشونت آمیز، دستگیر شد. آخرین دستگیری وی در سال ۲۰۰۵ رقم خورد جایی که وی با پرتاب تلفن به سمت کارمند یک هتل، به وی صدمه زد. وی در نهایت چند صد هزار دلار جریمه پرداخت کرد تا رضایت آن شخص را بگیرد.

کرو که در اوایل هزاره سوم میلادی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینما شده بود، در سال ۲۰۰۱ تبدیل به یکی از اهداف گروه تروریستی القاعده شد و برای مدتی، تحت حفاظت FBI قرار داشت.

راسل کرو با نیکول کیدمن (Nicole Kidman) دوستی نزدیکی دارد و یکی از مهمانان عروسی وی بود. وی همچنین دوستی نزدیکی با جودی فاستر (Jodie Foster) دارد. کرو در یکی از فیلم‌های فاستر بازی کرده و یک ترانه نیز برای وی نوشته است.

کرو در کنار کلارک گیبل (Clark Gable) و والتر پیجن (Walter Pidgeon‎) فقید، تنها بازیگران تاریخ هستند که فیلم‌هایی که آنها در آن بازی کرده‌اند، دو سال پیاپی برنده اسکار بهترین فیلم سال می‌شوند.

دو فیلم از گیبل در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ و دو فیلم از پیجن در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲، برنده اسکار بهترین فیلم سال شده بودند. این اتفاق برای کرو در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ رخ داد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.